کد خبر:149153
پ
بررسی پرونده ای به وسعت تمام مردم ایران بعلاوه ۴ نفر-(قسمت4)

فساد در زنجیره تامین نان از تمامی فسادهای ۴۰ ساله اخیر بزرگتر و خانمان برانداز است(قسمت۴)

یادداشت مدیرمسئول: همانطور که جریان نفوذ و افراد نفوذی از سازمان محیط زیست برای اهداف معاندانه سو استفاده‌ها نموده اند  به نظر می‌رسد با القاء نظر کارشناسی از سوی نهادهایی مانند سازمان غذا و دارو، با تایید آرد سفید بدون سبوس و میزان و نوع نمک غیر طبیعی، نان مردم، روز به روز بی‌کیفیت‌تر و […]

یادداشت مدیرمسئول: همانطور که جریان نفوذ و افراد نفوذی از سازمان محیط زیست برای اهداف معاندانه سو استفاده‌ها نموده اند  به نظر می‌رسد با القاء نظر کارشناسی از سوی نهادهایی مانند سازمان غذا و دارو، با تایید آرد سفید بدون سبوس و میزان و نوع نمک غیر طبیعی، نان مردم، روز به روز بی‌کیفیت‌تر و ناسالم‌تر گشته است و متاسفانه وزن آن نیز آب رفته و دچار کم فروشی گسترده نیز گردیده است.

با تلاش بسیار دلسوزان بالاخره دردولت سیزدهم به عوض وابستگی به ارز و واردات گندم، قیمت تضمینی خرید گندم از ۲۲۵۰ تومان  به ۱۱٫۵۰۰ تومان و هم اکنون به ۲۰٫۰۰۰ تومان رسیده است. علرغم پیش‌بینی‌های منفی و کم آبی و …. عملاً به جای حدود ۳ تا ۴ میلیون تن گندم تولید داخل، حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید گردیده که امیدواریم با خرید قیمت عادلانه گندم از کشاورز و اصلاح رویه‌های خرید متناسب با کیفیت و نوع گندم و …. میزان تولید گندم مرغوب داخلی بیشتر افزایش یابد.

اما، دولت می‌تواند مانند سایر اقلام و مایحتاج ضروری مردم مثل روغن و برنج و شکر و قند همه جمعیت ایران را یارانه بگیر و نان خور دولت نماید که قطعاً هزینه گزاف و کیفیت پایین و افزایش رانت و دزدی را در بر خواهد داشت و یا می‌تواند به مرور با آزادسازی قیمت گندم و آرد، در مرحله اول نحوه مصرف صحیح این ماده غذایی مهم  را اصلاح کند و جلوی حداقل ۳۰ درصد ضایعات را بگیرد و در مرحله دوم اجازه دهد، مردم خود برای سرمایه‌های ملی و سهمشان از بیت المال تصمیم بگیرند. همه مردم طالب نان با کیفیت هستند و هزینه نان در مخارج زندگی آنها طبق آمار بانک مرکزی کمتر از یک درصد مخارج خانوار در ماه می‌باشد. اما روند و سیستم فعلی یارانه ای و رانتی دولت ، هر ساله هزارها میلیارد تومان هزینه می‌سازد.

قیمت آرد، به طور متوسط حدود ۲۴ درصد قیمت تمام شده‌ نان می‌باشد که می‌توان با آزادسازی قیمت نان(وتعیین هر ساله قیمت نان توسط اتحادیه‌ها) شرایطی را به وجود آورد که نانوا با شرافت و حلال وار به حرفه خود بپردازد و کیفیت نان را افزایش دهد نه آنکه هر روزه با صدها نفر سر و کله بزند و دعوا کند و بخواهد ضررش را با کنجد و کیسه و کم فروشی و….. جبران کند کما اینکه بعضی از مسئولان از نانوا می‌خواهند وزن چانه نان را کمتر نموده و کم فروشی نمایند اما قیمت را بالا نبرند و البته در سایه عدم دخالت دولت در بازار نان و حذف رانت ها و سوء مدیریتها، بالطبع رقابت و کیفیت در کارخانجات آردسازی و سیلو داری و حمل و نقل و کشاورزی و بذر و تکنولوژی و سرمایه گذاری کلان در تولید گندم و افزایش بهره وری خاک و کیفیت افزودنی ها و مشتری گرایی و …. در تمام مراحل افزایش خواهد یافت.

بسیار شرم آور است که وزیر اقتصاد، یک دستگاه پوز نانوایی را در دست بگیرد و با افتخار اعلام می‌کند منبعد ما می‌توانیم بگوییم هر ایرانی چند قرص نان خورده! و کی خورده!! و ….

بسیار شرم آور است که نان و زندگی و کسب و کار مردم یک کشور، همچون مشق دانشجویی کارآموزان تازه آشنا با کامپیوتر شده است. میلیاردها سرمایه و دفتر و دستک و بگیر و ببند و دستگاه پوز فروشی و … که فقط از کل زنجیره تولید گندم و آرد و نان ، کاری کنیم که نان بی کیفیت و گران را مردم خریده و نانوا، دستان پینه بسته و یک عمر آبرو و عزت و شرفش را حراج کرده و مجبورش کنیم که نان خودش را در خون زده و با خون جگر، بار تمام نادانی ها و خیانتها و ناتوانیها و لجبازی مدیران نادان و کارشناسان خائن را بر دوش بکشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید