کد خبر:76191
پ

پیش بینی مصرف فاجعه بار بنزین در سال ۱۴۰۲ و واردات ۳.۵میلیارد دلار بنزین

اگر فرض کنیم عدد کسری بنزین معادل ۱۳٫۴ میلیون لیتر است، بدین ترتیب دولت در سال جاری باید حدود ۳٫۵ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، کارشناسان حوزه انرژی از سال‌های گذشته با بررسی روند مصرف و تولید بنزین در کشور همواره نسبت به وقوع «بحران کمبود بنزین» هشدار داده بودند، اما شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های جدی در حمل و نقل، وقوع این بحران را به تاخیر انداخت و حال به نظر می‌رسد، با پایان یافتن همه‌گیری کرونا، کمبود بنزین در حال تحقق است.

مصرف بنزین در سال گذشته کمی بیشتر از رقم تولید بود که وزارت نفت با سوآپ ناهمنام بنزین و نفت کوره به تامین این کسری اقدام کرد، اما بررسی روندها نشان می‌دهد که در سال جاری شکاف بین تولید و مصرف بیشتر خواهد شد.

*رکورد مصرف روزانه بنزین با ۱۴۴ میلیون لیتر شکسته شد

طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی (تصویر ۱)، میزان مصرف بنزین در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به طور میانگین ۱۱۷٫۳ میلیون لیتر در روز بوده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۹ درصد افزایش داشته است.

اوج مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی مربوط به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با مصرف ۱۴۴٫۳ میلیون لیتر بوده است در حالی که این رکورد در سال گذشته در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ با مصرف ۱۳۱٫۲ میلیون لیتر رقم خورد.

*برآورد مصرف ۱۰۸ تا ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۲ (بدون محاسبه خطا)

بررسی آمار مصرف بنزین در سال‌های غیرکرونایی نشان می‌دهد که همواره مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی از (۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین) ۹ درصد بیشتر از میانگین مصرف بنزین در همان است. بدین ترتیب، میانگین مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۸ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

البته این برآورد با توجه به مصادف شدن ماه رمضان با تعطیلات نوروز و کاهش مسافرت‌ها به صورت حداقلی است. زیرا در گذشته مصرف بالای بنزین در بازه زمانی ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین اتفاق می‌افتاد اما الان در بین بازه زمانی بیشتری شامل ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین رقم خورده است.

همچنین در برآوردی دیگر مصرف بنزین سالانه حدود ۸ درصد افزایش می‌یابد. بدین ترتیب میانگین مصرف بنزین طبق این روش ۱۱۱٫۸ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود درحالیکه تولید سال گذشته فقط ۹۸٫۴ میلیون لیتر بوده است.

*پیش‌بینی ارزبری ۳٫۵ میلیارد دلاری برای واردات بنزین

رشد قابل توجه مصرف بنزین در سال گذشته باعث شد که تمامی پیش‌بینی‌ها طبق دو فرمول بالا کمتر از رقم واقعی میانگین مصرف بنزین در ۱۴۰۱ باشد و انحراف دو فرمول به ترتیب ۴ و ۹٫۵ میلیون لیتر کمتر از واقعیت بود.

به نظر می‌رسد، جهش مصرف بنزین در سال جاری نیز اتفاق بیفتد و با در نظر گرفتن انحرافات سال گذشته در برآوردها، میانگین مصرف بنزین در امسال بین ۱۰۷٫۸ الی ۱۲۱٫۳ میلیون لیتر در روز پیش‌بینی می‌شود که حاکی از کسری ۹٫۴ تا ۲۲٫۹ میلیون لیتری در روز است.

اگر عدد کسری ۱۳٫۴ میلیون لیتر در روز را به عنوان معیار قرار دهیم، بدین معناست که دولت سیزدهم در سال جاری باید حدود ۳٫۵ میلیارد دلار برای واردات بنزین معادل درآمد صادرات نفت ۴۰ روز کشور هزینه کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید