کد خبر:74488
پ

۱۰ نکته خوب برای سیزده بدر خوب

نکات مورد توجه برای حفظ محیط زیست در روز سیزده بدر.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سیزده بدر؛ سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است.
در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

تمام خانواده های عزیزی که قصد دارند روز سیزده بدر در طبیعت حضور داشته باشند، حتما نکات ذیل را رعایت کرده و به دیگران اطلاع دهند.

۱_ زباله‌های خود را جمع‌آوری و تفکیک کنیم


سعی کنیم از مواد دور ریختنی کم استفاده کنیم و در صورت نیاز مستلزم به جمع آوری زباله هایمان باشیم 

۲_ ترویج فرهنگ کاشت نهال به جای سبزه


نکته قابل توجه دیگر رهاسازی سبزه در رودخانه‌ها است رها کردن سبزه‌ها در طبیعت نیز ازجمله دیگر عادات اشتباه ما در ایام عید است.سبزه‌های رها شده در طبیعت به‌عنوان گونه‌ای هرز و مهاجم تلقی می‌شوند و تازمانی‌که تجزیه نشوند حیات سایر گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کنند.

بعد از ایام نوروز و در روز طبیعت (سیزده بدر) مردم سبزه‌ها را در رودخانه‌ها، دشت‌ها و حتی خیابان‌ها رها می‌کنند که علاوه بر اینکه چهره نازیبایی برای طبیعت ایجاد می‌کند موجب گرفتگی معابر آب نیز می‌شود و راه حل مناسب کاشت نهال میباشد که کار بسیار پسندیده ای است.


۳_ ماهی قرمزهای سفره هفت‌سین را در آب‌های آزاد رها نکنیم


پیشنهاد دیگری که برای محافظت از گونه‌های بومی و محیط زیست وجود دارد، پرهیز از رها کردن ماهی قرمزهای سفره هفت سین در رودخانه‌ها و آب‌های آزاد است چرا که ماهی قرمز گونه‌ای غیر بومی است که به‌صورت عمدی یا تصادفی به دلیل فعالیت‌های انسانی به خارج از محدوده طبیعی خود وارد می‌شود و درصورتی‌که بتواند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کند، تولید مثل می‌کند و جمعیت‌های پایداری را تشکیل می‌دهد.

درنتیجه این‌ها گونه غیربومی مانند ماهی قرمز در محیط جدید مستقر می‌شود و تبدیل به گونه‌ای مهاجم خواهد شد.رها کردن ماهی قرمزها د رآب‌های آزاد می‌تواند برای سایر آبزیان بسیار خطرناک باشد.

۴_ در مسیر رودخانه یا پای کوه اتراق نکنید


بارندگی‌های اخیر، دلیل ‌محکمی است برای این‌که در انتخاب محل اتراق خود در طول سفر و یا گردش دقت بیش‌تری به خرج دهیم. توجه داشته باشید که هنگامی که بارش باران نسبتا شدید است و منجر به ایجاد سیلاب می‌شود.

مسیرهای اطراف رودخانه‌ها و دامنه کوه بیش‌تر از سایر نقاط در خطر جاری شدن سیلاب هستند، بنابراین بهتر است برای اتراق یا چادر زدن خود این مکان‌ها را فراموش کنید.

۵_ قبل از انتخاب مقصد، پیش‌بینی آب‌وهوایی مربوط به آن منطقه را چک کنید

بنابراین بهتر است قبل از این‌که راه سفر پیش بگیرید، کمی حوصله به خرج دهید و در مورد آب‌وهوای منطقه‌ای که قصد رفتن به آن را دارید، تحقیق کنید، با این کار آرامش بیش‌تری در طول سفر خود دارید و از مواجهه با بارندگی یا وزش باد نیز سورپرایز نمی‌شوید.


هر چند بسیاری از افراد معتقدند که پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوایی چندان هم درست نیست اما پیش‌بینی‌های سایت‌های معتبر هواشناسی مثل آکیوودر قابل استناد است.

۶_ در انتخاب جای پارک برای اتومیبل خود دقت کنید


انتخاب جای پارک مناسب یکی از مهمترین نکاتی است که در گردش و تفریح باید به آن توجه شود.

نکته مهمی که در زمینه انتخاب جای پارک اتومبیل وجود دارد، این است که بهتر است از پارک کردن اتومبیل در مسیر رودخانه و دامنه کوه خودداری کنیم و برای اطمینان بیش‌تر آن را در نزدیک‌ترین مسیر خروجی پارک کنیم. با این کار در صورت بروز مشکل می‌توانیم به سرعت از محل مورد نظر دور شویم.

۷_ هوای کودکان خود را داشته باشید


کودکان عاشق بازی و دویدن هستند اما ما باید به آن‌ها کمک کنیم که هم از گردش و تفریح لذت ببرند و هم مراقب خود باشند. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به دامان طبیعت به آن‌ها توصیه کنید که خیلی از شما دور نشوند و داخل رودخانه بازی نکنند.

۸_ قبل از رفتن به گردش روز سیزده بدر حتما از شارژ بودن باتری گوشی خود اطمینان حاصل کنید


یکی از مهمترین مسائلی که بیش‌تر افراد به آن توجه نمی‌کنند، شارژ کردن باتری تلفن همراه قبل از رفتن به گردش است. به یاد داشته باشید که ممکن است در طول مسیرتان نیاز داشته باشید که تماسی با آشنایان خود برقرار کنید. یا حتی از کسی کمک بخواهید. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به سفر حتما گوشی خود را شارژ کنید و یا پاوربانک به همراه داشته باشید.

۹_ آلودگی صوتی ایجاد نکنید

بعضی از افراد با ایجاد الودگی صوتی باعث ناراحتی افرادی که در نزدیکی آنها حضور دارند می‌شوند و درعین حال باعث حرمت شکنی نیز می‌شود.

۱۰_ از روشن کردن آتش بپرهیزید

حتما به یاد داشته باشید که روشن کرد آتش در طبیعت باعث لطمه زنی به محیط زیست بخصوص گیاهانی که در نزدیکی آتش شما حضور دارد می‌شود.

اگر قصد روشن کردن دارید از محل روشن کردن آتش اطمینان حاصل کرده و بعد با ذغال آماده و بصورت کنترل شده آتش خود را روشن کنید و بعد از اتمام کار با آب روی خاکستر ذغال ریخته تا باعث ادامه‌ دار شدن آتش نشود.

در انتها خواهشمند هست تمام این نکات را رعایت کرده تا آخرین روز جشن نوروز را در کنار خانواده با خوشحالی سپری کنید امیدواریم روز خوبی را در سیزده بدر سال ۱۴۰۲ داشته باشید.

کلیدواژه : خانوادهسیزده بدر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری