کد خبر:173622
پ

آلمان و روسیه یک رویارویی پس از ۸۰ سال

فایل صوتی منتشر شده از سوی روس‌ها، مسکو و برلین را در وضعیت دشواری قرار داده است. این وضعیت البته برای پوتین که ترجیح می‌دهد با تهدید اروپایی‌ها به احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای، پیروز میدان جنگ در اوکراین باشد، اتفاق فرخنده‌ای به حساب می‌آید.

آلمان، روسیه یک رویارویی پس از ۸۰ سال

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ۷۹ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم و رویارویی آلمان و روسیه که به پایان جنگ جهانی دوم انجامید، یک بار دیگر برلین و مسکو رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

وزیر دفاع آلمان در اولین اظهارنظر خود پس از انتشار فایل صوتی از نشست مقامات ارشد نظامی آلمان، روسیه را به انجام «جنگ اطلاعاتی» با هدف ایجاد تفرقه در کشورش متهم کرد. روس‌ها مدعی شده‌اند که آلمان قصد حمله به روسیه را داشته است.

براساس تایید خبرنگاران، صداهای موجود در فایل به ایناگو گرهارتس، ژنرال ارشد نیروی هوایی آلمان، فرانک گرائفه، معاون ستاد مشترک ارتش آلمان در حوزه عملیاتی و دو پرسنل ارشد مرکز فرماندهی عملیات‌های هوا-فضای آلمان تعلق دارد.

فایل صوتی منتشر شده از سوی روس‌ها، مسکو و برلین را در وضعیت دشواری قرار داده است. این وضعیت البته برای پوتین که ترجیح می‌دهد با تهدید اروپایی‌ها به احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای، پیروز میدان جنگ در اوکراین باشد، اتفاق فرخنده‌ای به حساب می‌آید. برای مسکو مهم است که کشورهای اروپایی با تحت فشار قرار دادن کی‌یف، زلنسکی را وادار کنند تا آنچه روس‌ها انتظار دارند را واگذار کرده و دست از مقاومت بردارد.

ماجرای فایل صوتی جنجالی چیست؟

کاخ کرملین اخیرا دست به انتشار یک فایل صوتی عجیب زده که بر اساس آن تعدادی از افسران عالی‌رتبه آلمانی در حال صحبت هستند. آنطور که از حرف‌ها پیداست، نیروهای مسلح آلمان در حال بحث در مورد طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه بوده‌اند. مسکو فورا این سوال را پرسیده که آیا اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اوضاع را در کنترل دارد یا نه.

بر اساس فایل صوتی ۳۸ دقیقه‌ای لو رفته، افسران ارتش آلمان درباره ارسال تسلیحات به اوکراین و حمله احتمالی کیف به پلی در کریمه صحبت کرده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در حالی که این فایل صوتی را بسیار بد توصیف کرد، به خبرنگاران گفت: این فایل به ما می‌گوید که در درون بوندس‌ور (ارتش فدرال آلمان) بحث برنامه‌هایی برای حمله به خاک روسیه به طور اساسی و مشخص مطرح بوده است. این نیازی به تفسیر قانونی ندارد. همه چیز بیش از اندازه آشکار است. در اینجا ما باید دریابیم که آیا بوندس‌ور این کار را به ابتکار خود انجام می‌دهد یا نه. در واقع پرسش این است: ارتش آلمان تا چه اندازه قابل کنترل است و شولتس چقدر اوضاع را کنترل می‌کند؟ یا این که این هم جزئی از سیاست دولت آلمان است؟

در تماس تلفنی فاش شده، طرف‌های مکالمه در مورد تحویل احتمالی موشک‌های کروز تاروس به کیف صحبت می‌کنند، مسئله‌ای که پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان علناً آن را رد کرده است. کیف از آلمان خواسته تا موشک‌های تاروس را در اختیارش بگذارد. برد این موشک تا ۵۰۰ کیلومتر هم می‌رسد. برلین اما تمایلی به چنین اقدامی ندارد.

البته این اتفاق و ادعاهای روسیه جدید نیست. پوتین کمی پیش از انتشار فایل صوتی در یک سخنرانی گفت که کشورهای غربی در صورت اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین، با خطر تحریک جنگ هسته‌ای روبرو خواهند شد. او این حرف‌ها را در شرایطی زد که مکرون به تازگی تمایل پاریس را به ارسال نیرو به اوکراین اعلام کرده بود.

تنش‌ها بالا گرفت

روس‌ها که یکبار تجربه حمله آلمان‌ها به خاک خود را دارند و کماکان از آن اتفاق برای مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کنند، قایل صوتی منتشر شده را بر آلمانی‌ها و شولتس نبخشیدند. وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه الکساندر گراف لامبسدورف، سفیر آلمان در برلین را احضار کرد و خواستار توضیح درباره بحث‌های نظامی در این فایل شد. سفیر آلمان بعد از خروج از ساختمان وزارت خارجه روسیه، حاضر نشد کلمه‌ای با خبرنگاران در مورد اتفاقات پیش آمده صحبت کند.

اما این فقط روس‌ها نیستند که احساس می کنند مورد حمله قرار گرفته‌اند.

آلمان انتشار این فایل را در روسیه «اقدام آشکار به استراق سمع» خواند و گفت که در حال تحقیق روی این مسئله است. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه گفت: این حادثه چیزی بسیار فراتر از شنود و انتشار یک مکالمه است و بخشی از یک جنگ اطلاعاتی است که پوتین به راه انداخته است. این یک حمله ترکیبی با استفاده از اطلاعات نادرست به منظور ایجاد تفرقه و به هدف تضعیف وحدت ماست.

شولتس افشای احتمالی فایل صوتی را بسیار جدی خواند و گفت: در حال حاضر موضوع با دقت و سرعت بسیار در دست بررسی است.

شبکه تلویزیونی آ.ر.د آلمان افشای این فایل را یک فاجعه برای سرویس‌های مخفی آلمان توصیف کرد. به گزارش مجله اشپیگل، این فایل بر روی وبکس ضبط شده که بستری ساده برای چت است، نه در یک شبکه مخفی ارتش.

واکنش‌های آلمان نشان می‌دهد اصل فایل صوتی که روس‌ها منتشر کرده‌اند احتمالا درست بوده و شولتس نتوانسته آن را به دروغ‌گویی کرملین نسبت دهد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به واکنش آلمانی‌ها به انتشار فایل صوتی اعلام کرد که جای تعجب است که آلمان نگران گفتگوی انجام شده درباره حمله به پل کریمه نیست، بلکه نگران مسئله درز پیدا کردن آن است، که این خود گویای بسیاری از مسائل است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید