سر خط اخبار

کد خبر:3339
پ

حریرچی: امید زیادی به واکسن کرونا نیست

مقامات وزارت بهداشت همچنان نسبت به موج چهارم و افزایش ابتلا و مرگ ومیرهای کرونایی نگرانند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که چون خود ویروس کرونا در افراد مبتلا شده ایمنی دائم نمی دهد، گفت: پس نباید درخصوص استفاده از واکسن‌ها درباره کرونا امید زیادی داشت.

وی افزود: ویروس کووید ۱۹ تقریباً در همه استان‌های کشور چرخش داشته است به جز استان‌های فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی که کنترل خوبی داشتیم و در بیشتر استان‌ها از جمله خوزستان به اوج بیماری رسیدیم.

او ادامه داد: اکنون برای استان مازندران به شدت نگران هستیم، زیرا هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ و میر در آن بالاست و درباره استان تهران هم نگران هستیم و مردم این استان پنجشنبه و جمعه هر هفته به استان‌های شمالی سفر می‌کنند که هم خودشان مبتلا می‌شوند و هم مردم این استان‌ها را مبتلا می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:​ همچنین نگران استان خراسان رضوی هم هستیم زیرا میزان ابتلا و مرگ و میر در آن قابل توجه و سفرهای تفریحی و زیارتی در این مساله موثر است.

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه درباره میانگین کشوری میزان درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، گفت: میزان رعایت در سازمان‌ها و اداره‌ها به ۸۲ درصد، در غذاخوری‌ها به ۷۷ درصد، داروخانه‌ها ۷۶ درصد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ۷۵ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این میزان رعایت در پاساژها ۱۴ درصد است و با ابراز تاسف باید به پدیده پاساژگردی هم اشاره کرد، در حالی که خرید چندانی هم انجام نمی‌شود.

حریرچی افزود: میزان رعایت در نانوایی‌ها ۱۵ درصد است یعنی در ۸۵ درصد نانوایی‌ها و ۸۶ درصد پاساژها، دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کووید ۱۹ رعایت نمی‌شود.

حریرچی همچنین با اشاره به آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا، گفت: جرایم و تنبیه‌هایی برای کسانی که مسائل بهداشتی و درمانی را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است و اگر این افراد به ادارات دولتی و اماکن عمومی مثل مساجد و صنوف مراجعه کنند، نباید به آن‌ها خدماتی ارائه شود.

وی افزود: برای آن دسته از کارمندان و صاحبان مشاغلی که به متخلفان شیوه‌نامه‌های بهداشتی خدمات می‌دهند، جرائمی از جمله توبیخ کتبی، کسر حقوق و انفصال خدمت تا یک سال در نظر گرفته شده است و این مجازات به هیچ عنوان قابل تجدید نظر هم نیست.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:​ اکنون در ۱۵۶ کشور جهان، زدن ماسک در همه جا و در اماکن عمومی اجباری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه موثرترین روش ایمنی در حال حاضر استفاده ۸۰ تا ۹۵ درصدی مردم از ماسک می‌باشد، درخصوص اثر گذاری انواع ماسک‌ها، افزود: حتی ماسک‌های دوخته شده پارچه‌ای تأثیر مثبت خودش را در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا می‌گذارد؛ در خصوص محرم نیز با توجه به ممنوع شدن موکب‌ها و مراکز توزیع نذری مانند چای، ما درخواست داریم که مردم در مناطق محروم نذر ماسک انجام دهند.

وی درباره استفاده صحیح از ماسک هم گفت: ماسک‌های طبی قابل شستشو نیستند، ولی ماسک‌های پارچه‌ای قابل شستشو با آب ۶۰ درجه هستند.

حریرچی همچنین با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده از این موضوع، گفت: مواردی داشتیم که دارو و ماسک خریدیم و پول آن‌ها را هم پرداختیم، اما اجازه ندادند به کشورمان ارسال شود و به نوعی آن‌ها را دزدیدند یعنی ما در جنگ همه جانبه هستیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید