سر خط اخبار

کد خبر:167205
پ

سفیر ایران بر سودمند بودن همکاری‌‎های بلاروس و ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد

سفیر ایران در مینسک با اشاره به سابقه پیشرفت‌ها در همکاری‌های دوجانبه ایران-بلاروس و با شکل گرفتن نظام جدید بین‌المللی، بر اهمیت افزایش این همکاری‌ها و تعاملات برای بررسی نقش و جایگاه دو کشور در نظام بین‌المللی جدیدی که در حال شکل‌گیری است تاکید کرد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، «علیرضا صانعی» سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار ایران در بلاروس در مراسمی گفت که ایران امیدوار است بتواند همکاری‌های اقتصادی با بلاروس را تقویت کند.

خبرگزاری رسمی بلاروس در این باره گزارش کرد: جریان‌های اخیر در جهان نشان می‌دهد که نظام بین‌المللی در حال روی آوردن از تک‌قطبی بودن به چندقطبی بودن و روی آوردن از تک‌جانبه‌گرایی به چندجانبه‌گرایی است. بدون شک، در این دوره گذار، افزایش کمی و کیفی همکاری و تعاملات موثر و هدفمند میان کشورهای مستقلی مانند ایران و بلاروس، گامی ضروری به منظور بررسی نقش‌های آن‌ها و جایگاهشان در نظام جدید بین‌المللی است.

صانعی افزود: روسای جمهور ایران و بلاروس لازم می‌دانند که توسعه روابط دوجانبه در تمامی حوزه‌ها را، از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، علمی، فنی، نظامی و دیگر حوزه‌ها به حداکثر برسانند. بر همین اساس، همکاری مثبت و هدفمند میان دو کشور تشدید یافته است. در سال ۲۰۲۳، در همکاری میان ایران و بلاروس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نشان داد. در سال گذشته، تجارت میان این کشورها به ۴۰ درصد رسید. بر اساس این برنامه‌ها، در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد بیشتری نیز خواهیم بود.

سفیر ایران در مینسک همچنین گفت: به عنوان رخ‌دادهای مهم روابط دوجانبه می‌توان به سفر «الکساندر لوکاشنکو» رییس جمهور بلاروس به ایران در ماه مارس، سفر «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور ایران به مینسک، شانزدهمین نشست کمیته مشترک همکاری اقتصادی، ششمین دور از رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور، نمایشگاه کالاهای صادراتی ایران در بلاورس و دیدارهای دوجانبه مقامات دوکشور اشاره کرد.

او افزود: رایزنی‌ها وهمکاری‌‎های بلاروس و ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به طور دوجانبه سودمند بوده است و آن‌ها از مواضع یکدیگر حمایت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید