کد خبر:137310
پ

«یحیی السنوار»؛ اسیر آزاده‌ای که حماس را در غزه مدیریت می‌کند

یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه، یکی از مهم‌ترین رهبران مقاومت است که مورد خشم صهیونیست‌ها بوده و مستقیما نبرد علیه این رژیم را مدیریت می‌کند و به همین دلیل بارها تهدید به ترور شده اما صهیونیست‌ها در انجام آن موفق نبوده‌اند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایسنا، شبکه الجزیره در گزارشی در این باره نوشته است، یحیی السنوار، یکی از برجسته‌ترین عناصر مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی است که چندین بار بازداشت و به چهار حبس ابد محکوم شده است.

تولد و تربیت

یحیی السنوار در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه خان یونس در خانواده‌ای متولد شد که ریشه آنها به «مجدل عسقلان» اشغالی بازمی‌گردد.

او در اردوگاه خان یونس تحصیل کرد و به دانشگاه اسلامی غزه پیوست و در آنجا لیسانس زبان عربی گرفت.

تجربه مقاومت

یحیی السنوار را یکی از اولین رهبران فلسطینی می‌دانند که از اوایل دهه ۱۹۸۰، اشکال مختلف مقاومت را در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی رهبری کرده است.

اولین تجربه بازداشت السنوار در سال ۱۹۸۲ بود و نیروهای رژیم اشغالگر او را به مدت چهار ماه در بازداشت اداری نگه داشتند.

در سال ۱۹۸۵، پس از متهم شدن السنوار به تأسیس سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» که برای مقاومت در برابر رژیم اشغالگر در نوار غزه و مبارزه با همدستان فلسطینی آن تلاش می‌کرد، بار دیگر به مدت هشت ماه بازداشت شد.

سه سال بعد، دقیقاً در سال ۱۹۸۸، السنوار دوباره دستگیر و به چهار حبس‌ابد محکوم شد.

السنوار در سال ۲۰۱۱ در جریان معامله موسوم به «وفاداری به آزادگان» آزاد شد که طی آن سرباز اسرائیلی گلعاد شلیط در ازای آزادی ۱۰۲۷ اسیر مرد و زن فلسطینی آزاد شد.

وی پس از آزادی به عنوان رهبر برجسته جنبش حماس و عضوی از دفتر سیاسی آن به صحنه بازگشت. طبق گزارش روزنامه اردنی السبیل، وی وظیفه هماهنگی میان دفتر سیاسی حماس و رهبری گردان‌های عزالدین القسام را به عنوان «نماینده تیپ‌ها» در دفتر سیاسی حماس بر عهده داشت.

السنوار به لطف مبارزاتش در درون گردان‌های القسام در دهه ۱۹۸۰ و صبر و شکیبایی چندین ساله‌اش در اسارت، از محبوبیت مردمی زیادی در میان اعضای حماس برخوردار است و مواضع وی در جریان تجاوز به غزه در سال ۲۰۱۴ تأثیرگذار تلقی می‌شد.

همچنین السنوار یکی از «منفورترین» رهبران مقاومت ازنظر رژیم صهیونیستی است و آنها وی را فردی «سرسخت» توصیف می‌کنند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشته است که السنوار از «جنگ ابدی» علیه رژیم اشغالگر صحبت می‌کند.

در گزارش هاآرتص همچنین آمده است که او (السنوار) و همکارانش می‌خواهند امتیازات نسبتاً بزرگی را در هر معامله آتی در زمینه مبادله اسرا از رژیم صهیونیستی بگیرند. از این رو، تل آویو زمانی که حماس در سال ۲۰۱۵ وی را به عنوان مسئول پرونده اسیران جنگی انتخاب کرد، خوشحال نبود و بدون شک از انتخاب وی به عنوان رهبر حماس در غزه نیز ناراضی بود.

پس از پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴، السنوار دستور بررسی و ارزیابی عملکرد فرماندهان میدانی را صادر کرده و این اتفاق منجر به برکناری برخی رهبران برجسته شد.

در سپتامبر ۲۰۱۵، آمریکا نام وی را به همراه دو رهبر دیگر جنبش حماس در لیست سیاه خود موسوم به فهرسیت «تروریست‌های بین‌المللی» قرار داد. در ۱۳ فوریه ۲۰۱۷، یحیی السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه و جانشین اسماعیل هنیه تعیین شد و خلیل الحیه نیز به عنوان معاون وی انتخاب شد.

السنوار از طریق انتخابات داخلی که در مناطق مختلف نوار غزه برگزار شد، به عنوان رئیس حماس در غزه انتخاب شد.

۴ نوامبر ۲۰۲۳، رژیم اشغالگر متعهد شد که یحیی السنوار را ترور کند. یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم، با بیان اینکه تل‌آویو قصد دارد تیپ‌های حماس را از بین ببرد، گفت: «یحیی السنوار را پیدا کرده و او را از بین می‌بریم. اگر ساکنان غزه قبل از ما این کار را انجام دهند، زمان جنگ کوتاه می‌شود».

ارتش رژیم صهیونیستی که در میدان نبرد با مقاومت فلسطین در جریان عملیات «طوفان الاقصی» غافلگیر شده و شکست خورده، برای جبران این شکست مفتضحانه درحال هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه است و با بستن منابع آب و برق روی آنها و بستن تمامی گذرگاه‌ها منجر به شکل‌گیری یک فاجعه در این باریکه شده‌ است.

در حالی عملیات «طوفان الاقصی» وارد سی‌امین روز خود شده که اشغالگران بمباران تمام مناطق نوار غزه را تشدید کرده و همزمان درصدد نفوذ زمینی در آن هستند، اما با مقاومت قوی رزمندگان فلسطینی مواجه شده و تا بدین لحظه موفق به پیش بردن طرح خود نشده‌اند.

منبع
ایسنا
کلیدواژه : حماسیحیی سنوار
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری