کد خبر:51753
پ

قیمت سیمان ۳۳ درصد کاهش یافت

تامین انرژی کارخانجات سیمان توسط وزارت نیرو انجام شد.

کاهش 33 درصدی قیمت سیمان

وزارت نیرو به وعده تأمین انرژی کارخانجات سیمان عمل کرد و به این ترتیب براساس آمار بورس کالا، قیمت سیمان در هفته جاری ۳۳ درصد نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت همراه شد. فعالان بازار معتقدند: «با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، وزارت نیرو به وعده تأمین انرژی کارخانجات سیمان عمل کرد و به این ترتیب براساس آمار بورس کالا، قیمت سیمان در هفته جاری ۳۳‌درصد نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت همراه شد. فعالان بازار معتقدند: «با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

تابستان سال گذشته صنعت سیمان با ناترازی ۱۵‌هزار مگاواتی برق معادل ۲۵‌درصد از کل مصرف برق کشور روبه‌رو شد. حتی در آن مقطع برخی از کارخانه‌ها فعالیت خود را متوقف ساختند. این تعطیلی‌ها و البته سوءمدیریت در بازار و دستوری‌شدن بازار، قیمت سیمان را در هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی از ۳۰ به ۱۰۰‌هزار تومان رساند. امسال نیز اواسط خرداد با گرم شدن ناگهانی هوا وزارت نیرو جدول زمان‌بندی برای قطع برق صنایع را رسانه‌ای کرد، اما با واکنش انجمن کار فرمایان و فعالان بازار مصالح ساختمانی جلسات متعددی در وزارت نیرو برگزار و راهکار جدیدی برای جلوگیری از قطع برق صنایع اندیشیده شد. به عبارت دیگر در تابستان سال جاری بر خلاف سال قبل مسئله مدیریت بازار یکی از ارکان برنامه مدیریت مصرف برق صنایع بزرگ به حساب می‌آید. به‌طوری که ۹۲ درصد از صنایع بزرگ و کوچک کشور در فصل گرما اساساً با هیچ محدودیت انرژی مواجه نیستند و بدون وقفه از انرژی استفاده می‌کنند. با توجه به شرایط ترسیم شده، یکی از مهم‌ترین کالا‌هایی که تجربه سال گذشته نگرانی قابل توجهی در زمینه به هم ریختگی بازار آن به وجود آورده‌بود، سیمان است. بر این اساس بررسی سیاست‌های مدیریت مصرف برق اعمال شده بر این صنعت بسیار پرمصرف، بیانگر آن است که اعمال محدودیت برق برای ۷۲ کارخانه سیمان فعال در کشور با خط قرمز مدیریت عرضه و تأمین انرژی تولید ۵‌میلیون تن سیمان و کلینکر انجام پذیرد.
در این رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان گفت: «یکی از مهم‌ترین محور‌های مورد تأکید طرفین در این جلسه، مدیریت مصرف برق با اولویت تأمین ۵‌میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه بود.»
وی در بیان تعامل بخش خصوصی و دولت گفت: «با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

کاهش ۳۳ درصدی قیمت سیمان در معاملات ۲۹‌خرداد
براساس این گزارش، بررسی بازار سیمان در ابتدای هفته نیز موضوع مدیریت بازار را با وجود اجرای برنامه مدیریت مصرف برق تأیید می‌کند. به استناد آمار ارائه شده از سوی بورس کالا، حداقل قیمت سیمان مبادله شده مرتبط با کارخانه سیمان آباده با قیمت هر تن ۳۴۵ هزار تومان بود، اما در همان روز قیمت حداکثر سیمان در کارخانه مازندران رقم خورد و قیمت این کالا برای هر تن معادل یک‌میلیون و ۵۳۷ هزار تومان قیمت داشته است.
علت این تفاوت قابل توجه قیمتی در بازار، مسئله عرضه و تقاضای منطقه‌ای و همچنین عدم صرفه اقتصادی صادرات منطقه‌ای این کالا است.
با توجه به دامنه ذکر شده، متوسط وزنی قیمت عرضه سیمان در روز گذشته برای هر تن ۹۳۱ هزار تومان بوده است، این قیمت در حالی به ثبت رسید که قیمت معاملات ابطال شده هفته گذشته معادل یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار تومان بود. به عبارت دیگر قیمت سیمان که به دلیل اخبار مخابره شده غلط در دو هفته گذشته رشد قابلی توجهی داشت، طی هفته جاری ۳۳ درصد کاهش را تجربه کرده است.

تعهد دولت برای تأمین انرژی ۵ میلیون تن سیمان انجام شد
با توجه به تعهد تأمین انرژی تولید ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر از سوی وزارت نیرو و نظر به عرضه سیمان به صورت چهاربار در ماه، عمل به این تعهد یعنی در هر هفته باید یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر به بازار عرضه شود. در این راستا هفته گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن سیمان به بازار عرضه شد. این آمار بیانگر آن است که دولت به تعهد خود عمل کرده و هیچ‌گونه نابسامانی بازار در طرف عرضه این کالای استراتژیک وجود ندارد.

عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار میلگرد
همچنین روز گذشته در بخش میلگرد کاهش ۱۰۰‌تا ۵۰۰ تومانی به همراه ثبات قیمت دیده شد و محصولات نهایی زنجیره فولاد به دنبال اعلام قیمت شمش و کاهش قیمت دلار کاهش یافت.
به گزارش ۳۶۱ درجه ایران و به نقل از نور نیوز، بررسی‌ها از بازار آهن و فولاد کشور نشان می‌دهد که روند قیمت‌ها در این بازار در حال حاضر روی ریل نزولی قرار گرفته است و فعالان این صنعت به فکر این هستند تا بتوانند با فروش محصولات با قیمت پایین‌تر جایی برای محصولات جدید در انبار خود داشته باشند. همزمان با اعلام قیمت پایه در نظرگرفته شده برای شمش به منظور عرضه در بورس کالا، مبادیان فروش به خصوص در حوزه میلگرد به فکر کمتر کردن قیمت‌ها افتادند تا فاصله معقول بین قیمت شمش و میلگرد همچنان حفظ شود، اما دلیل دیگری که می‌توان به آن استناد کرد، تداوم روند رو به کاهش قیمت اسکناس دلار است.

کلیدواژه : سیمانکاهش قیمت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید