سر خط اخبار

کد خبر:17386
پ

یک گزارش آماری تامل برانگیز از خرید و فروش کتاب

آیا می‌دانید یک مشتری ۱۹ هزار کتاب خریده است؟ آیا می‌دانید وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در کشور چگونه است؟

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، به تازگی یکی پلتفرم‌های مجازی گزارشی از خرید کتاب توسط مردم در سال ۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ ارائه کرده که خواندنی و البته تامل برانگیز است.

براساس این گزارش، در سال ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار عنوان کتاب از این پلتفرم خریداری شده است‌.میزان فروش کتاب در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه ۹۹ رشد ۳ برابری داشته است،‌ فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد ۸۹۶ هزار عنوان کتاب از این پلتفرم مجازی خریداری شده است.

گزارش ۳۶۱ درجه ایران حاکی است که براساس آمارهای اعلام شده ۶۱ درصد از خریداران کتاب از این پلتفرم آقایان و ۳۹ درصد خانم‌ها بوده‌اند،‌ ۳۱ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین خرید کتاب و ۵۱ سال به بالا کمترین میزان خرید را داشته‌اند. تهران البرز،‌ گیلان و یزد در صدر فهرست استان‌های ایران برای خرید کتاب بوده‌اند.

یک مشتری ۱۹ هزار کتاب خرید!

نکته قابل تامل این که بیشترین خرید کتاب توسط یک مشتری بوده است که ۱۹ هزار جلد کتاب از این پلتفرم خریداری کرده است،‌ با توجه به حجم خرید انجام شده این مشتری یک عامل توزیع بوده است.

همچنین روز ۱۵ فررودین ۱۴۰۰ پرفروش‌ترین روز خرید کتاب در این پلتفرم بوده که تعداد ۵۰۰ هزار جلد کتاب در یک روز خریداری شده است.

براساس  آمار موجود،‌ کتاب‌های «تخت‌خوابت را مرتب کن»،‌ «۱۹۸۴»، «خودت را به فنا نده»،‌ «۳ دقیقه در قیامت»،‌ «خودت باش دختر»،‌ جزو ۵ کتاب پرفروش این پلتفرم بوده‌اند‌، برخی از یان کتاب‌ها جزو پرفروش‌های بازار هستند و در  بازار کتاب‌سازی‌ها و کتاب‌های قاچاق نیز به‌راحتی پیدا می‌شوند.

پرفروش‌ها به تفکیک جنسیت

پرفروش‌ترین کتاب در میان خریداران خانم‌، کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»،‌ پرفروش‌ترین در میان مردان «تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه» بوده است. «ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می‌دانستم» پرفروش‌ترین در میان زیر ۲۵ ساله‌ها و «جزء از کل» پرفروش در بین ۲۵ تا ۳۴ ساله‌ها،‌ مجموعه «فسقلی‌ها» نیز در بین  35 تا ۴۴ ساله‌ها پرفروش بوده است.

در همین حال نتایج یک نظرسنجی پیامکی از ۱۰۰ هزار مخاطب به شرح ذیل است:

۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان مرد و ۴۴ درصد زن بوده‌اند،‌ ۵۲ درصد افراد گفته‌اند که حداقل سه ساعت در هفته مطالعه غیر درسی دارند،‌ افراد بالای ۵۰ سال سحرخیزترین قشر برای مطالعه هستند،‌ ۱۲ درصدافراد بالای ۵۰ سال به مطالعه در صبح زود تمایل دارند. ۴۳ درصد افراد شب‌ها قبل از خواب مطالعه می‌کنند.

۵۳ درصد افراد به مطالعه کتاب‌هایی با موضوع روان‌شناسی اعتقاد دارند و ۸۵ درصد افراد مطالعه کتاب‌های چاپی را به کتاب‌های صوتی و آنلاین ترجیح می‌دهند.

۱۷ درصد با هدف هدیه دادن کتاب می‌خرند،‌ ۸۵ درصد دوست دارند کتاب هدیه بگیرند،‌ موضوعات روان‌شناسی با ۵۳ درصد،‌ هنر و ادبیات با ۴۲ درصد،‌ توسعه مهارت‌های فردی با ۳۷ درصد بیشترین علاقه‌مندی ایرانیان در مطالعه کتاب بوده است. در این میان جغرافیا با سه درصد کمترین محبوبیت را در میان مخاطبان این پیمایش را دارد. اما نکته حائز اهمیت در این گزارش ارائه تخفیف‌های بالاست که موجب شده تا خریداران به انتخاب کتاب از این پلتفرم دست بزنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید