سر خط اخبار

کد خبر:6505
پ

پدیده کلاب‌هاوس در ایران به کجا می‌انجامد؟

شبکه اجتماعی کلاب هاوس تاثیر قابل توجهی بر جریان‌های سیاسی- رسانه‌ای داشته است.

 به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، نزدیک به سه ماه از فعالیت شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس در ایران می‌گذرد که در همین مدت توانسته تأثیر زیادی بر جریان‌های رسانه‌ای و محتوای تولید شده داشته باشد.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی می‌شود این شبکه اجتماعی بتواند تأثیر قابل توجهی بر فضای انتخابات، فعالیت نامزدها و در نهایت نتیجه انتخابات داشته باشد.

این نوشتار به مهمترین نکات در این باره پرداخته است:

۱-تأثیرگذاری بر فضای انتخابات پیش رو:

اولویت و مهم‌ترین مسئله در رابطه با شبکه‌های اجتماعی کلاب‌هاوس ظرفیت‌گذاری آن بر انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی است. اگرچه از یک سو در قانون محدودیت‌هایی برای تبلیغات پیش از موعد یا تبلیغات در برخی زمان‌های نزدیک انتخابات ممنوع شمرده شده است؛ به نظر می‌رسد به طور مشخص شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را نمی‌توان از نظر حقوقی ذیل یکی از مصادیق این قوانین تعریف کرد؛ زیرا فعالیت در این شبکه سبب می‌شود نتوان آن را بر اساس قانون موجود تفسیر کرد.

۲-حضور چهره‌های شاخص نخبگانی:

این دسته از طریق برگزاری اتاق‌های گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و افراد بسیاری که از دسته شنوندگان یا حاضران اتاق قرار می‌گیرند نیز بحث‌های آنها را دنبال می‌کنند.

در کلاب‌هاوس افراد مختلف و چهره‌های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی و حتی علمی با افرادی از آن سوی مرزها در قالب خبرنگاران یا استادان یا فعالان رسانه گفت‌وگو می‌کنند. این وضعیت را نمی‌توان به گفت‌وگوهای ساده تعبیر کرد، بلکه احتمال درز اطلاعاتی از سوی چهره‌های داخلی وجود دارد و بسیار دیده شده که افراد در این گونه گفت‌وگوها اطلاعاتی را به طور ناخواسته و غیر مستقیم در اختیار دیگران قرار داده‌اند.

۳-فعالیت تأمل برانگیز آقای وزیر

اولین بار کلاب‌هاوس از سوی شخص وزیر در ایران فعال شد و زمینه‌های استفاده از آن نظیر فرهنگ‌سازی و تبلیغات و دعوت از چهره‌های شاخص مانند وزیر امور خارجه از جانب او صورت گرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید