سر خط اخبار

کد خبر:33810
پ

کتاب نوروزی/ «دا» یک رگه ارزشمند از معدن وقایع جنگ است

کتاب «دا» یکی از آثار خواندنی است که سیده زهرا حسینی بر اساس خاطراتش در دوره دفاع مقدس نوشته است.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، «دا» نام کتاب روایت خاطرات سیده زهرا حسینی است در مورد جنگ ایران و عراق که به اهتمام سیده اعظم حسینی نگاشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

دا؛ در زبان کردی به معنی مادر است. خاطرات ذکر شده در این کتاب در دو شهر بصره و خرمشهر می‌گذرد و سالهای محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد. حسینی در آن زمان دختر ۱۷ ساله‌ای بوده و گوشه ای از تاریخ جنگ را بازگو میکند که غالباً به اشغال و فتح خرمشهر مربوط میشود.

قلم نویسنده در این روایت به قدری روان است که مخاطب به واسطه فضاسازی و خواندن، خودش را در خیابان‌های شهر خرمشهرمی‌بیند. او ماجرا وقایع جنگی را از زاویه‌ای بازگو می‌کند که با وجود تعدد آثار در زمینه جنگ و دفاع مقدس، تا به حال کسی به آن نپرداخته است. همچنین از سویی دیگر دقت نویسنده در پرداختن به جزئیات یعنی جزئی نگری و بیان لحظه لحظه وقایع تا حدی است که بسیاری از افراد آن را رمان می‌دانند.

راوی داستان کارهایی را انجام می دهد که دیگران از انجامش سر باز می‌زنند و شاید آن کارها را کوچک و خوار می شمرند اما او برای کمک و خدمت، قبرستان را انتخاب می کند. غسل و کفن و دفن شهدای جنگ.

این کتاب روایت شجاعت مردم میهن‌پرست است و شاید به همین دلیل هم توانسته نگاه‌های مختلف از جمله مسئولان و مدیران فرهنگی، هنرمندان، نویسندگان و سینماگران را به خود جلب کند. یکی از ویژگی‌های کتاب «دا» تصویربرداری و کامل بودن آن است. این کتاب از نظر تصویری و سینمایی ظرفیت‌هایی دارد که برای تولید اثر هنری بسیار مناسب و خاص است.

«دا» یکی از کتاب‌هایی است که مقام معظم رهبری نیز نگاه ویژه‌ای به آن داشته‌اند. رهبری در تقریظی که بر این کتاب نوشته‌اند، فرموده‌اند:
«کتاب «دا» که حقاً و انصافاً کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان میدهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزشهای اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است … این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صد هزار تا حالا چاپ کردید. اگر «دا» شناخته شود، میلیون ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد… شما هزار کتاب «دا» میتوانید تولید کنید. «دا» یک رگه ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید. »

دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • چاکریم ۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۰
    0 0

    کردی رو مطمئن نیستم، اما دا به زبان لری می شه مادر. لری خوزستان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید