در دیدار سید حسن خمینی با رهبری چه گذشت؟
سید حسن خمینی به سخنانی که در دیدار با مقام معظم رهبری به آنها مطرح کرده، پرداخت.
به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) ضمن همدردی با آسیب دیدگان و داغداران حادثه آبادان، گفت: از خدای متعال برای درگذشتگان آنها علو درجات و برای بازماندگانشان صبر و اجر مسألت دارم. این حادثه، اتفاق تلخی بود و داغی بود که بر دل همه مردم ایران نشست.
وی افزود: حادثه آبادان نشانگر ضعفها و اشکالاتی بود و هست که طبیعتا باید نسبت به حل آن اقدام کنند و هرکسی در هر مسئولیتی هست تلاش کند تا ان شاء الله این حادثه درس و نقطه ای باشد بر پایان چنین حوادث غمباری که میتواند یک ملت، شهر و خانواده های بسیاری را داغدار کند.
یادگار امام گفت: همچنین تلخکامی خود را بابت سختیهای معیشتی که هست و البته ریشه در بنیانهای متفاوتی از مشکلات دارد، به ملت شریفمان عرضه میداریم. این وضعیت ریشه در دشمنیها، تحریم ها و ناکارآمدیها دارد و انشاء الله مسئولین امر برای حل آنها همت کنند که البته آنها تلاشهایی کردهاند. همه باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند بار سنگین مشکلات را از دوش مردم بردارند که در این میان، طبیعتا بیشتر فشار بر اقشار آسیب پذیر کشور و به تعبیر امام، مستضعفین، است. این فشارها باید برداشته شود و شاهد شکوفایی اقتصادی کشورمان و نشاط بیشتر همه مردم باشیم.
وی با اشاره به اینکه سخن گفتن در رابطه با امام سهل و ممتنع است، تصریح کرد: از جهتی راحت است به خاطر اینکه شخصیت این بزگوار ابعاد مختلف دارد و شما می توانید به بخشی از آن بپردازید. از طرفی هم سخت است به خاطر اینکه این شخصیت جامع امام را کمتر کسی است که بتواند کامل بشناسد؛ ابعاد مختلفش را بیان کند. هم محتاج شناخت ظرفیت وجودی امام است؛ اینکه امام در چه شرایطی به دنیا آمد و در کدام محیط رشد کرد. همچنین محتاج این است که شما شرایط عمومی کشور و تاریختان را بشناسید.
یادگار امام افزود: امام گرفتار حجاب معاصریت شده است یعنی ما متوجه نیستیم چه اتفاق بزرگی به نام انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و مثل «ماهی در آب» درکی از آن نداریم. البته مثل بقیه حوادث تاریخی ۴۰ سال بازه زمانی کمی است، برای اینکه دنیا تحت تأثیر آن قرار بگیرد. به همین خاطر هرچه بگوییم نامکرر است و هرچه بگوییم او هست و او نیست.
وی ادامه داد: اصلا چرا باید از امام گفت؟ چرا باید مراسم سالگرد برگزار کرد؟ این همه عالِم در تاریخ بوده اند که آمده اند و رفته اند، چرا باید بیان و نام و یاد او در جامعه ما تکرار شود؟ ممکن است بگوییم این ادای دین ما به امام است؛ این درست هست اما فراتر از اینها است. امام به ما احتیاج ندارد ولی ما به امام احتیاج داریم. امام هرچه بود خودش و خدا است؛ برای او هرچه اتفاق می افتد برای ما است.
سید حسن خمینی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع)، یادآور شد: از خدا خواسته من را به صالحین ملحق کن و بعد می خواهد یک نام نیک از من باقی بگذار که تا زمانه باقی است این نام باقی بماند. در نماز میت هم یاد حضرت ابراهیم(ع) می بریم و قرآن به ما میگوید ابراهیم(ع) پدر شما است. این سؤال هست که حضرت ابراهیم(ع) درگیر نام است؟! خدا نمیگوید ما به تو می دهیم، ابراهیم(ع) از خدا می خواهد.
وی تأکید کرد: بعضی هستند در دوره حیات خودشان تبدیل به نماد و پرچم میشوند. بلندی نام ابراهیم(ع) بلندی نام فرد نیست؛ بلندی پرچم توحید است و اگر هم ابراهیم(ع) از خدا میخواهد نام من را بلند کن، چون پرچم توحید است. اگر به پیامبر(ص) میگوید یاد تو را گرامی داشتیم، همه خوبیهای عالم است. اینجا مطالبه برافراشتگی پرچم توحید و استمرار پرچم خوبیها است. امام در روزگار ما چنین حکمی دارد.
یادگار امام افزود: باید از امام بگوییم و نباید خدای ناکرده این امر را از یاد ببریم؛ این نکته فراموشمان نشود و گرفتار تحلیلهای پوچ نشویم که فکر کنیم نبود نام و یاد امام خدای ناکرده خاصیتی دارد. اخیرا خدمت مقام معظم رهبری بودم و تمام مدت ایشان روی این مسأله تأکید داشت که اگر انقلاب قرار است بماند، اگر دینداری قرار است بماند، اگر اخلاق، آزادگی، استقلال و حتی تمامیت ارضی احتیاج به پرچم دارد؛ امام پرچم دینداری، عزت و استقلال در جامعه ما است و به این جهت بلند کردن این پرچم بلند آوازه کرد یک فرد نیست و بلند کردن نماد دینداری است. این شخص امروزه پرچم هویت و آینده ما است.
وی گفت: ستاد سالگرد ارتحال امام فقط یک مراسم نمادین نیست و بیان قند مکرر است که باید در ذائقهها بنشیند و نسل به نسل منتقل شود؛ آن هم برای خودمان و نسلهای بعدی، فرزندان و این آب و خاک. به همین جهت باید چندین نکته را در خودش توأمان داشته باشد. یکی اینکه مظهر وحدت کشور باشد. دوم اینکه مظهر شکوه باشد. این مراسم جایی است که اگر دشمنان آن را میبینند خدای ناکرده باعث طعنه شود و یا جلوهای از شکوه آن کمرنگ شود. باید مظهر آسایش و رفاه مردم باشد. البته در شرایط لازم خیلی سخت است.
سید حسن خمینی با تأکید بر ضرورت امنیت مجموعه مراسم و تک تک کسانی که وارد و خارج میشوند، اظهار داشت: مراسم بزرگداشت امام باید مظهر نظم باشد چون ما قرار است جامعهای را معرفی کنیم که الگو است و باید این مراسم منظم باشد. سال های قبل از کرونا میشد آن عظمت و شکوه مردم را دید و فهمید. امسال طبیعتا چون هنوز در آخرین نفس های این بیماری منحوس هستیم مضایقات بیشتری هست و انتظار این است که نظم بیشتری حاکم باشد و همه باید عزم جزم داشته باشند که شکوه و امنیت مراسم را همراه با رضایت همه کسانی که حاضر می شوند، همراه کنند.
وی در پایان تأکید کرد: مراسم بزرگداشت امام احتیاج به جلسه بسیار با شکوه دارد اما احتیاج به اسراف و تبذیر ندارد. به خصوص در سالی که هستیم، باید مراقبت کنیم که گرفتار این امر هم نشویم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری نیز در این دیدار گفت: روزهای سخت و خاصی را سپری میکنیم. حادثه غمبار و اسفناک آبادان داغهای ملت ما را افزون کرده است و امیدواریم خداوند به همه ملت ایران و خوزستان در این مصیبت صبر و اجر عنایت کند و مسئولان عزیز کشورمان را که همواره در خدمت مردم هستند موفق بدارد تا بخشی از آلام جامعه اسلامی ما را کم کنند.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: در حقیقت قرن بیستم و چهاردهمین قرن اسلامی متأثر از ۱۴ و ۱۵ خرداد است. یعنی ایدئولوژی امام و مکتب امام بر ایدئولوژی غرب تأثیر گذاشت و جالب است که در اوج دوره حاکمیت و اعتلای برتری ایدئولوژی مارکسیست امام آن نامه بزرگ و تاریخی خودشان به گورباچف را مطرح کردند که در حقیقت نقطه پایان یکی از ایدئولوژی های غالب دنیا است و حقیقتا امروز در دنیای کمونیست این ترس و اضطراب وجود دارد که کدام جایگزین ایدئولوژیک میتواند فلسفه ایدئولوژی و اعتقادات آنها را زیر سؤال ببرد.
وی ادامه داد: به طور قطع در دنیای معاصر هیچ کسی نمیتواند ادعا کند همانند ایدئولوژی اسلام یا اسلام ناب افکار جامعه بشری را هدایت میکند. به تحلیل من بسیاری از تحریمها، جنگها، تهدیدها و سمپاشیها علیه نظام اسلامی و نشأت از این تفکر است که آنها این تفکر جایگزین تفکر خودشان میدانند.
انصاری یادآور شد: تا نهضت امام و کمی قبل از امام اسلامی که در دنیا تبلیغ می شد، برخاسته از یک سری برداشتهای انحرافی، سطحی، متحجرانه و ملی گرایانه ای بود که به نام اسلام بر بخش وسیعی از جامعه جهانی حکومت میکرد و تأثیر آنها بسیار اندک بود و با اسلام نابی که مکتب توحید و پیامبر اسلام بر آن استوار بود فاصله بسیار زیادی داشت. در بعضی از آن برداشتها خشونت موج میزند. اسلامی که امام آورد و جامعه اسلامی را تا امروز هدایت کرده مطمئنا برداشتی متفاوت از برداشتهای دیگر است.
وی افزود: «اسلام سیاسی» دنیای سیاست را تحت تأثیر خودش قرار داد. به این معنا که امروز در معادلات جهانی هیچ کس نمیتواند انکار کند که نقش اسلام ناب در آنجا قرار گرفته و به صورت ملموس با جامعه بشری سخن میگوید و در نزاع با اسلامهای تحریف شده است. کسی نمیتواند انکار کند که اسلام ناب و اسلام امام در دنیا تأثیرگذار است. اگر تأثیرگذار نباشد چرا قدرت های جهانی این قدر اسلام هراسی را ترویج میکنند؟ اگر اسلام با منافع آنها در تضاد نیست چرا به نزاع با این اسلام برخاستهاند؟ علتش تأثیرگذاری این واژه بر تفکر بشر معاصر است که ما باید به این حقیقت افتخار کنیم.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: جدای از بحث های سیاسی و اقتصادی که در جامعه داریم باید پاسدار این حقیقت باشیم که بشریت امروز تنها متأثر از عملیات اجرایی ما در صحنه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی نیست. اگر خدای ناکرده یک روزی اسلام بر این کشور حاکم نباشد، مطئنا اسلام سیاسی و ایدئولوژی مکتبی امام در دنیا آثار خودش را گذاشته و آزادگان و مسلمانان از مکتب امام و اسلام سیاسی بهره میبرند. ممکن است در جایی همه مفاهیم اسلام سیاسی امام کاربرد نداشته باشد اما همین که اسلام سیاسی امام امروز در دنیای علم، فرهنگ، اجتماع و حاکمیت حرف برای گفتن دارد برای ما افتخارآمیز است.
وی افزود: شاید این سخن را بعضی افراد بر نتابند ولی امروز با تمام قدرت می گویم که دفاع از آرمان امام، مکتب سیاسی امام و ارزش هایی که امام آفریده است واجب عینی بر فرد فرد آحاد این جامعه است. هیچ کس نمیتواند بگوید فلان مجموعه، دستگاه، نهاد یا فرد دارد دفاع می کند و بر ما دفاع لازم نیست. اگر ما در اوج دفاع باشیم و تبلیغات ما برای بسط فرهنگ امام، انقلاب و ولایت کافی باشد، باید بدانیم بر یکایک ما واجب است از نهضت و مکتب امام دفاع کنیم.