سر خط اخبار

کد خبر:174124
پ

همکاری های نظامی ایران و روسیه به سطح بی سابقه ای می رسد!

اگرچه هنوز هیچ سند و مدرک رسمی دال بر تصمیم ایران برای ارسال موشک به روسیه وجود ندارد و حتی مقامات آمریکایی هم این ادعا را تکذیب کردند، اما برخی منابع غربی همچنان مدعی هستند که این اتفاق رخ داده یا به زودی رخ خواهد داد!

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران: اگرچه هنوز هیچ سند و مدرک رسمی دال بر تصمیم ایران برای ارسال موشک به روسیه وجود ندارد و حتی مقامات آمریکایی هم این ادعا را تکذیب کردند، اما برخی منابع غربی همچنان مدعی هستند که این اتفاق رخ داده یا به زودی رخ خواهد داد!

همکاری های نظامی ایران و روسیه به سطح بی سابقه ای می رسد!

اندیشکده استیمسون در همین رابطه نوشت که سطح همکاری های نظامی ایران و روسیه به زودی به سطوح بی سابقه ای خواهد رسید، در بخشی از این مطلب آمده است:

تصمیم ایران برای ارسال موشک های بالستیک به روسیه نشان دهنده سطح رو به رشد و بی سابقه همکاری بین دو کشور از زمان آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

به گزارش رویترز به نقل از اطلاعات چند منبع ناشناس، ایران اخیراً حدود ۴۰۰ موشک بالستیک قدرتمند زمین به زمین در اختیار روسیه قرار داده است. گفته می شود بخش قابل توجهی از تسلیحات را موشک های بالستیک تاکتیکی کوتاه برد از خانواده فاتح-۱۱۰ مانند ذوالفقار با برد ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر تشکیل می دهند. ایران تاکنون این گزارش را تکذیب کرده است و حتی چنین ادعایی از سوی واشنگتن هم تایید نشده است. با این حال، این خبر به دنبال اعلامیه ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ توسط نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و همتای ایرانی او، دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مورد نوع جدیدی از روابط نظامی دوجانبه صورت گرفت.

محموله های موشکی، در صورت صحت، سطح کیفی متفاوتی از همکاری و همچنین تغییر پویایی در خاورمیانه را نشان می دهد که ممکن است به عنوان نیروی محرکه تصمیم تهران عمل کند.

ایران به طور سنتی در انتقال موشک های بالستیک به روسیه مردد بوده است، زیرا نه تنها از سوی ایالات متحده بلکه از واکنش کشورهای اروپایی نیز نگران است. تا اکتبر ۲۰۲۳، زمانی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برای انتقال موشک به ایران به پایان رسید، ایران نگران بود که اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل مکانیسم ماشه را در برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ فعال کنند. اما اکنون ایران از نظر قانونی قادر به صادرات  موشک های خود است و تحریم چنین انتقال تسلیحاتی داوطلبانه است. کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند تحریم‌های صادرات موشک را حفظ کنند، اما نمی‌توانستند مجازات‌های جهانی سازمان ملل را دوباره اعمال کنند.

در هر حال تحویل موشک به روسیه از ایران ممکن است در ازای تحویل جنگنده های پیشرفته سوخو به تهران و دیگر تسلیحات پیشرفته مورد نیز ایران باشد که اگر این اتفاق صورت گیرد معادلات نظامی منطقه به کلی دستخوش تغییر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید