کد خبر:197853
پ

چین: عربستان اولویت مبادلات خارجی ماست/ مساله فلسطین، موضع مشروع کشورهای عربی و پکن است

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای عربستانی خود تاکید کرد که ریاض در اولویت مبادلات خارجی پکن قرار دارد.

چین: عربستان اولویت مبادلات خارجی ماست/ مساله فلسطین، موضع مشروع کشورهای عربی و پکن است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، وانگ یی در دیدار با فیصل بن فرحان آل سعود که برای شرکت در دهمین نشست «مجمع چین با کشورهای عربی» به پکن سفر کرده است، درباره مسائل اقتصادی، منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه چین در این دیدار با بیان اینکه عربستان نماینده مهم کشورهای اسلامی و بازارهای نوظهور با نفوذ جهانی است، تاکید کرد: پکن همواره ریاض را در اولویت خارجی قرار داده است.

وانگ افزود: چین به حمایت از عربستان سعودی در حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و جلوگیری از هرگونه دخالت کشورهای‌ خارجی در امور داخلی ریاض ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد که پکن در راستای تقویت پایه‌های روابط سیاسی ۲ جانبه، گسترش توسعه راهبردی، همکاری در زمینه‌های‌ انرژی، سرمایه‌گذاری، فناوری نوین، اینترنت ۵G، هوش‌مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، هوافضا و فناوری سبز، مایل به همکاری برد-برد با ریاض است.

وانگ همچنین درباره فلسطین، اظهار داشت: مساله فلسطین، موضع مشروع کشورهای عربی و چین است.

وی با بیان اینکه پکن به اتحاد و همکاری با کشورهای عربی ادامه خواهد داد، افزود: ما همواره در سمت درست تاریخ، انصاف و عدالت، و رویکرد بشردوستانه بین المللی خواهیم ایستاد.

بر اساس این گزارش، ۲ طرف همچنین در مورد مساله اوکراین معتقد بودند که برگزاری کنفرانس صلح در اوکراین باید بر اساس به رسمیت شناختن طرف‌های مربوطه، مشارکت برابر همه طرف‌ها و بحث عادلانه درباره گزینه‌های مختلف باشد.

وانگ با اشاره به اجماع ۶ ماده‌ای چین و برزیل برای ترویج حل مساله اوکراین، خاطرنشان کرد: چین به روند گفت‌وگوهای صلح‌آمیز و ایفای نقش سازنده در پیشبرد حل مساله کی‌یف ادامه خواهد داد.

فیصل بن فرحان آل سعود هم در این دیدار تاکید کرد: عربستان سعودی و چین از دوستی عمیق، اقتصادهای مکمل و منافع مشترک گسترده برخوردارند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ریاض، مستقل است، افزود: ما پکن را شریک قابل اعتمادی می‌دانیم و معتقد هستیم که گسترش همکاری بین ۲ کشور به نفع دولت و مردم عربستان است.

فیصل بن فرحان خاطرنشان کرد که عربستان‌سعودی همچنان قاطعانه متعهد به گسترش همکاری‌های دو جانبه با چین در زمینه‌های مختلف و ترویج توسعه مشارکت راهبردی جامع «عربستان سعودی- چین» خواهد بود.

چین: عربستان اولویت مبادلات خارجی ماست/ مساله فلسطین، موضع مشروع کشورهای عربی و پکن است

وانگ یی همچنین در دیدار با عبدالله علی الیحیا همتای کویتی خود، اظهار داشت:‌ چین مایل به همکاری با کویت برای پیشبرد توافقات سران دو کشور و پروژه در بندر مبارک بزرگ، گسترش همکاری‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، تصفیه فاضلاب، سرمایه‌گذاری، انرژی‌های نو، اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، تبادلات مردمی و فرهنگی و ترویج مشارکت راهبردی بین پکن و کویت است.

عبدالله علی الیحیا هم در همین راستا، تاکید داشت که کویت به اعتماد متقابل و دوستی با چین ارزش قائل است و پکن را به عنوان یک شریک راهبردی طولانی‌مدت و قابل اعتماد در زمینه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری می‌داند.

وی افزود: ما از چین برای حفظ موضع عادلانه خود در مورد مسئله فلسطین تشکر می کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری