سر خط اخبار

کد خبر:165755
پ

آیت الله سید احمد خاتمی: خواص رسالت و تکلیف خود را در انتخابات ایفا کنند!

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: خواص باید رسالت و تکلیف خود را ایفا کنند و از جمله بزنگاه‌هایی که باید با نشاط وارد شوند، دعوت مردم حتی یک نفر به پای صندوق رأی است.

آیت الله خاتمی: خواص، رسالت و تکلیف خود را در انتخابات ایفا کنند

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از آیت‌الله «سید احمد خاتمی» انتخابات را جشن سیاسی ملت عنوان کرد و گفت: مردم در طول دوره قاجار و دوره ۵۷ ساله سیاه پهلوی هیچگاه به حساب نمی‌آمدند. در این دوران یعنی هم در دوران قاجار و هم دوران منفور پهلوی بدون آنکه صاحبان این کشور که مردم هستند و با خبرباشند، خود می‌بریدند و می‌دوختند و با غربی‌ها و اجانب ارتباط برقرار می‌کردند.

وی، یکی از نعمت‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بهادادن به مردم دانست و تاکید کرد: در ۴۵ سالگی انقلاب مفتخریم که بگوییم مردم بیش از ۴۰ بار پای صندوق رای آمدند و انشاءالله بار دیگر در ۱۱ اسفند ماه امسال پای صندوق خواهند رفت و نمایندگان دورششم مجلس خبرگان و دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را انتخاب می‌کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی به اصل حضور مردم در عرصه مهم انتخابات اشاره کرده است، افزود: آنچه در این عرصه مهم به شمار می‌رود، اصل حضور مردم و مشارکت آنها در انتخابات است که از دو منظر قابل توجه است.

آیت الله خاتمی گفت: نکته اول، اصرار و توصیه و تشویق امام راحل و مقام معظم رهبری به حضور مردم در همه انتخابات است. همانطور که در وصیت‌نامه و فرمایشات امام (ره) آمده است و این روزها در سخنرانی‌های مقام معظم رهبری هم ملاحظه می‌کنید که ایشان به حضور در انتخابات تاکید می‌کنند.

وی با بیان اینکه اصل حضور مردم در انتخابات موضوع مهمی است که ولی فقیه دیروز و ولی فقیه امروز مردم را به مشارکت در سرنوشت کشور دعوت می‌کرده و می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین ولایتمداری یعنی شنیدن فرمایشات این دو ولی فقیه و اطلاعت کردن از ایشان است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به تبیین نکته دوم در مشارکت مردم در انتخابات پرداخت و گفت: دشمنان تلاش می‌کنند تا انتخابات در فضای کم رمق و با حضور کمتر مردم برگزار شود، این نشان می‌دهد که برای دشمن این انتخابات بسیار شکننده است.

آیت الله خاتمی در تکمیل این بخش از گفته‌های خود اظهار کرد: هرگامی که سبب خشم دشمن می‌شود عمل صالح است. ضمن آنکه با توصیه ولایت مبنی بر حضور در صحنه و از سوی دیگر دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی، خواص باید رسالت و تکلیف خود را ایفا کنند و از جمله بزنگاه‌هایی که باید با نشاط وارد شوند، دعوت مردم حتی یک نفر به پای صندوق رأی است.

وی درباره لیست جامعین در ششمین دوره مجلس خبرگان، گفت: لیست جامعه مدرسین در حال بررسی است اما درباره لیست جامعه روحانیت اطلاع ندارم. آنچه مشخص است تلاش جامعتین رسیدن به لیست واحد است.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۶ بهمن ماه در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، خواص را شتاب‌دهندگان حقیقی برشمردند و در نکته‌ای مهم گفتند: منظور از خواص، صرف نام و نشان دار بودن نیست؛ بلکه خواص کسانی هستند که در همه قشرها و صنوف ملت، با فکر و شناخت و قدرت تشخیص عمل می‌کنند و بدون تبعیت از جو و فضاسازی‌ها، با قدرت و شجاعانه و به هنگام، به وظایف خود عمل می‌نمایند.

ایشان افزودند: هرکس در میان دانشگاهیان، دانشجویان، سیاسیون، روحانیون، بازاریان، مطبوعاتی‌ها، نظامیان و هر قشر دیگر با فهم مسائل و شناخت جبهه‌بندی دوست و دشمن عمل می‌کند، جزو خواص محسوب می‌شود.
رهبر انقلاب وظیفه و نقش‌آفرینی خواص در موارد حساس را سنگین خواندند و گفتند: خواص باید جهت عمومی حرکت جامعه را حفظ کنند و نگذارند این حرکت دچار انحراف شود که اگر از این وظیفه غفلت شود، حوادثی پیش خواهد آمد که ضربه‌های تاریخی به همراه می‌آورد.

ایشان تردید و تعلل یا خیانت و تبانی برخی خواص در جنگ صفین را نمونه‌ای از غفلت‌های خسارت‌بار تاریخ اسلام دانستند و خاطرنشان کردند: در تاریخ اسلام موارد زیادی وجود دارد که خواص و اهل تشخیص در لحظه لازم بخاطر تردید، تأمل، تنبلی و در مواردی خیانت، حضور بهنگام نداشتند و این غفلت آنها، روی دیگران و جمعیت تابع جوّ نیز آثار منفی داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جبهه دشمن برای خواص برنامه خاص دارد، افزودند: هدف دشمن این است که خواص با گرفتار شدن به تردید و تعلل و جذب شدن به چرب و شیرین دنیا، در بزنگاهها و مواقع حساس، کار لازم و نقش شتابدهندگی خود را انجام ندهند.

ایشان وظیفه خواص در مقابل این نقشه را جهاد تبیین و خنثی کردن تردیدافکنی و شک‌آفرینی بدخواهان دانستند و گفتند: در قرآن کریم، نمونه‌ای از نقش‌آفرینی یک مرد مؤمن بیان شده است که در مقابل توطئه برای قتل سه پیغمبر الهی، با شجاعت و صراحت مردم را به پیروی از پیامبران دعوت، و با صدای بلند ایمان خود را بیان می‌کند.

رهبر انقلاب، وظیفه خواص را بیان صریح حقایق و پرهیز از دوپهلوگویی و بیان سخنان تردیدآمیز دانستند و افزودند: امروز یک میدان جدی برای نقش‌آفرینی خواص دنیای اسلام اعم از علما، دانشمندان، سیاسیون و مطبوعاتی‌ها، موضوع غزه است.

ایشان با اشاره به رقم خوردن فجایع انسانی در غزه با پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی، تبیین این حقیقت برای ایجاد مطالبه عمومی ملت‌های مسلمان از دولت‌هایشان برای ضربه قاطع به رژیم صهیونیستی را وظیفه مهم خواص خواندند و گفتند: ضربه قاطع به معنی وارد جنگ شدن با رژیم صهیونیستی نیست بلکه به معنی قطع رابطه اقتصادی با رژیم صهیونیستی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ملت‌ها توان به خط کردن دولت‌ها و وادار کردن آنها به قطع حمایت و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی را دارند، گفتند: با وجود اینکه این رژیم ظالم و گرگ‌صفت اینگونه به جان زن و کودک و بیمار افتاده و بیست و چند هزار نفر را به قتل رسانده است اما برخی کشورهای اسلامی باز هم به آن کمک اقتصادی می‌کنند و حتی شنیده می‌شود بعضی از آنها سلاح هم به رژیم صهیونیستی می‌دهند.

ایشان درباره مسائل مهم داخلی نیز، انتخابات اسفند ماه را میدانی دانستند که خواص می‌توانند در آن نقش ایفا کنند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید