کد خبر:67671
پ

‍ اعدام در انتظار عاملان مسمومیت دانش آموزان

ماجرای مسمویت دانش‌آموزان به یک‌ مساله امنیت ملی و بحران اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ماجرای مسمویت دانش‌آموزان که حالا دیگر محدود به قم و مدارس این استان نیست، از حوصله همه خارج شده و تبدیل به یک‌ مساله امنیت ملی و بحران اجتماعی شده است.
تصاویر و فیلم‌هایی که از برخی مدارس و مواجهه والدین دانش‌آموزان با نیروهای انتظامی و کادر مدرسه منتشر می‌شود درکنار جو رسانه‌ای سنگین داخلی و خارجی، نشان از یک بحران و ناکارآمدی سیستم‌های مدیریتی کشور در حل‌وفصل و گاهی کنترل آن دارد.
اینکه چه مجازات و آینده‌ای در انتظار عامل یا عوامل این اتفاق است سوالی مهم است.
به‌فرض اطلاع از علت وقوع اتفاقات اخیر و شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل دخیل در آن چه عاقبتی در انتظار آنهاست؟ نوع مجازات درنظر گرفته‌شده چه باید باشد و درصورت صدور حکم اعدام دوباره قرار است که از یک‌طرف با شبهات حقوقی بجنگیم و از طرف دیگر در گیرودار هشتگ‌بازی‌های رسانه‌های آن‌ور آبی باشیم؟
پیرو همین مساله گفت‌وگوهایی با جلیل محبی و رسول کوهپایه‌زاده دو حقوقدان مطرح و نام‌آشنا انجام دادیم تا ببینیم هم ناظر به فردای شناسایی عامل یا عوامل درگیر در اتفاقات اخیر چه تصمیمات و مجازاتی باید درنظر گرفت و هم اینکه در شرایط موجود و برای همان نکته اقناع افکار عمومی چه تصمیمی باید در نوع برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با مردم (خصوصا در‌صورت انجام رفتارهای زشت و زننده) در‌نظر داشت.
جلیل محبی، حقوقدان در ارتباط با مجازات عالم یا عوامل دخیل در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان گفت: یکی از مواردی که قانون جدید مجازات افساد فی‌الارض محسوب می‌شود پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک است و در‌صورتی‌که گسترده باشد و امنیت عمومی را مختل کند مجازات سنگین اعدام دارد. ماده ۲۸۶ قانون مجازات مصوب ۱۳۹۲ در این زمینه مقرر داشته است: «هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.»
رسول کوهپایه‌زاده حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری گفت: مطابق ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی هر‌کس در وسایل و تجهیزات مورد استفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب و… مرتکب تخریب، ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر‌نوع خرابکاری دیگر شود، بدون اینکه منظور او اخلال در نظم عمومی باشد به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم می‌شود. تبصره یک همین ماده بیان می‌کند در‌صورتی‌که اعمال مذکور به‌منظور اخلال در نظم جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت. ماده ۶۸۸ هم به‌طور‌کلی هر‌اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود را جرم‌انگاری کرده است و در ماده ۶۸۹ عنوان شده است در تمام موارد مذکور در این فصل هرگاه تخریب و سایر اقدامات انجام شده منتهی به قتل یا نقص عضو یا جراحت و صدمه به انسانی شود علاوه‌بر مجازات‌های مذکور به قصاص و پرداخت دیه و تعدیه خسارت محکوم خواهد شد.

اما بررسی دقیق، واقع‌بینانه و همه‌جانبه این امر ما را به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی رهنمون می‌شود. در این ماده آمده است هر‌کس به‌طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، پخش مواد سمی و میکروبی خطرناک در حد وسیع شود مفسد فی‌الارض محسوب شده و به اعدام محکوم می‌شود.

منبع
فرهیختگان
اخبار فوری