کد خبر:96648
پ

گسترش اعتراضات علیه خشونت به ده شهر صربستان

برای اولین بار تظاهرات در ده شهر صربستان در اعتراض به خشونت‌های مسلحانه برگزار شده است.

اعتراضات علیه خشونت به ده شهر صربستان گسترش یافت 

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران؛ به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، صربستان هشتمین هفته اعتراضات خود را پس از دو تیراندازی که ۱۸ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت، سپری می‌کند. بسیاری از قربانیان این تیراندازی‌ها کودک بودند. برای اولین بار تظاهرات در ده شهر صربستان در اعتراض به خشونت برگزار شده است. این اعتراضات در حال گسترش است.
اعتراضات علیه قدرت رئیس جمهور فعلی الکساندر ووچیچ، متهم به دامن زدن به فضای خشونت در کشور، به ویژه از طریق برنامه‌های تلویزیونی کانال‌های حامی دولت، با هدف ماندن در قدرت، ابعاد سیاسی به خود گرفته است.
این تظاهرات که توسط چندین حزب اپوزیسیون طرفدار اروپا برگزار می‌شود، پس از دو تیراندازی جمعی که ماه گذشته جان ۱۸ نفر را گرفت، دولت را به ترویج فرهنگ خشونت، به ویژه در تلویزیون، متهم می‌کند. در ۳ مه یک پسر ۱۳ ساله ۹ همکلاسی و یک نگهبان را در مدرسه‌ای در بلگراد کشت. کمتر از ۴۸ ساعت بعد، مرد جوانی هشت نفر را در دو روستای نزدیک پایتخت به قتل رساند. مردم ابتدا به نشانه عزا تظاهرات کردند، اما این اعتراض به یک جنبش گسترده خشم علیه قدرت رئیس جمهور الکساندر ووچیچ تبدیل شد.
برای اولین بار تظاهرات علیه خشونت در ده شهر صربستان برگزار می‌شود. تظاهرکنندگان برای چند ساعت خطوط ترافیکی را مسدود کردند. در نووی ساد یک پل را مسدود کردند. ایگور ۳۸ ساله گفت مردم می‌توانند دزدی را تحمل کنند. اما وقتی کودکان می‌میرند، وقتی این همه خشونت در شبکه‌های تلویزیونی ملی وجود دارد، بی سابقه است. این غیر انسانی است.
معترضان تاکنون نه استعفای وزیر کشور را به دست آورده اند، نه پایان سانسور و نه پایان برنامه‌های خشونت آمیز. باید دید آیا دولت نسبت به ادامه تظاهرات حساس خواهد بود یا خیر.

منبع
صدا و سیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری