تاثیر یادگیری بر بهبود دست خط کودکان
یادگیری مهارتهای ادراکی تاثیر قابل توجهی بر بهبود دستخط در کودکان دارد.
به گزارش ایران ۳۶۱ درجه،یک پژوهش گروهی توسط متخصصانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای اراک، خمین، تبریز و کاشان انجام شده که در آن تأثیر آموزش مهارتهای ادراکی – حرکتی بر بهبود دست خط در کودکان پیشدبستانی مورد بررسی علمی واقع شده است.
این پژوهش بر روی جمعی از کودکان پسر پیشدبستانی ۵ تا ۶ سال انجام شده است.
این کودکان به دو گروه «آزمایش» و «شاهد» تقسیم شدند و سپس برای گروه آزمایش، برنامه تمرینی مهارتهای ادراکی – حرکتی به مدت ۱۶ جلسه ۴۵ دقیقهای انجام شد و در نهایت، وضعیت دستخط دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. محققان برای اجرای این مقایسه از سیاهه مشکلات دست خط استاندارد استفاده کردند.
نتایج این بررسیها نشان داد که استفاده از مهارتهای ادراکی ـ حرکتی با تقویت عضلات دست و مهارتهای حرکتی درشت و ظریف دست، در تحول مهارتهای دست خط مؤثر است. درنتیجه این شیوه میتواند بهعنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمانهای اصلی این اختلال به کار رود.