کد خبر:21344
پ

انقلاب زمستانی: یلدای آسیای شرقی + عکس

جشن انقلاب زمستانی یکی از مهمترین جشنواره‌های چینی و آسیای شرقی است که توسط چینی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و ویتنامی‌ها در دوره انقلاب زمستانی یک روز بین ۲۱ دسامبر تا ۲۳ دسامبر (طبق زمان شرق آسیا) جشن گرفته می‌شود.

به گزارش اختصاصی خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران از چین، جشن انقلاب زمستانی یکی از مهمترین جشنواره‌های چینی و آسیای شرقی است که توسط چینی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و ویتنامی‌ها در دوره انقلاب زمستانی یک روز بین ۲۱ دسامبر تا ۲۳ دسامبر (طبق زمان شرق آسیا) جشن گرفته می‌شود. در انقلاب زمستانی تاریک، انرژی منفی یین در اوج خود است. بعد از این جشن، روزهایی با ساعات روشنایی بیشتر و در نتیجه افزایش انرژی مثبت در جریان خواهد بود. ریشه‌های این جشنواره را می‌توان در فلسفه چینی تعادل و هماهنگی در جهان یین و یانگ (چینی: 阴阳: yīnyáng) جستجو کرد.

چین

دونگ‌ژی (چینی: 冬至: Dōngzhì) یک کلمه چینی است که می تواند به معنای «رسیدن زمستان» باشد. جشن دونگ ژی، جشن کوتاه ترین روز سال است.

در فرهنگ چینی، دونگ‌ژی شروع زمستان است. این جشنواره در چین در زمان سلسله هان آغاز شد. در آن زمان، تقویم قمری بخشی ضروری از زندگی روزمره بود زیرا مردم برای زنده ماندن به فصول متکی بودند. انقلاب زمستانی بیانگر آمدن آب و هوای گرمتر و تسهیل شرایط زندگی بود.

برای مدتی جشن دونگ ژی نشانگر شروع سال جدید قمری چینی بود. اگرچه سال نو چینی (که در فوریه جشن گرفته می شود) اکنون از نظر اهمیت و محبوبیت از جشنواره دونگجی پیشی گرفته است، برخی از مردم آن را به عنوان “سال نو کوچک” جشن می گیرند.

در شمال چین، مردم معمولاً در شب دونگ‌ژی دامپلینگ (چینی: 饺子: jiǎozi) پر شده با گوشت بره یا سایر گوشت ها، که شامل مواد طبع گرم مانند زنجبیل و سیر هستند، می‌خورند. این رسم از یک داستان قدیمی سلسله هان می آید. دکتر معروف ژانگ ژونگ جینگ پس از دیدن فقرا که در سرما تلاش می‌کنند تا گرم بمانند، کوفته‌هایی گوش‌شکل به آن‌ها داد تا گوش‌هایشان دچار سرمازدگی نشود. تا به امروز، برخی می گویند اگر در طول جشنواره دامپلینگ نخورید، گوش های شما یخ می زند.

بچه ها در حال درست کردن دامپلینگ
بچه ها درست کردن دامپلینگ را از معلم خود یاد می گیرند
دامپلینگ

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه، مردم در جنوب چین معمولاً در شب دونگ‌ژی تانگ یوان (چینی: 汤圆: tāngyuán) می خورند. رسم خوردن تانگ یوان در طول جشنواره دونگ ژی به عنوان راهی برای شرکت قشر متوسط در جشن‌ها آغاز شد. آن‌ها نمی‌توانستند از موادی که در دامپلینگ، مانند گوشت، به‌طور سنتی سرو می‌شد، به علت قیمت بالای آن، استفاده کنند، بنابراین به جای آن، تانگ یوان درست کردند. گرد بودن توپ‌ها و کاسه‌هایی که برای سرو آن‌ها استفاده می‌شود، نماد اتحاد و با هم بودن خانواده است، عنصر کلیدی جشنواره دونگ ژی، تانگ یوان، بسیار شبیه به کلمه چینی توان یوان (团圆: tuányuán) به معنای اتحاد مجدد است. ضرب المثلی وجود دارد که می گوید وقتی تانگ یوان می خورید یک سال بزرگ تر می شوید. کره جنوبی در مورد غذای سنتی انقلاب زمستانی خود، پاتجوک (فرنی لوبیا قرمز) (کره ای: 팥죽: Patjuk) ضرب المثلی مشابه دارند.

پاتجوک (فرنی لوبیا قرمز)
تانگ یوان
تانگ یوان

ژاپن

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه، بعضی از ژاپنی‌ها در بلندترین شب سال آداب و رسومی دارند که به آن تُوجی (ژاپنی: 冬至: Touji) می‌گویند. این شب ممکن است مصادف با شب ۲۲ یا ۲۱ ماه دسامبر باشد که بلندترین شب سال است و بعد از آن روزها بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر شده و به تدریج بر سردی هوا افزوده می‌شود.

در برخی از مناطق ژاپن در شب یلدا کدو حلوایی می‌خورند که سرشار از ویتامین است و معتقدند با خوردن آن بدن در سال آینده سرحال و سالم می‌ماند. در بعضی از مناطق دیگر مردم اعتقاد دارند که در شب یلدا باید غذایی بخورند که حرف آخر آن «ن» باشد مثل میکان (نارنگی) (ژاپنی: みかん: mikan) یا یک نوع سبزی به نام «رنکون» (ریشه نیلوفر آبی) (ژاپنی: れんこん: renkon). بعضی از مردم اعتقاد دارند که با خوردن «رنکون» در آینده خوشبخت می‌شوند.

عده ای در شب یلدا وان حمام را پر از آب می‌کنند و داخل آن بالنگ (یک نوع میوه) می‌اندازند سپس در آن می‌نشینند و اعتقاد دارند که نشستن در وانی که در آن بالنگ انداخته‌اند سبب می‌شود که ناخوشی‌ها و بلایا از بدن دور شود و در سال نو تنی سالم داشته باشند. عده ای نیز اعتقاد دارند که رفتن در این آب سبب می‌شود که در زمستان سرد از سرماخوردگی مصون بمانند و بیمار نشوند و با سلامتی این فصل را سپری کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری