کد خبر:4393
پ

گزارش سرگروه تیم تحقیقاتی درباره جزئیات واکسن ایرانی

واکسن‌های ایرانی قابل اعتماد هستند و واکسنی که من در گروه تیم تحقیقاتی آن حضور دارم از بهترین نوع واکسن کووید ۱۹ است.

به گزارش ایران ۳۶۱ درجه، مینو محرز سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی (کووایران برکت) با اشاره به تاریخچه ساخت واکسن در ایران گفت: حدود ۶۰ سال پیش، ما بزرگترین کشور سازنده واکسن در منطقه بودیم و واکسن‌های خود را به وسیله دو موسسه رازی و پاستور تامین می‌کردیم. متاسفانه با واردات واکسن از کشور‌هایی مثل هند و چین واکسن سازی در ایران متوقف شد. ضمن اینکه به علت تحریم نتوانستیم به آزمایشگاه‌های سطح ۳ دسترسی داشته باشیم. خوشبختانه واکسن سازی در ایران آغاز شده است. ما باید واکسن هایمان را خودمان بسازیم و متکی به هیچ کشوری نباشیم. روند آغاز ساخت واکسن کووید ۱۹ در کشورمان به علت فقدان امکانات، دیرتر آغاز شد. مغز‌های متفکر و جوان ما حضور دارند، اما ما امکانات ساخت این واکسن را نداشتیم.

وی تاکید کرد: واکسن‌های ایرانی قابل اعتماد هستند و واکسنی که من در گروه تیم تحقیقاتی آن حضور دارم از بهترین نوع واکسن کووید ۱۹ است و در مقابل ویروس انگلیسی هم تاثیر گذار است، چون آزمایش شده و به آن اعتماد داریم.

مینو محرز گفت که واکسن ایرانی کوو برکت، واکسن بهارات هندی و نوعی واکسن چینی که از ویروس ضعیف شده ساخته شده اند بر روی این جهش‌ها بیشتر موثرهستند تا واکسن‌هایی که قطعه‌ای از ژن ویروس کووید را دارند. اگر افرادی می‌توانند، صبر کنند تا واکسن ایرانی را تزریق کنند. برخی می‌گویند، چون من به بیماری مبتلا شدم نیاز به تزریق ندارم، اما باید گفت افرادی که به این بیماری مبتلا شدند هم باید این واکسن را تزریق کنند. ایمنی بدن ما در برابر ویروس دائمی نیست و همه باید واکسن بزنند. معمولا سه ماه پس از بیماری می‌توان از واکسن استفاده کرد.

وی درباره واکسیناسیون همگانی در ایران گفت: فاز یک کارآزمایی بالینی (واکسن کووایران برکت) گذرانده شده و ایمنی واکسن تایید شده و عارضه هم نداشته است. به علت اضطرار، کارآزمایی بالینی فاز دو و سه با هم انجام می‌شود. فاز دو مربوط به تاثیرگذاری واکسن است. در این فاز واکسیناسیون روی ۴۰۰ بیمار که ۳۰۰ نفر آن‌ها ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و ۱۰۰ نفر آن‌ها هم ۵۰ تا ۷۵ هستند تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود. فاز سه در نقاط مختلف کشور بر روی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اجرا می‌شود.

وی افزود: بعد از تایید فاز‌های دو سه، در اوایل تابستان به تولید انبوه می‌رسیم. کارخانه‌ای عظیم برای ساخت واکسن آماده شده و از این پس ما محتاج هیچ کشوری برای واکسن هایمان نخواهیم بود.
محرز با اشاره به این مورد که برخی اعتمادی به واکسن‌ها و دارو‌های ایرانی ندارند تصریح کرد: برخی پزشکان این اندیشه را در مردم تقویت می‌کنند. اما از ابتدای شیوع بیماری در کشور هر نوع دارویی که برای درمان این بیماری ارائه شد در داخل کشور ساخته شد و واکسن هم با تمامی استاندارد‌های بین المللی در حال ساخت است و موثر هم خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری