سر خط اخبار

کد خبر:80783
پ
پیچیده شدن نان خوردن علیرغم یارانه بسیار هنگفت

بحرانی شدن وضعیت نان و اعتراض خبازان کشور

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، با توجه به افزایش مشکلات خبازان و با توجه به سوء مدیریت دولت در خصوص نان مردم ، روز به روز این بحران جدی تر شده و پیش بینی میشود عواقب وخیمی داشته باشد. عملا شورای عالی آرد و نان مسئولیت نپذیرفته و وزیر جهاد کشاورزی ، وزیر کشور […]


به گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، با توجه به افزایش مشکلات خبازان و با توجه به سوء مدیریت دولت در خصوص نان مردم ، روز به روز این بحران جدی تر شده و پیش بینی میشود عواقب وخیمی داشته باشد. عملا شورای عالی آرد و نان مسئولیت نپذیرفته و وزیر جهاد کشاورزی ، وزیر کشور ، وزیر صمت ، وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو ، سعی می کنند دخالتی نداشته و کار به دست مشاور تازه کار وزیر اقتصاد افتاده است. طرحی که بیش از همه برای یک شرکت خصوصی خدمات پرداخت و برای سوداگران آرد و نان سود داشته و مردم و خبازان را به محاق برده است.

در این راستا عده ای از کارشناسان و نانوایان کشور کارزاری تحت عنوان توقف اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان راه اندازی کرده و در حال جمع آوری امضا می باشند. درخواستشان به شرح زیر می باشد:


درخواست توقف اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان توسط عده کثیری از خبارزان کشور
وزیر محترم اقتصاد و دارایی – جناب آقای خاندوزی
با توجه به اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، مشکلات عدیده‌ای برای صنف نانوایان کشور ایجاد شده است. در ابتدا هدف طرح حل مشکلات بود که با اجرای طرح، مشکلاتی به مشکلات قبل افزوده شد. به چند مورد اشاره میکنیم:
۱_ با اجرای طرح مذکور اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای دولتی و آرد آزاد بیشتر شد که باعث ایجاد زمینه تخلف شده است.
۲_ اجرای طرح نتوانست از آرد فروشی جلوگیری کند بلکه بیشتر به آن دامن زد.
۳_ برخی از نانوایان با تراکنش‌سازی، هم کمک‌هزینه دولتی دریافت می‌کنند و هم از طریق فروش آرد چند برابر بیشتر سود می‌کنند.
۴_ برخلاف ادعای مجریان طرح، هیچ الگوی مشخصی برای تخصیص آرد به واحدها وجود ندارد و در عمل به صورت عمومی سهمیه همه نانواها کسر شده است، در ابتدای طرح قرار بود با پخت اضافه، سهمیه آرد اضافه شود اما در عمل اتفاق نیفتاده.
۵_ با اجرای طرح مذکور پخت نان به صرفه نبوده و فروش آرد و پخت نان برای گاوداری‌ها و دامداری‌ها چند برابر بیشتر سود می‌کند.
۶_ عدم اعلام نرخ سالیانه باعث از بین رفتن کیفیت نان شده است.
۷_ عدم اعلام نرخ سالیانه باعث تغییر شغل کارگران این صنف شده است.
۸_ با توجه به بالا بودن نرخ تورم در اقتصاد کشور، نانوا قادر به پرداخت هزینه‌های جاری نیست. نانوا با درآمد دو سال پیش قادر به تأمین ملزومات، خرید دستگاه و تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها نیست.
۹_ با توجه به انحصاری بودن دستگاه کارت‌خوان که در اختیار یک بانک خاص می‌باشد، باعث شده تا هیچ رقابتی برای ارائه خدمات وجود نداشته باشد.
۱۰_ با خرابی دستگاه و قطعی شبکه، نانوا هم از کمک‌هزینه دولتی محروم می‌شود و هم با کسری سهمیه مواجه خواهد شد که هیچ کدام از این موارد در اختیار نانوا نیست.
۱۱_ قیمت ثابت نایلون در دستگاه باعث ضرر و زیان به نانوا شده است.
۱۲_ کوتاه شدن دست اداره غله هر استان از ویرایش سامانه خرید آرد از مشکلات دیگر این طرح است.
۱۳_ با خرابی دستگاه کارت‌خوان یا قطعی شبکه یا با مرخصی گرفتن، یکبار نانوا از طریق سامانه هوشمند با کسر سهمیه مواجه می‌شود، یکبار هم از طریق گزارش نانینو با کسر سهمیه مواجه می‌شود.
۱۴_ به خطر افتادن سلامت مردم از طریق افزایش نجومی قیمت خمیر مایه.
۱۵_ اجرای طرح به بی‌عدالتی در تخصیص آرد در این صنف دامن زده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید