کد خبر:41385
پ

یارانه ؛ پرداخت چند برابری هزینه ها به صورت غیر مستقیم از جیب مردم

یادداشت ۳۶۱ درجه ایران در خصوص لزوم حذف یارانه ها || هر کالایی قیمتی دارد و مثلا زمانی که قیمت گندم در جهان افزایش پیدا می کند ، اگر ایران قیمت گندم و آرد را با اختصاص یارانه ، پایین نگه دارد ، در واقع قیمت واقعی گندم + بالاسری بسیار گزاف + هزینه دزدیها […]

یادداشت ۳۶۱ درجه ایران در خصوص لزوم حذف یارانه ها || هر کالایی قیمتی دارد و مثلا زمانی که قیمت گندم در جهان افزایش پیدا می کند ، اگر ایران قیمت گندم و آرد را با اختصاص یارانه ، پایین نگه دارد ، در واقع قیمت واقعی گندم + بالاسری بسیار گزاف + هزینه دزدیها و قاچاق + عدم عدالت اجتماعی در سایه عدم توزیع عادلانه را از جیب مردم پرداخت نموده است !

یارانه ، پول پرداختی از جیب مردم و بیت المال است.

پس خوشحال نباشیم که قیمت نان گران نمی شود. وقتی همه اقلام از حقوق و دستمزد و اجاره و هزینه زندگی و ماشین آلات و … افزایش یافته است ، گندم گران شده است ( هم خرید خارجی هم خرید داخلی) ، چگونه نان گران نمی شود؟ از محل پرداخت توسط بیت المال با تمام حواشی و هزینه ها و دزدیهایش

در واقع هم نان را گران خریده ایم هم میزان اسراف و قاچاق را بالا برده ایم ، هم نانوا و مردم را به زحمت انداخته ایم. آخرش هم می رویم و نان را بخاطر بی کفایتی دولت ، همان نرخ اعلامی با کلی یارانه را نیز به ما نمی فروشند. گرانتر می خریم.

جرا؟!

اما قصه پر غصه محرومین و مردم مستضعف. برای حدود ۸ ملیون فرد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که آمارش را نداریم ۳۷ همت (هزار میلیارد تومان) در سال ۱۴۰۱ بودجه اختصاص یافته است. سوای بودجه هایی که از طریق بنیاد مستضعفان و جانبازان و بنیاد شهید و سازمانها و بنیادهای خیریه ، اختصاص یافته است. اما ، در همه جا ، این مستضعفین و افراد مددجو هستند که دست و پای دولت برای تغییرات را بسته اند! در حالیکه یارانه همین یک قلم نان ، بالغ بر حدود ۱۴۰ همت میشود. بهتر نیست ، دولت کریمه کل این بودجه را به محرومین اختصاص دهد ، ولیکن چرخهای تحول و پیشرفت را با قدرت به حرکت درآورد؟

چگونه می شود که هم داد محرومین و مردم را می زنیم ، هم رانتهای بسیار هنگفتی ایجاد می کنیم و همه معادلات منطقی و استدلالهای دلسوزان را به وعده و وعیدهای دروغین نشنیده می گیریم؟

چند بار مجلس قانون گذاشته و اولتیماتوم به خودروسازها داده و هر باره ، کنتور صفر شده و روز از نو روزگار از نو و رانتهای خودروسازان از نو تجدید و برقرار شده است؟!!

بهتر نیست دولت تکلیف خودش را روشن کند؟ پس این اسناد بالا دستی و برنامه های ۵ ساله و نهادها و ارگانهای کنترل کننده که حتی مصوبات مجلس شورای اسلامی را با شرع و برنامه و سیاستها و بالادستی ها و … کنترل می کنند ، چه چیزی را مدیریت می کنند؟

نمی شود که یک بام و دو هوا باشد. می شود؟

یا سیاستهای کنترلی و انقباضی و کوپنی ، یا سیاستهای باز اقتصادی ؟

دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • سجاد حامدفر ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۷
    0 0

    توتبریزچندصدتاهم نانوا هست که بااردازاد یانوع سه پخت میکردندکه الان دولت ازاول اردیبهشت قیمت هرکیسه اردصنف وصنعت برای مصارف ماکارونی واین دهها نانوای پروانه دارنوع سه به ۷۰۰هزارتومان تغییرداده،،،درحالی که تااول اردیبهشت همون اردرا۱۶۰میداد خوب این نانوا یابایدتعطیل بشه یامجبوره گران بفروشه
    کاش وای کاش اینها رابطورواضح برای مردم توضیح بدهیم تاشائبه دروغ گو بودن مادرمردم القا نشودوجلوی بدبینترشدن وکم شدن اعتمادشان به نظام مقدسمان رابگیریم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری