سر خط اخبار

کد خبر:3454
پ

اختصاصی ایران ۳۶۱ درجه| نقشه راه پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی

توانمندی و شانس کدامیک از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در برون رفت از وضع موجود و رسیدن به حداقل شرایط وضع مطلوب و مورد انتظار بیشتر است؟

ایران ۳۶۱ درجه- شورای سردبیری: اگرچه تاکنون نام‌ها و اسامی متعددی از افراد علاقه‌مند برای حضور در میدان رقابت‌های انتخاباتی در محافل سیاسی – رسانه‌ای و فضای مجازی مطرح شده و می‌شود اما به نظر می‌رسد ۲ جریان اثرگذار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باردیگر کارنامه خود را فراروی افکارعمومی به داوری می‌گذارند و بقیه نامزدهای انتخاباتی هم به نوعی در حاشیه این ۲ جریان تلاش می‌کنند.

به راستی توانمندی و شانس کدامیک از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در برون رفت از وضع موجود و رسیدن به حداقل شرایط وضع مطلوب و مورد انتظار بیشتر است؟ پاسخ به این سئوال،  نقش تعیین‌کننده‌ای در کسب آرای عمومی داشته و کلید ورود به ساختمان پاستور است.

جریان اصلاحات در نشست‌های اخیر خود اقدام به راه‌اندازی ناسا کرده و تلاش می‌کند تا کلیه گروه‌ها و افراد ذیل این جریان را نسبت به شکل‌گیری یک ائتلاف اثرگذار با خود، همراه و همگام سازد.

اما به نظر می‌رسد که تئوری‌پردازان، تحلیلگران و همفکران و همراهان هر ۲ جریان باید با عبور از هیاهوی رایج بازار سیاست،‌ به این سئوال به طور ویژه‌تری فکر کرده و پاسخی جامع و اقناع‌کننده ارائه کنند.

در این باره گفتنی‌ است:

الف) جریان اصلاح‌طلبی و همچنین رئیس دولت دوازدهم در مقایسه با جریان اصولگرایان و دیگر داوطلبان این میدان، برای کسب دوباره آرای عمومی کاری به مراتب دشوارتر پیش‌رو دارند. برنامه برجام و احاله وضعیت موجود به بیرون از مرزها و تحریم‌ها و …. دیگر تاریخ مصرف ندارد.

عناصر اصلی جریان اصلاح طلبی به خوبی می‌دانند که عملکرد دولت مستقر در مباحث اقتصادی و سیاسی مورد نقد جدی است. همچنان که خاتمی نیز در نشست اخیر اصلاح‌طلبان بر این نکته تاکید موکد کرده است.

از سوی دیگر،‌گرو‌ه‌ها و افراد متعددی در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیزدر صف منتقدان دولت یازدهم قرار دارند. اخبار و گزارشاتی درباره انتقاد حزب کارگزاران ، حزب اتحاد ملت و …از عملکرد برخی از اعضای کابینه همچنان منتشر می‌شود.

اما حجت‌الاسلام حسن روحانی نسبت به انتقادات موجود واکنش جدی توام با خطابه‌های عتاب‌آلود و قابل تامل واکنش نشان داده و می‌دهد. این واکنش‌ها تاثیری در تغییر- حتی کوتاه مدت- نگاه‌ها نداشته و بلکه روند کاهشی میزان محبوبیت رئیس دولت و دولت یازدهم را از منظر افکار عمومی به همراه داشته است. آیا رئیس دولت و دولتمردان از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها درباره میزان محبوبیت شخص روحانی و دیگر اعضای کابینه خبر دارند؟

ب) اگرچه برخی از فعالان و تحلیلگران سیاسی از نبود کارنامه اجرایی قابل توجه برخی از داوطلبان رقابت‌‌های انتخاباتی می‌گویند و می‌نویسند اما به نظر می‌رسد از زاویه‌ای دیگر حضور چهره‌های جدید با برنامه‌های جدید عامل مهمی در تقویت آرای عمومی به سوی آنان  درمقایسه وضع موجود خواهد شد! البته در این باره نیز نکاتی قابل توجه وجود دارد.

جریان اصولگرایی باید برآیندی اجمالی از وضع آینده ارائه کند. البته نه در محدوده شعار و وعده‌های انتخاباتی بلکه باید برنامه‌محور با مدیران توانمند و استراتژیک، خود را باردیگر در معرض قضاوت قرار دهد.

ج) آن‌گونه که اشاره شد هر ۲ جریان فعال و موثر سپهر سیاسی ایران برای کسب آرای عمومی تلاش می‌کنند. اما باید به این نکته توجهی مضاعف داشت که نیاز فوری و امروزی افکارعمومی عبور از وضعیت موجود و حرکت در مسیر تحقق وضع مطلوب است. مردم  اجرایی شدن برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای برون رفت از وضعیت کنونی را انتظار می‌کشند. این مهم بی‌تردید ورای شعارها و به اصطلاح گرفتار آمدن در دایره تئوری‌هاست.

باید از دایره تئوری پردازی و وعده‌ پردازی فاصله گرفت و واقعی‌تر و عینی‌تر حرکت کرد. از این منظر، هریک از نامزدهای انتخاباتی برای کسب آرای عمومی باید به پیوست نام خود برنامه‌ها و مدیران اجرایی توانمندی را ضمیمه کرده فراروی آرای عمومی قرار دهد.

نامزدهای انتخاباتی باید هریک در کنار خود و در سفرهای تبلیغی استانی و نشست‌های تبلیغاتی بخشی از مردان کابینه را همراه با برنامه‌های راهبردی و کارآمد  به مردم معرفی کنند.

بدون تردید انتخابات ۱۴۰۰ انتخاب یک مدیرتوانمند اجرایی دارای برنامه و تیم‌ متحد و توانای اجرایی خواهد بود .

در حضور پررنگ و افتخارآفرین مردم شکی نیست. مردم پیش از این نیز کارنامه‌ای درخشان و قابل ستایش از حضور منسجم، هدفمند و اثرگذار در صحنه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله انتخابات ارائه کرده‌اند. کدامیک از جریان‌های سیاسی و داوطلبان انتخاباتی می‌توانند از این میزان مشارکت حداکثر استفاده را داشته باشند؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید