کد خبر:47586
پ

آقای وزیر صمت! برای واردات خودرو باید چند سال صبر کنیم؟

با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و هماهنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای واردات خودرو، انگشت اشاره برای شروع واردات خودرو به سمت وزارت صمت می باشد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی دهم اریبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: بحث واردات خودرو به این شکل نیست که فقط خودرو وارد کنیم از این رو در قانون نیز به این امر و به تولید توجه شده است؛ اکنون روش تولید در کشور دارای اشکالات فنی است که باید به آن توجه کنیم که در این خصوص در مجمع پس از رأی گیری درباره آن به صورت مفصل توضیح دادم که چگونه باید بحث خودرو را در کشور اصلاح کنیم.

با توجه به تلاش دشمن برای هویت زدایی و آرمان زدایی از جوانان کشور بنا بر گفته های رهبر معظم انقلاب، اقدام به جای رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در واردات خودروی باکیفیت که مخاطب اصلی آن جوانان پرامید این مرز و بوم است، قابل تقدیراست و در عین حال بیم آن می رود که در کش و قوس سیاست و مصلحت، زمان از دست برود.

هدف گذاری نوع خودرو هم در کلام رئیس مجلس شورای اسلامی به چشم می خورد: اینکه امروز قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید، ۲۰۰ میلیون تومان است در محاسبه‌ای با ارز معادل حدود ۲۵ هزار تومان، خودرو‌هایی با ۵ هزار الی ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیتی بسیار عالی وجود دارد که می‌تواند به کشور وارد شود، این خواسته مجلس بوده و مجمع نیز با آن همراهی کرد؛ این موضوع در ارتقاء کیفیت تولید، قیمت تمام شده و تیراژ تولید موثر خواهد بود لذا از پافشاری مجلس و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌کنم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه) شورای هماهنگی مجلس که با حضور رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای هیئت رئیسه مجلس برگزار شد، ضمن اشاره به تأیید نهایی مصوبه مجلس درباره واردات مدیریت‌شده خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با اصلاح ماده ۴ و ۱۱ این طرح، موضوع مورد اختلاف میان مجلس و مجمع تشخیص برطرف و این قانون تأیید و نهایی شد.

حال باتوجه به صحبتهای قالیباف در بحث خودرو آنجا که گفت: نیازمند یک قانون مشخص و روشنی هستیم و باید در بررسی و تدوین برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه به‌صورت اساسی به موضوع خودروسازی کشور توجه شود. تعیین تکلیف سیاست گذاری مصوبه مربوط به مدیریت واردات خودرو در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان حلقه گمشده زنجیره خودروبا اهمیت است، و بحث‌های اصلی مربوط به خودرو هنوز باقی مانده است.

و همانطور که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت در اول خردادماه گفت؛ همراهی، هم افزایی و همکاری نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن موجب تصویب مصوبه لغو ممنوعیت واردات خودرو شد که منجر به تحقق مطالبات مردم و بهبود کیفیت تولیدات داخلی خواهد شد.

 محمدجواد حاجی‌حسینی همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد کارشناسی با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاونان و مدیران ارشد وزارت صمت با هدف ایجاد تحول ملموس و واقعی در صنعت خودروسازی کشور، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه و با توجه به ظرفیت‌ها و منابع موجود کشور، صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴ صنعتی رقابت‌پذیر، توسعه یافته، دارای رشد نسبی پایدار و در مسیر کسب بازار‌های منطقه خواهد بود.

در حال حاضر سوال اساسی از وزیر صنعت، معدن، تجارت اینست که باتوجه به اینکه  مبتنی بر دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی و با رویکرد‌های کلان ملی حرکت کرده‌ایم و در پیگیری مسائل و حل مشکلات وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی همکاری بیش از پیش صورت گرفته است، برای واردات خودرو منتظر چه رویدادی هستید؟ تا کی باید برای واردات خودروی باکیفیت صبر کنیم؟ مانع کجاست؟

دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • ارمان ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۸
    0 0

    من تعجب می کنم دولت از مرغ وتخم مرغ گرفته تا شیر ونان و… قیمت تعیین می کند چرا برای خودرو تعیین قیمت نمی کند؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید