کد خبر:188762
پ

انواع شیر صافی مورد استفاده صنعت نفت و گاز

در شرکت‌های نفت و گاز، حذف ذرات و آلاینده‌های دیگر در طول فرآیند تولید بسیار مهم است. به همین دلیل، استفاده از شیر صافی یا استرینرها (Strainers) در فرآیند تصفیه و فیلتراسیون گاز طبیعی و نفت بسیار حیاتی است.

اهمیت شیر صافی در صنایع نفت و گاز

در شرکت‌های نفت و گاز، حذف ذرات و آلاینده‌های دیگر در طول فرآیند تولید بسیار مهم است. به همین دلیل، استفاده از شیر صافی یا استرینرها (Strainers) در فرآیند تصفیه و فیلتراسیون گاز طبیعی و نفت بسیار حیاتی است.

در شرکت‌های نفت و گاز، حذف ذرات و آلاینده‌های دیگر در طول فرآیند تولید بسیار مهم است. به همین دلیل، استفاده از شیر صافی یا استرینرها (Strainers) در فرآیند تصفیه و فیلتراسیون گاز طبیعی و نفت بسیار حیاتی است. استرینرهای استفاده شده در این صنعت عمدتاً از موادی مانند مس و آلومینیوم ساخته می‌شوند زیرا مقاومتی در برابر خوردگی دارند.

شیرهای صافی طراحی شده‌اند تا ذرات بزرگ (با سایز ۴۰ میکرون یا بیشتر) را از ماده در حال پردازش حذف کنند. نسبت توری به میکرون بستگی به تعداد بازهای موجود در یک اینچ خطی دارد. به عنوان مثال، استرینرهای ۶۰-mesh معمولاً ذراتی با سایز حدود ۲۴۰ میکرون را جمع آوری می‌کنند و استرینرهای ۱۰۰-mesh ذراتی با سایز ۱۵۰ میکرون را جمع آوری می‌کنند.

چهار نوع رایج استرینرهای استفاده شده برای تصفیه و فیلتراسیون گاز طبیعی و نفت عبارتند از: استرینرهای ساده (Simplex Strainers)، استرینرهای Y (Y Strainers)، استرینرهای دوگانه (Duplex Strainers) و استرینرهای اتوماتیک (Automatic Strainers). هر نوع استرینرها مزایای خاص خود را در استفاده دارند.

شیر صافی ساده

شیرصافی ساده (Simplex Strainers در فرآیند تصفیه و فیلتراسیون نفت و گاز مورد استفاده هستند. آنها به عنوان یک نوع استرینرهای سبدی در نظر گرفته می‌شوند و برای استفاده دائمی طراحی شده‌اند. بدنه این نوع استرینرها می‌تواند از مواد مختلفی که اغلب آهن، فولاد و استیل ضد زنگ هستند ساخته می‌شود. سبد یا عنصر فیلتر شیرصافی ها از استیل ضد زنگ ساخته شده است و برای آنها درجات مختلفی از فیلتراسیون در نظر گرفته شده است.

استفاده از این نوع استرینرها دارای مزیت هایی است. طراحی آسان برای باز کردن استرینرها باعث می‌شود نگهداری و تمیز کردن سبد یا عنصر فیلتر ساده باشد. شیر صافی های ساده همچنین دارای ظرفیت نگهداری ذرات بزرگ است و فشار کاهشی در طول عنصر فیلتر کمتری را ایجاد می‌کند.

استرینرهای صنعتی ساده (Simplex Industrial Basket Strainers) برای استفاده در جاهایی طراحی شده‌اند که امکان متوقف کردن خط برای مدت کوتاهی وجود دارد تا امکان نگهداری فراهم شود.


شیر صافی Y

استرینرهای Y (Y Strainers) یک نوع استرینرهای رایج در فرآیند تصفیه و فیلتراسیون هستند که بر اساس شکل آنها نامگذاری شده‌اند. این استرینرها به طور عمومی برای استفاده موقت طراحی شده‌اند، مگر اینکه مایعی که قرار است تصفیه شود غلظت کمی از آلاینده‌ها داشته باشد. بدنه این نوع شیر صافی ها معمولاً از آهن، فولاد یا استیل ضد زنگ ساخته می‌شود و ترکیبات دیگری نیز ممکن است استفاده شود. عنصر فیلتر، یعنی غربال، از استیل ضد زنگ ساخته می‌شود.

مزایای این نوع استرینرها مربوط به قیمت آنها است، زیرا استرینرهای Y به طور عمومی هزینه کمی دارند. نگهداری برای این نوع استرینرها ممکن است کمی پیچیده باشد و ظرفیت نگهداری ذرات آنها کم است. این شیر صافی ها به طور معمول برای خطوط تحت فشار یا سیستم‌های مکش استفاده می‌شوند.

شیر صافی دوپلکس

استرینرهای دوپلکس (Duplex Strainers) نیز یک نوع استرینرهای سبدی یا فیلتر هستند که در استفاده دائمی استفاده می‌شوند. بدنه استرینرهای دوپلکس معمولاً از آهن، فولاد یا استیل ضد زنگ تشکیل شده‌اند، اما استرینرهای دوپلکس ساخته شده از سایر مواد نیز موجود هستند. سبد یا فیلتر شیر صافی ها از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند.

یکی از بزرگترین مزایای استرینرهای دوپلکس، سهولت نگهداری آنها است. استرینرهای دوپلکس نه تنها طراحی باز کردن آسانی دارند، بلکه همچنین می‌توانند به صورت جداگانه تمیز شوند در حالی که یکی از شیر صافی ها در حالت آماده باش باقی می‌ماند. به علاوه، استرینرهای دوپلکس دارای ظرفیت نگهداری بالای ذرات هستند که باعث کاهش فشار در طول استرینرها می‌شود.

استرینرهای دوپلکس صنعتی بسیار مناسب برای استفاده در کاربرد‌هایی هستند که خطوط نمی‌توانند به دلایل نگهداری تعطیل شوند. شیر صافی های دوپلکس صنعتی بسیاری از الزامات نگهداری را برآورده می‌کنند، زیرا به همراه دو سبد استفاده می‌شوند که به صورت مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. هنگامی که یکی از سبدها پر شود، جریان به سمت سبد دیگر هدایت می‌شود و این امکان را می‌دهد که سبد پر شده برداشته و تمیز شود. طراحی استرینرهای دوپلکس صنعتی باعث می‌شود که این استرینرها گزینه‌ی عالی برای کاربرد‌هایی باشند که خطوط انتقال نمی‌تواند برای انجام نگهداری متوقف شوند.



شیر صافی های خودکار

شیر صافی های خودکار (Automatic Strainers) دارای سبدهایی هستند که به صورت خودکار تمیز می‌شوند. این نوع استرینرها در استفاده دائمی استفاده می‌شوند. بدنه شیرصافی ها معمولاً از موادی مانند آهن، فولاد، استیل ضد زنگ و سایر مواد مشخص شده تشکیل شده‌اند. فیلتر یا سبد استرینرها از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند.

مزیت اصلی استفاده از استرینرهای خودکار قابلیت تمیز شدن خودکار آنها است. به دلیل طبیعت خودکار استرینرها، فرآیند تمیزکردن هرگز وقفه نمی‌شود. به جای آن، تمیزکردن خودکار به صورت مدیریت شده انجام می‌شود و روش‌های مختلفی برای این منظور استفاده می‌شود، اغلب به وسیله تایمرها، تنظیمات کاهش فشار یا به صورت دستی.

کاربرد شیر صافی در صنعت نفت و گاز

شیر صافی های گاز و نفت می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها استفاده شوند. به طور معمول، استرینرها در کاربرد‌های بالادستی یا پایین‌دستی (upstream or downstream) استفاده می‌شوند.

کاربردهای بالادستی شامل مواردی مانند حفاری نفت است و کاربرد‌های پایین‌دستی به طور معمول در هیدروکراکینگ و فیلتراسیون استفاده می‌شوند.

در کل، استفاده از استرینرهای گاز و نفت در صنعت نفت و گاز برای جداسازی و حذف ذرات جامد و آلودگی‌ها از مایعات و گازها، بهبود کیفیت و کارایی فرآیندها و حفظ عمر مفید تجهیزات مورد استفاده می‌شود.

شرکت تجهیز صنعت تامین کننده و وارد کننده ی انواع تجهیزات ابزار دقیق ، شیر آلات صنعتی و پایپینگ از جمله انواع شیر صافی، شیر کشویی ، شیر پروانه ای و سایر شیرها از برند های معتبر می باشد. جهت خرید، استعلام قیمت و مشاوره فنی می توانید با کارشناسان فنی و فروش درتماس باشید تا بتوانید با کسب اطلاعات بیشتر بهترین تجهیز را متناسب با کاربرد خود تهیه کنید.

مزایای استفاده ازشیر صافی در خطوط لوله نفت و گاز

استفاده از استرینرها در خطوط لوله‌های نفت و گاز مزایای زیادی دارد. شیر صافی ها برای جمع آوری ذرات جامد و آلودگی‌های دیگر درون مایع طراحی شده‌اند و از ادامه عبور آنها در سیستم جلوگیری می‌کنند. در صورت عملکرد صحیح، استرینرها به جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به سایر اجزای سیستم از جمله موتورها، پمپ‌ها، نازل‌ها و تبادل حرارتی ناخواسته کمک می‌کنند. با استفاده از شیر صافی با عملکرد بهتر، هزینه‌های نگهداری کاهش می‌یابد و عمر مفید تجهیزات مورد استفاده افزایش می‌یابد و در بلندمدت به نفع تولیدکنندگان است.

منبع
ارانیکو
کلیدواژه : شیر صافی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید