سر خط اخبار

کد خبر:189838
پ

اعراب سفره اقتصاد چین را کوچک کردند

داده‌های رسمی نشان می‌دهد صادرات شورای همکاری خلیج فارس به چین در سه ماهه اول سال جاری ۱۰.۸۵ درصد کاهش یافته است.

اعراب سفره اقتصاد چین را کوچک کردند

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران،  امارات متحده عربی پس از عربستان سعودی در فهرست بزرگترین صادرکنندگان خلیج فارس به چین در رتبه دوم قرار دارد. این صادرات به بیش از ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهشی ۵ میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

ارزش واردات کشورهای حاشیه خلیج فارس از چین نیز در این بازه زمانی به بیش از ۳۱ میلیارد دلار افزایش یافته که در مقایسه با ۲۷.۶۴ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل، ۱۲.۴۶ درصد افزایش داشته است.

عربستان سعودی ۳۵ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است و ارزش صادرات این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۴.۳۷ میلیارد دلار رسیده است؛ این رقم در مقایسه با ۱۶.۷ میلیارد دلار بازه مشابه پارسال کاهشی ۱۴ درصدی را تجربه کرده است. ارزش واردات عربستان سعودی از چین نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۱.۷ میلیارد دلار رسید که نزدیک به ۱.۱ میلیارد دلار بیش از رقم پارسال بود.

در رتبه دوم امارات متحده عربی قرار گرفت که ارزش صادراتش به چین از ۹.۶۳۶ میلیارد دلار سه ماهه نخست پارسال به ۹.۵۷۸ میلیارد دلار رسیده است. ارزش واردات امارات از چین نیز از ۱۳.۴۶۷ میلیارد پارسال به ۱۵.۶۱۲ میلیارد دلار رسیده است. سلطان نشین عمان در مقام سوم قرار گرفت که ارزش صادرات آن به چین در سه ماهه اول سال از ۷.۷۸۷ میلیارد دلار سال ۲۰۲۳ به ۷.۷۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ رسید.

ارزش واردات عمان از جمهوری چین نیز از ۹۷۳.۶۸ میلیون دلار به ۱.۳۴۲ میلیارد دلار رسیده است. کشور قطر در جایگاه چهارم قرار دارد و ارزش صادرات آن به چین در سه ماهه اول از ۴.۸۵۴ میلیارد دلار سال ۲۰۲۳ به ۵.۷۵۱ میلیارد دلار رسیده است. ارزش واردات قطر از چین نیز از ۸۱۵.۷۹ میلیون دلار در سال گذشته به ۱.۰۵۷ میلیارد دلار رسیده است. ارزش صادرات کویت به چین از ۴.۸۵۴ میلیارد دلار سال ۲۰۲۳ به ۲.۵۵۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.

 کویت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۰۷ میلیارد دلار از چین وارد کرده که ۲۳۶ میلیون دلار کم‌تر از سال گذشته است.صادرات بحرین به چین نیز که در مقایسه با دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس بسیار ناچیز به نظر می‌رسد، از ۸۰.۵۴ میلیون دلار پارسال به ۱۸.۵ میلیون دلار رسیده است. واردات بحرین از جمهوری خلق چین نیز از ۴۵۷.۷۴ میلیون دلار در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۰۳.۱ میلیون دلار رسیده است.داده ها نشان می دهد که صادرات چین در سه ماهه اول سال جاری با ۱۱.۴ درصد کاهش به ۲۷۹.۶۸۱ میلیارد دلار در مقایسه با ۳۱۵.۵۸۹ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. شایان ذکر است صادرات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به چین طی سال گذشته با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد این روند نزولی در سال ۲۰۲۴ هم ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید