کد خبر:156147
پ

جوان سیاسی، پیر سیاست، فسیل سیاسی

پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، انتظار می رود که این دو دستگی ها و دفتر و دستک ها و کاسبی ها را برای آینده نظام و ایجاد امید و نشاط و افزایش مشارکت مردم ، کنار بگذارند. بپذیرند که متناسب با تکنولوژی روز و فهم و دانش و علم و معانی جدید ایمان و خدا شناسی نیستند و سالها از بازنشستگی شان گذشته و بهتره قبل از وراث، کمی از اندوخته های تلنبار شده، استفاده کنند و عرصه را برای جوانان سیاسی، باز کنند.

یادداشت مدیر مسئول – به روزهای انتخاباتی مجلس دوازدهم شورای اسلامی و همچنین انتخابات مجلس خبرگان نزدیک می شویم. نگرانی دلسوزان نظام و انقلاب، میزان مشارکت مردم در انتخابات است. انتخاباتی که بسیار مهم ولی بیشتر بین دو یا ۳ گروه و جریان سیاسی قدیمی محدود شده است. عمدتا به نام اصول گرا و اصلاح طلب می شناسیم و یا به جریان راست و جریان چپ که به مرور کمی تفاوت کرده اند و در یک طرف جامعه روحانیت مبارز و یا راست سنتی و یا اصولگرا و یا شورای ائتلاف و یا … قرار می گیرند و در طرف دیگر مجمع روحانیون مبارز و اصلاح طلب و چپ و چپ سنتی و …. قرار دارند. این وسط نیز پایداری ها و یا کارگزاران سازندگی و یا عدالت خواهان و یا …. نیز وجود دارند. وجه مشترک این افراد و دسته بندی ها چیست؟ قدرت و استفاده از منابع عمومی و سابقه مدیریت دولتی. و از همه مهمتر لیدر و یا سرلیستهایی که ما از اونها به عنوان فسیل سیاسی یاد می کنیم! نه پیر سیاست.

فرق پیر سیاست با فسیل سیاسی در این است که پیر سیاست، فردی است مجرب، اندیشه ورز، به روز و مطلع، ایده پرداز و تحلیل گرکه معمولا این افراد ارزشمند و درصحنه سیاست و تمامی دولتها مورد توجه قرار دارند حتی وقتی که بسیار متفاوت و مخالف جریانات روز، موضع گیری نمایند. چرا که طرف مقابل نیز میداند ، او بی ربط سخنی نمی گوید و از سر اطلاع است. این افراد، تقریبا پول و شهوت و آسایش خود را فدای اعتقادات و مشی سیاسی خود می کنند و ماندگار می شوند.

اما فسیل سیاسی، فردی است که بالنفسه ارزشمند و اثرگذار نیست. بخاطر روابط و رانت و قدرت و وابستگی و سرسپرده گی ، دورانی در سیاست بوده و اصرار دارد که تا آخر عمر بماند هر چند که نه ایده جدیدی دارد و نه حرفی برای گفتن و نه مقبولیتی نزد خواص و یا عوام. اینها درهر زمانی متکی به صاحب قدرت هستند و موضع گیری هایشان ، صرفا تکرار مواضع قدرت است. در سایه سیاست به پول و شهوت و مقام و دنیاشون می رسند. به صندلی سیاست ، افزوده نمی کنند و ابدا نمی توان گفت شرف المکان بالمکین. اینها به راحتی کتی بزرگتر از خود بر تن کرده و در لباس فاخر و جایگاه بزرگان ، ابراز وجود می کنند.

اما جوان سیاسی مشخص است که چه کسی است. جوان سیاسی ، یک جوان سیاستمدار نیست بلکه شاید سن شناسنامه ای بالایی داشته باشد ولی جوان در عرصه سیاست نامیده میشود. جوان سیاسی کسی است که عمر خود را در عمل و علم و تجربه و اندیشیدن و تفکر گذرانده و با دست پر و ایده و راهکارها و تحلیل های ارزشمند، به میان آمده است. او مفاهیم اصیل را به ذاته تجزیه و تحلیل و بازپروری نموده و فارغ از قدرت و اشخاص، صاحب اصالت و جایگاه ارزشمند می شود.

پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، انتظار می رود که این دو دستگی ها و دفتر و دستک ها و کاسبی ها را برای آینده نظام و ایجاد امید و نشاط و افزایش مشارکت مردم ، کنار بگذارند. بپذیرند که متناسب با تکنولوژی روز و فهم و دانش و علم و معانی جدید ایمان و خدا شناسی نیستند و سالها از بازنشستگی شان گذشته و بهتره قبل از وراث، کمی از اندوخته های مالی تلنبار شده، استفاده کنند و عرصه را برای جوانان سیاسی، باز کنند.

اصلا برای همان مطامع و دنیا دوستی ها که الحمدالله هیچ یک نیز قبول نمی کنید و بخاطر خدمات صادقانه! و ایثارگرانه اتان!! به عالم و ادم منت دارید ، خوب است که کنار بکشید. بروید با داماد و خانواده شهیدپرورآمریکایی اش، کمی وقت بگذارید، با دختر خانم عزیز ساکن در سانفرانسیسکو که دلش برای شما و مادرش تنگ شده است، روزگاری را به حشر و نشر بپردازید و از افتخارات خود و خانواده اتان و ژن برتر اجدادتان قصه ها بگویید و آنهایی که بچه اشان کودن درآمده و روزگار را در کلوپهای مالزی و دوبی می گذرانند نیز بهتر است بیشتر بالاسراولادشان باشند. اینگونه کمتر کسی به آرایش ریش هایتان و یا عبای شکلاتی شما حسادت می کند و قول میدهم کسی به تجدید فراش شما گیر ندهد و با هرکس و ناکسی هم خواستید وصلت کنید و همسرتون سراغ هر فال بین و رمالی هم دلش خواست برود و شما هم مجبور نیستید تو راه پله دادگاهها به دنبال شکایت از عکاس کاختان باشید و یا دامادتان در لواسون آرامش ساخت و سازش را از دست بدهد و هزاران مورد دیگر از این قبیل که شاید حاجیه عفت خانم بداند و خیلی از ماها ندانیم و بعدا در کتاب خاطراتتون خواهیم خواند و حرص خواهیم خورد که عجب تردستان نفاق و ریایی داشته ایم و بی خبر بوده ایم.

در آخر، از همه مردم ایران دوست که روزگار به زحمت می گذرانند و در همه گلوگاههای این نظام مقدس با جان و مال وخون و خانواده، پای نظام ارزشمند جمهوری اسلامی ایستاده اند ، متواضعانه میخواهیم که به افرادی که می شناسید، به جوانان سیاست و یا به پیران سیاستمدار رای دهید و از افراد فسیل سیاسی دور شویم و در همین زمان حداقلی ، فضا را برای ظهور و بروز جوانان سیاسی و چهره های نو باز کنیم. سیاستمداران حوزه اقتصادی را شناسایی و تبلیغ کنیم و به عنوان یک مطالبه ملی، از صاحب منصبان و افراد حاضر در دایره قدرت بخواهیم که مجال نفس کشیدن بدهند و یقین بدانید مقام معظم رهبری حامی هیچ فرد و حزب و دسته ای نیست و هیچ توصیه یواشکی و خودمونی و درگوشی نکرده و نخواهند نمود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید