سر خط اخبار

کد خبر:5288
پ

انتقادات صریح حجت الاسلام حسن خمینی از رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی/ چرا چند نفر حق مردم را نادیده می گیرند؟/دیگر امکان محدود کردن نیست!

حجت الاسلام سید حسن خمینی با انتقاد شدید از رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات شوراها گفت: قانون هم اگر جلوی حقوق مردم را می گیرد، قانون غلطی است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگران که در حسینیه جماران برگزار شد، طی سخنانی مشکل اصلی کشور را در حوزه اقتصادی معضل فقر، گرانی و بیکاری دانست.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو، گفت: درد امروز جامعه ما حتما اقتصادی، و در مرحله دوم فرهنگی است. اما راه حل آن مستقیما پرداختن به این معلول ها نیست و باید به علت بپردازیم و اگر به این علت توجه نکنیم، یک مسکّن به این بیمار داده ایم. ممکن است مشکلات درآمد ارزی ما حل شود و بخشی را درمان کنیم، ولی مهمترین مسأله این است که جامعه باید خودش را در قبال خودش مسئول بداند. اگر مردم احساس کنند در تصمیمات کلان کشور، تعیین تصمیم سازان و تعیین عملی که این تصمیم را به انجام می رساند دخالت دارند، ما می توانیم بگوییم بخش زیادی از این مسیر را جلو رفته ایم.

سید حسن خمینی تأکید کرد: دینداران وقتی تصدی دین مردم را دارند فقط مسئولیت آخرت را دارند ولی وقتی تصدی دنیا می کنند اگر نتوانند دنیا را خوب بسازند به دین هم لطمه زده اند. لذا وقتی دینداران تصدی دنیا می کنند باید دنیا را بهتر از غیر دینداران بسازند و یا حداقل مطابق و مشابه آنها اداره کنند.

وی یادآور شد: مشکلات ما خیلی زیاد است اما راه حل آنها این است که به مردم برگردیم و به خواسته آنها تن بدهیم. البته ممکن است آنچه که مردم می خواهند مطابق خواسته شخص من نباشد. من تلاش می کنم آنها را راضی کنم که این حرف درست است. هیچ راهی جز بازگشت به مردم و هیچ چیزی برای کشور واجب تر از یک انتخابات پر شور و شامل نیست. انتخابات «شامل» یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اول آن این است که بساط تنگ نظری و حذف برداشته شود. «تقسیم بر دو کردن» نیروهای کشور باعث ترفیع چاپلوسان و متملقانی می شود که اتفاقا به سخنانی که می گویند هم باور ندارند.

سید حسن خمینی تأکید کرد: بنده چه اولویتی نسبت به شما دارم که یکی را راه بدهم و یکی را راه ندهم؟! قانون هم اگر جلوی حقوق مردم را می گیرد، قانون غلطی است و باید به سمت اصلاح آن رفت. ضمن اینکه با قانون های موجود، به خصوص قانون اساسی، به راحتی می شود حقوق عمومی مردم را احیاء کرد.

وی با انتقاد شدید از ردصلاحیت شمار قابل توجهی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر پیش رو، گفت: معنا ندارد که با نگاه تنگ نظرانه گروه هایی را از حق حضور در انتخابات محروم کنند. به چه حقی می توان پذیرفت که چند نفر با سلیقه خاص حق مردم برای حضور نماینده شان را نادیده بگیرند؟! به خصوص آنکه اساسا شوراهای شهر و روستا نهادهایی اجتماعی و غیرسیاسی هستند.

وی افزود: اگر خود مردم تصمیم به مبارزه و مقابله بگیرند در صف می ایستند و حتی فقر را هم تحمل می کنند. در زمان دفاع مقدس یک نفر هم بابت گرانی و کمبودها غرّ نزد، چرا که روستایی و شهری این جنگ را جنگ خودشان می دانستند. سربازی که در جبهه است به شرطی تفنگش شلیک می کند که وقتی نامه از شهرش می آید مادرش بگوید کل روستا و کل کوچه برای تو آش نذری پخته اند و در چشم مردمش، قهرمان باشد. الآن هم اصلا مهم نیست چه کسی رئیس جمهور می شود؛ بلکه مهم این است که این مردم او را رئیس جمهور کنند. اتفاقا فقط کسی که مردم او را رئیس جمهور کنند می تواند به خوبی مقابل آمریکا بایستد و عزتمندانه منافع ملی را تأمین کند.


یادگار امام اظهار کرد: برای رفع بیکاری، فقر و حتی مسائل اجتماعی از نان شب واجب تر این است که ما به سمت یک انتخابات پر شور برویم. اینکه چه کسی انتخاب می شود، بُعد دوم قضیه است. اما معنا ندارد که به لوازم آن تن ندهیم و بعد هم بگوییم «می خواهیم؛ اما امکانش نیست». «دوستی با پیلبانان یا مکن یا طلب کن خانه ای در خورد پیل». لذا من فکر می کنم هیچ امری واجب تر از بازگشت به این شعار امام نیست که «همه با هم». اول انقلاب این شعار سرتیتر آرم جهاد سازندگی قرار گرفت. به صورت «تنها» کاری پیش نمی رود ولی اگر دست هایمان در هم افتاد همه کار می توانیم بکنیم.

سید حسن خمینی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اگرچه حل بخش زیادی از معضلات فرهنگی منوط به حل مشکلات اقتصادی است، اما بخش دیگر مشکلات به خاطر این است که هنوز به این واقعیت توجه نشده است که اگرچه تا برهه هایی از تاریخ می توانستیم با ایجاد محدودیت ها و بگیر و ببند مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم، اما امروز دیگر نمی شود این رویکرد را ادامه داد؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، امکان ندارد! ماهواره را منع کردیم، اما امروز هست! بعد گفتیم تماس های تصویری نباشد؛ اما آن هم آمد! تلگرام را فیلتر کردیم؛ آن هم هست! یعنی واقعیت این است که امکان محدود کردن نیست.

وی اضافه کرد: من بعضی وقت ها از ممیزی هایی که در کتاب ها صورت می گیرد، خنده ام می گیرد. برای یک کتاب ۵۰۰ نسخه ای چه بگیر و ببندهایی داریم، اما بعدا نسخه پی دی اف بدون سانسور آن ۶۰ تا ۷۰ هزار بار خوانده می شود! باید به نوع دیگری از مدیریت تن داد و مصونیت را این بار نباید از زاویه محدودیت رفت و به نوع دیگری باید وارد این فضا شد. آن وقت او خودش را تحمیل می کند و ما همیشه از عقب سر می دویم.

وی با تأکید بر اینکه آینده پژوهی در همه امور کشور ما واجب است، اظهار داشت: هم در اقتصاد و هم در فرهنگ و سیاست ۱۰ سال آینده را ببینیم. فقط مملکت ما دچار این معضلات نیست. سنت ما، هم ملی و هم مذهبی است و امروز به خاطر تضعیف آن ناراحت هستیم ولی بقیه دنیا هم گرفتار همین شده اند. از همین رو، توجه به اقتضائات شرایط جدید در عرصه فرهنگ اصلا به معنای ولنگاری و تسلیم نیست، بلکه به معنای آینده نگری است و نشان می دهد که ما به یک گام جلوتر از جایگاه فعلی توجه کنیم.

وی در پایان با تأکید بر تحقق تحول بنیادین فرهنگی در کشور، یادآور شد: چه اتفاقی افتاد که موج ارزش های انقلاب اسلامی در زمان خود تا اوج جوامع دنیا رفت؟ چون ما الگوی یک حکومت دینی، مردمی و جهادگر مقابل استکبار شدیم؛ امروز باید این الگو را مجددا بسازیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید