سر خط اخبار

کد خبر:12649
پ

اختصاصی ۳۶۱ درجه| لطفا کمی تامل کنید!سناریوی دولت وفاق ملی پس از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی چیست؟ / تکلیف حذف شدگان از یارانه‌ها چه می‌شود؟

دولت آیت‌الله رئیسی باید شفاف و صریح درباره چگونگی حمایت مالی از آحاد مردم به ویژه یارانه‌بگیرانی که به ناحق مشمول تیغ تعدیل شده‌اند، اطلاع‌رسانی کند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، آیت‌الله ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود به صراحت از تصمیم دولت خود برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی کالاها خبر داده است.

وی درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد طی اظهاراتی بر ضرورت این اقدام تاکید کرد و گفت که مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند.

این اظهارات در حالی رسانه‌ای شده که در برخی از محافل سیاسی – رسانه‌ای اخبار دیگری نیز به گوش می‌رسد.گروهی از کارشناسان با ابراز نگرانی نسبت به عواقب اجرایی این سیاست،‌پیش بینی کرده اند که در صورت حذف ارز مذکور، تورم بیش از ۳ برابر می شود و هزینه های سنگینی بر مردم تحمیل می شود.

این کارشناسان می‌گویند که اگر دولت نتواند پروسه واردات تا توزیع کالاها را مدیریت کند، برخی از نرخ ها و قیمت ها تا ۴۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، اگرچه بررسی‌ تحلیل‌ها و اظهارات اخیر نشان می دهد که در دولت آیت‌الله رئیسی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توافق شده است اما برخی از وزرات خانه ها تحلیل های خاص خود را ارائه کرده‌اند و تاکنون این تحلیل ها و نظرات جمع بندی نشده است.

در همین حال در محافل رسانه‌ای گفته شده که دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار دارد و از رسانه ها خواسته تا جریان سازی های رسانه ای را شروع کنند.

این در حالی است که متاسفانه تاکنون هیچ گزارشی درباره سناریوهای احتمالی دولت و دولتمردان برای اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به افکارعمومی و مردم ارائه نشده است.

بی‌تردید سکوت و تعلل در این باره نگران‌کننده است. البته وعده‌هایی درباره احتمال افزایش مبلغ یارانه و شیوه‌های حمایت مالی از مردم زمزمه می‌شود اما با توجه به این که اجرای این سیاست تاثیر جدی بر معیشت و سفره آحاد مردم دارد،‌ سئوال اساسی این است که در جریان برنامه‌ریزی برای حمایت مالی از مردم به هر نحو ممکن، آیا تمامی خانواده های ایرانی مشمول این حمایت‌ها خواهند بود؟ یا براساس روش قابل انتقاد گذشته برخی از خانواده‌ها و سرپرست خانوارها از فهرست یارانه‌بگیران و این‌گونه کمک‌های مالی حذف می‌شوند؟

واقعیت این است که دولت روحانی در پی ناکامی در جلب حمایت مردم برای انصراف از دریافت یارانه اقدام به حذف یارانه برخی از سرپرست خانوارها کرده است که در این میان بخش قابل توجهی از حقوق‌بگیران و افراد کم‌برخوردار نیز زیر تیغ این تعدیل قرار گرفته و از دریافت یارانه و به تبع آن حمایت‌های معیشتی و … محروم شده‌اند.

دولت آیت‌الله رئیسی باید شفاف و صریح درباره چگونگی حمایت مالی از آحاد مردم به ویژه یارانه‌بگیرانی که به ناحق مشمول تیغ تعدیل شده‌اند، اطلاع‌رسانی کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید