کد خبر:178228
پ

وزیر نیرو : ۲۰ درصد کشاورزان برداشت‌های غیرمجاز و بیش از پروانه دارند

وزیر نیرو گفت: در اجرای طرح «مدیریت توأمان آب و برق» برداشت آب بیش از ۸۰ درصد کشاورزان طبق پروانه بهره‌برداری است و کمتر از ۲۰ درصد کشاورزان برداشت‌های غیرمجاز و بیش از پروانه دارند.

وزیر نیرو گفت: در اجرای طرح «مدیریت توأمان آب و برق» برداشت آب بیش از ۸۰ درصد کشاورزان طبق پروانه بهره‌برداری است و کمتر از ۲۰ درصد کشاورزان برداشت‌های غیرمجاز و بیش از پروانه دارند.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ، با اشاره به طرح هوشمندسازی کنتورهای چاه‌های کشاورزی گفت: اوایل دهه ۷۰ در قانون بودجه طرح نصب کنتور حجمی آب بر روی چاه‌های کشاورزی تدوین و این اقدام به تدریج انجام شد ولی میزان تأمین و نصب کنتور با شرایط مطلوب فوق‌العاده فاصله دارد و باتوجه به آنکه ده‌ها سال از آن زمان می‌گذرد بخش قابل توجهی از چاه‌های کشاورزی هنوز صاحب کنتور هوشمند نشده‌اند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ طرحی در وزارت نیرو اجرایی شد که بتوانیم از طریق کنتور‌های فعال «مدیریت مشترک آب و برق» را اعمال کنیم. به این نحو که اغلب چاه‌های مجاز کشور صاحب کنتور فعال هستند و از طریق کنتور‌های فعال می‌توانیم میزان برداشت آب را مدیریت کنیم.

محرابیان با اشاره به فواید مدیریت آب بیان کرد: آب درون سفره‌های زیرزمینی نه قابل انتقال و نه صادرات است بلکه فقط مورد استفاده کشاورز است و اگر از آبخوان به نحو مطلوب پشتیبانی نشود و برداشت‌ها را مدیریت نکنیم، بعد از مدتی آبخوان از بین می‌رود و در صورت از بین رفتن آبخوان، حتی در اثر بارش‌های زیاد هم دوباره احیا نمی‌شود. اکنون در بسیاری از دشت‌های کشور شاهد این هستیم که در سالهای گذشته آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب از بین رفته است.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه برای حمایت از کشاورزان و امنیت غذایی ناگزیریم آب سفره‌های زیرزمینی را مدیریت کنیم، گفت: در اجرای طرح «مدیریت توأمان آب و برق» برداشت آب بیش از ۸۰ درصد کشاورزان طبق پروانه بهره‌برداری است و کمتر از ۲۰ درصد کشاورزان برداشت‌های غیر مجاز و بیش از پروانه دارند.

وی بیان کرد: با اجرای طرح «مدیریت توأمان آب و برق» علاوه بر حفاظت از سفره‌های آب، این اطمینان را نیز می‌دهد که آب عادلانه بین همه توزیع شود و امیدورایم در سال‌های آتی شاهد احیا و افزایش تراز آب سفره‌های زیرزمینی در کشور باشیم.

منبع
صداوسیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید