کد خبر:184986
پ

ایران و روسیه و چین روز به روز به هم نزدیک تر می شوند!

رهبران چین علیرغم اینکه می‌خواهند چهره ای صلح طلب از خود در جهان به نمایش بگذارند اما عملا از حمله روسیه به اوکراین حمایت کردند، تاکید بر تعهد متقابل بر افزایش شراکت «بدون محدودیت» پکن و مسکو در اوج حملات روس ها به اوکراین واقعا چه معنای دیگری داشت؟ اخیرا نیز حمایت روسیه و چین از حمله ایران علیه اسرائیل گام دیگری از نزدیکی قطعی سه کشور بود.

ایران و روسیه و چین روز به روز به هم نزدیک تر می شوند!

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، بلومبرگ در ادامه ادعا می کند: تهران از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کند و هزاران پهپاد و موشک مشابه آنچه در آخر هفته گذشته علیه اسرائیل پرتاب کرد، در اختیار مسکو می گذارد. روسیه نیز به نوبه خود احتمالاً به تقویت پدافند هوایی ایران کمک می کند، در این میان چین هم یکی از خریداران اصلی نفت ایران است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین بلافاصله پس از حمله به اسرائیل با تهران تماس گرفت تا به جای محکوم کردن همتایان ایرانی خود، از این اقدام آنان تمجید کند. از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر سال گذشته، تبلیغات چین به طور مداوم ضد اسرائیل بوده است.

ظهور این محور جدید توسط زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور جیمی کارتر، در سال ۱۹۹۷ پیش‌بینی شده بود. برژینسکی در کتاب خود به نام صفحه شطرنج بزرگ نوشت:

به طور بالقوه، خطرناک ترین سناریو، ائتلاف بزرگ چین، روسیه و شاید ایران خواهد بود، یک ائتلاف «ضد هژمونیک» که نه با ایدئولوژی بلکه با نارضایتی های مکمل متحد می شود. این امر از نظر مقیاس و دامنه یادآور چالشی است که زمانی بلوک چین و شوروی ایجاد کرده بود، اگرچه این بار چین به احتمال زیاد رهبر و روسیه پیرو خواهد بود.

با نگاهی به سه سال گذشته می‌توان نتیجه گرفت که جانشینان او در دولت بایدن کارهای زیادی را ناخواسته و آگاهانه انجام داده‌اند تا این ائتلاف را به واقعیت تبدیل کنند. بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱، سپس نتوانستند روسیه را از حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بازدارد، و در نهایت نتوانست ایران را از آزاد کردن نیروهای نیابتی خود علیه اسرائیل در سال ۲۰۲۳ باز دارد.

با این اوصاف باید گفت که محور ایران، روسیه و چین حالا دیگر یک واقعیت است و این بزرگترین چالش ترامپ در بازگشت احتمالی به قدرت خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید