کد خبر:186636
پ

ایران برای مقابله با قاچاق مهاجرین غیرقانونی خواهان تشکیل شبکه مشترک همکاری شد

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از رویکرد دوگانه جهان غرب در قبال پدیده مهاجرت گفت: ایران خواهان تشکیل یک شبکه مشترک همکاری برای کنترل مهاجرین و مقابله موثر با جرائم سازمان یافته قاچاق انسان است.

ایران برای مقابله با قاچاق مهاجرین غیرقانونی خواهان تشکیل شبکه مشترک همکاری شد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سردار علی ذوالقدری رئیس هیات ایرانی روز شنبه و در حاشیه دومین روز از کارگاه منطقه‌ای تبادل تجربیات و همکاری برای مقابله با قاچاق مهاجرین غیرقانونی در اسلام‌آباد تصریح کرد: هدف از حضور در این نشست بررسی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در بحث مهاجرت های غیرقانونی، برخورد با شبکه های سازمان یافته قاچاق انسان، شناسایی مسیر عبور و ترانزیت مهاجرین از کشورهای مبدأ به کشورهای ترانزیت و از آنجا به کشورهای مقصد است.

وی افزود: همچنین کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، موضوعات مالی و مشکلاتی که برای قربانیان مهاجرت رخ می دهد از جمله تعرض و تلفات جانی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اظهار داشت: ما گزارشی نیز از افرادی که از کشورهای مبدأ مهاجر فرست به ایران مهاجرت می کنند و اینکه چگونه از مسیرهای مرز زمینی و دریایی وارد کشورمان می‌شوند را نیز ارائه دادیم. همچنین در خصوص اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین چه افرادی که در کشور رسوب می کنند یا کسانی که ترانزیت می شوند را نیز تشریح کردیم.

وی گفت که طی سخنرانی در نشست اسلام‌آباد برخورد قوی ایران با شبکه‌های قاچاق انسان و مجرمین سازمان یافته‌ای که در این رابطه فعالیت داشتند، توقیف خودروهای حامل مهاجرین غیرقانونی و سرکوب باندهای قاچاق انسان تشریح شد.

ذوالقدری افزود: هیات ایرانی خواسته‌هایی از کشورها و نهادهای حاضر در این رویداد منطقه‌ای داشت که یکی از آنان طراحی شبکه یا سیستمی است که بتواند به صورت مشترک در بحث پیشگیری و کنترل مهاجرین و همچنین برخورد با جرائم سازمان یافته قاچاق انسان به صورت موثرتر اقدام نماید.

ایران برای مقابله با قاچاق مهاجرین غیرقانونی خواهان تشکیل شبکه مشترک همکاری شد


وی خواستار تقویت روند تبادل اطلاعات و تجربیات کشورها در رابطه با پیشگیری و کنترل مهاجرین از کشورهای مبدأ و همچنین برخورد با شبکه‌های قاچاق انسان شد و افزود: تاکید شد که هزینه های این اقدام و ابزار آن‌ نیز باید توسط نهادهای بین المللی تامین شود تا بتوان به یک فهم و رویکرد مشترک در برخورد با قاچاقچیان رسید.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا افزود: انتظار ایران این است که کشورهای مبدأ نسبت به کنترل و انسداد مرزهای خود اقدام کنند. همچنین تبادل اطلاعات درباره باندهای قاچاق انسان و برخورد منسجم ایران و پاکستان با آنان در دستور کار قرار گیرد تا به هدف مشترک یعنی انهدام این گروه‌ها برسیم.

وی اظهار داشت: یکی از مباحث مهم این است که کشورهای مبدأ تسهیلاتی را برای قشر جوان خود فراهم کنند تا آنان مجبور به تصمیم برای مهاجرت نشوند، باید در این کشورها اشتغال زایی صورت بگیرد و دولت‌ها می بایست دیگر حوزه‌های کاری را برای شهروندان خود تامین کنند.

سردار ذوالقدری با انتقاد از رویکرد دوگانه کشورهای غربی در قضیه مهاجرین و پذیرش مهاجران، گفت: کشورهای اروپایی بیشتر منافع ملی خود را در قضیه مهاجرین در نظر می گیرند.

وی اظهار داشت: شیوه دیگر کشورهای غربی برای کاهش ورود مهاجرین این است که آنان امکاناتی را در کشورهای مبدا تامین کنند تا از مهاجرت غیرقانونی پیشگیری شده و شهروندان آن کشور مجبور به مهاجرت نشوند.

ذوالقدری با اشاره به استفاده ابزاری اروپا از اقدامات بشردوستانه برای مهاجرین تاکید کرد: غربی ها هیچ وقت به دنبال کمک به کشورهای مواجه با پدیده مهاجرت نبوده و برخورد دوگانه دارند که‌ نمونه آن را در مرزهای اوکراین مشاهده می کنیم.

ایران برای مقابله با قاچاق مهاجرین غیرقانونی خواهان تشکیل شبکه مشترک همکاری شد

براساس این گزارش، کارگاه منطقه‌ای تبادل تجربیات و همکاری برای مقابله با پدیده قاچاق مهاجرین غیرقانونی به میزبانی پاکستان و با حضور هیات پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در اسلام‌آباد گشایش یافت.

این رویداد منطقه‌ای با مشارکت اتحادیه اروپا و آژانس مبارزه با جرایم و موادمخدر سازمان ملل به میزبانی آژانس تحقیقات فدرال پاکستان (FIA) امروز به کار خود پایان می‌دهد.

نمایندگانی از چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، عراق، ترکیه، یونان و لبنان نیز در این رویداد منطقه‌ای حضور دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید