کد خبر:188698
پ

آفریقا به جمهوری اسلامی اعتماد دارد/تلاش‌ها برای تعمیق روابط باید زودتر آغاز می‌شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: تمام کشورهای آفریقایی در سازمان ملل دارای رای هستند و به ایران اسلامی و دولت فعلی اعتماد دارند؛ بنابراین تکاپوها برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی باید بسیار زودتر آغاز می‌شد تا از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده می‌کردیم.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، محمود عباس‌زاده مشکینی، یکی از ضعف‌های سیاست خارجی دولتهای قبل را غفلت از تعمیق روابط با همسایگان، کشورهای آمریکای لاتین و قاره آفریقا دانست و فرصت تجارت و طرفیت اقتصادی کشورهای آفریقایی برای جمهوری اسلامی ایران را طلایی برشمرد و گفت: قاره آفریقا به دلیل بکر بودن و برخورداری از منابع طبیعی قرن‌های متمادی توسط غرب استعمار شده است. اما امروز قاره آفریقا به ظرفیت و تجربه جمهوری اسلامی ایران برای فقرزدایی و بازسازی کشورشان اعتماد دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به فعالیت شرکت‌های بزرگ دانش بنیان کشور در حوزه عمران، صنعت و فنی افزود: این شرکت‌ها دانش فنی – مهندسی انباشته بسیاری در حوزه نرم افزازی و سخت افزاری دارند که این ظرفیت‌ها برای ساختن قاره‌ای به بزرگی آفریقا موثر است. بر همین اساس تقویت روابط ایران اسلامی با کشورهای آفریقایی نقطه عطفی در روابط خارجی کشور محسوب می‌شود.

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: تمام کشورهای آفریقایی در سازمان ملل دارای رای هستند و به ایران اسلامی و دولت فعلی هم اعتماد دارند. تکاپوها برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی باید بسیار زودتر آغاز می‌شد تا از این ظرفیت به بهترین شکلی استفاده کرد.

وی درباره موانع گسترش روابط با کشورهای آفریقایی گفت: گسترش روابط نیازمند حسن نیت، انگیزه و جدیت است و جمهوری اسلامی در این حوزه‌ها ظرفیت لازم را دارد. البته ممکن است برخی از کشورها به دلیل حسادت و در خطر دیدن منافع خود محدویت‌ها و کارشکنی‌هایی را در قبال جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند که باید این مسائل به دقت رصد شود تا موانع گسترش روابط کاهش یابد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، گسترش روابط با کشورهای آفریقایی را یکی از نشانه‌های شکست تحریم‌ها و پرژوه انزوای ایران برشمرد و گفت: انزوای ایران ۸۵ میلیون نفری با چند هزارسال تاریخ و منابع انسانی متنوع و برخورداری از نظام دموکراتیک با تفکر اسلامی عملا غیرممکن است.

عباس‌زاده مشکینی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و استراتژیک که در ایران قرار دارد، جمهوری اسلامی همیشه جزو کشورهای پیشرو جهان هست و خواهد بود. از طرفی ایران اسلامی باید همین حرکت رو به جلو را با قدرت بیشتری ادامه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ایران را کشوری با توانایی مدیریت منطقه و جهان عنوان و خاطرنشان کرد: ایران اسلامی بازیگر مهم بین‌المللی و جهانی است و خواب بد برخی از بدخواهان نظام اسلامی هیچگاه تعبیر نخواهد شد.

دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با حضور مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و سخنرانی رییس‌جمهور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

دولت مردمی با هدف بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای دستیابی به سیاست خارجی پویا و در چارچوب سیاست همسایگی و ارتباط کشورهای مستقل، روابط خود را با کشورهای غرب آسیا و آفریقا گسترش داد؛ بطور مثال در سفر تیرماه ۱۴۰۲ رئیس‌جمهور به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه ۲۱ سند همکاری امضا شد.

آیت الله رئیسی علاوه بر حضور در پانزدهمین نشست سران «بریکس» در آفریقای جنوبی در اوایل شهریور سال گذشته، در اسفندماه هم به منظور دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز به الجزایر سفر کرده بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید