کد خبر:152537
پ
بررسی پرونده ای به وسعت تمام مردم ایران بعلاوه ۴ نفر-(قسمت7)

فساد در زنجیره تامین نان از تمامی فسادهای ۴۰ ساله اخیر بزرگتر و خانمان برانداز است(قسمت۷)

یادداشت مدیر مسئول – یکی از مشکلات صنعت نان، تبعیض در اعطای یارانه بین نان صنعتی و سنتی است؛ چالشی که باعث شده بخش صنعتی تولید نان، توان خود در کسب سهم مناسب از بازار و متعاقباً توسعه را از دست دهد. اگر آرد خبازی نیز با آرد صنف و صنعت نرخ یکسانی داشته باشد، […]

یادداشت مدیر مسئول – یکی از مشکلات صنعت نان، تبعیض در اعطای یارانه بین نان صنعتی و سنتی است؛ چالشی که باعث شده بخش صنعتی تولید نان، توان خود در کسب سهم مناسب از بازار و متعاقباً توسعه را از دست دهد.

اگر آرد خبازی نیز با آرد صنف و صنعت نرخ یکسانی داشته باشد، دیگر قاچاق آرد از بخش خبازی به صنف و صنعت سودی نخواهد داشت و زمینه هرگونه تخلف جمع می‌شود.

 نان در کشور ما هنوز صنعتی نشده است. هر چند که طبق اسناد بالا دستی از جمله برنامه پنجم توسعه، بایستی ۴۰ درصد نان کشور صنعتی می شد اما تا به امروز این رقم در کل کشور از ۱۲ درصد تجاوز نکرده است.

هرچقدر آرد بی‌کیفیت‌تر باشد، واحدهای تولید نان ناچاراً باید از مواد مکمل و افزودنی‌های مجاز بیشتری استفاده کنند که این امر نیز به واسطه واردات مواد افزودنی و مکمل‌ها روی قیمت نان اثر می‌گذارد و به جرات می‌توان گفت که هم ‌اکنون قیمت این مواد چندین برابر شده است.لذا ، رغبت به سرمایه گذاری در حوزه نان ، بسیار پایین آمده است.

 بررسی‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که پرهیز استفاده از نان کامل در ایران یکی از عوامل مهمی است که موجب شده بروز بیماری‌های قلبی و عرقی و دیابت نوع ۲ در یک روند صعودی قرار بگیرد.

تأثیر مصرف نان کامل‌ (دارای‌ سبوس و جنین‌) در پیشگیری‌ از ابتلا به‌ انواع بیماری‌‎ها ازجمله‌ مشکلات قلبی‌-عروقی‌، دیابت‌، مشکلات گوارشی‌، سرطان‎ها، چاقی‌ و مشکلات متابولیکی‌ در تحقیقات بالینی‌ متعددی‌ اثبات شده است‌. با وجود این‌، چندین‌ دهه‌ است‌ که‌ سبوس و جنین‌ گندم در بسیاری‌ از کارخانجات کشور، در مقادیر مختلف‌ از آرد جداسازی‌ می‌‎شود و نان حاصل‌ از این‌ آرد، نه‌تنها ارزش غذایی‌ بسیار پایینی‌ دارد؛ بلکه‌ موجب‌ شیوع انواع بیماری‌‎ها می‌شود.

سیاست‌ حذف نان کامل‌ و رواج نان‌های‌ سفید در دوره‌های‌ قبل‌ از انقلاب شکل‌ گرفته‌ است.و اکنون پس از ۴۵ سال از انقلاب ، بایستی در جهت‌ تولید آرد کامل‌ به‌خصوص از طریق‌ اصلاح استاندارد درصد سبوس‎گیری‌ و وضع‌ استاندارد برای‌ تضمین‌ برخورداری‌ آرد از جنین‌ اقدام نمود که متاسفانه با پیش قراولی وزارت اقتصاد در طرح نانینو ، عملا غفلت گسترده ای در کشور را شاهد هستیم.

علاوه بر آن ، استفاده از رسانه برای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی نحوه استفاده از این نعمت الهی به محاق فراموشی و غفلت رفته و الگو سازی نحوه مصرف و جایگزینهای احتمالی ، تعریف و آموزش داده نمی شود.

مصرف روزافزون نان سفید و عدم پخت‌ صحیح‌ آرد کامل‌، می‌‏تواند هزینه‌‎های‌‎بهداشتی‌-درمانی‌ بسیاری‌ را به‌ مردم و دولت‌‎مردان تحمیل‌ کرده و درنهایت‌ موجب‌ افول سطح‌ کیفیت‌ زندگی‌ مردم شود. این‌ موضوع مغایر بااسناد بالادستی‌ نظام ازجمله‌ سند چشم‌انداز است‌ که‌ در آن به‌ برخورداری‌ جامعه‌ ایرانی‌ از سلامت‌ و امنیت‌ غذایی‌ تأکید شده است‌.

در مهر ١٣٩٧، کمیته‌ فنی‌ بهبود کیفیت‌ و سلامت‌ نان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشــکی‌، زیر نظر دبیرخانه‌ شورای‌ عالی‌ سلامت‌ و امنیت‌ غذایی‌، طی‌ گزارش تحلیلی‌، بر ضرورت تولید آرد کامل‌ و افزایش‌ سبوس آرد و اصلاح استاندارد مربوطه‌ تأکید کرده است‌. ولی‌ با وجود گذشت‌ بیش‌ از ۵ سال، هنوز اقدام‌‌ خاصی‌ در زمینه‌ حراست‌ از سلامت‌ مردم انجام نشده و ترک فعل‌های‌ انجام شــده، نیازمند پیگیری‌ جدی‌ دستگاههای‌ نظارتی‌ است‌. از دلایل‌ اصلی‌ سبوس‎گیری‌ و حذف جنین‌ در کشور می‌‎توان به‌ صرفه‌ اقتصادی‌ فروش جداگانه‌ سبوس، عدم اطلاع بخش‌ عمده ای‌ از مصرف کنندگان از خواص نان کامل‌ ومضرات نان سفید، زمان‎ و هزینه‌‎ بیشتر تهیه‌ خمیر نان کامل‌ اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید