سر خط اخبار

کد خبر:6583
پ

تحلیلی روانشناسی درباره قتل بابک خرمدین/اخبار مجرمانه را پررنگ نکنیم

انتشار خبر قتل بابک خرمدین که به دست پدر و مادر او صورت گرفته، ذهن و روح جامعه را به خود مشغول کرده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، دکتر ماندانا شعبانی مدیر مرکز روانشناسی در تهران در شرح ماجرای بابک خرمدین در صفحه اش نوشت: به نظر می رسد با پدری مواجه هستیم که اختلال شخصیت ضد اجتماعی(سایکوپات) دارد و مادری که با اختلال شخصیت وابسته، نحوه تفکر و خواسته های همسرش را درونی سازی و مال خودش کرده طرف هستیم.

این روانشناس بالینی و عضو انجمن بین المللی طرحواره درمانی افزود: ویژگیهای اختلال شخصیت وابسته را بررسی می کنیم:

سلطه پذیر و وابسته هستند. از جدایی می ترسند.در تصمیمات ساده روزمره نیاز به توصیه و اطمینان بخشی دیگران دارند(مثل پوشیدن لباس یا انتخاب غدا). در ابراز مخالفت با دیگران مشکل دارند زیرا نگران هستند حمایت افراد را از دست بدهند. به قضاوت و توانایی خود اعتماد و اطمینان ندارند. در تنهایی احساس ناراحتی و درماندگی می کنند زیرا از نداشتن قدرت مراقبت و حمایت می ترسند. به محض پایان یک رابطه صمیمی یک رابطه جدید را جست و جو می کنند تا منبع حمایت و پشتیبانی از او شود. به صورت اغراق آمیز ذهنش درگیر این مسئله هست که: مبادا روزی برای مراقبت از خود تنها بماند. اولویت انها برآوردن نیازهای حامی شان است. نسبت به انتقاد به شدت حساس هستند. تمایل دارند ساده لوح و خیالباف باشند. معمولا روابط اجتکاعی این افراد محدود به افرادی است که می توانند به آنها وابسته باشند. احتمال اینکه مورد سوء استفاده روانی و جسمی قرار بگیرند زیاد است زیرا جرات دفاع از خود را ندارند.

اگر فردی که شخصیت بیمار به او وابسته است، طولانی مدت غیبت کند آنها افسرده خواهند شد. برای کسب حمایت و پشتیبانی دیگران گاه بیش از حد معطل می ماند و حتی حاضز به انجام کاری می شود که به آن علاقه ندارد و این کار تبدیل به عادت می شود.

چنین آدمی نمی تواند به همسر قاتلش نه بگوید! می تواند برای خودش هویت داشته باشد؟ حالا دیگر شبیه آن آدم نشده؟ در چنین حالتی حتی احساسهای همسرش زا هم مال خودش می کند و به اندازه همسرش از فرزندانش عصبانی می شود.

همانقدر که اختلال شخصیت ضد اجتماعی برای جامعه خطرناک است، یک آدم با وابستگی مرضی هم می تواند به خودش، فرزندش و روان جامعه آسیب بزند. راستی روان شما از شنیدن این خبر چقدر آسیب دید؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید