کد خبر:19614
پ

گروه هفت خواستار ایجاد جبهه متحد و مخالف با استبداد شد

وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت خواستار ایجاد یک جبهه متحد برای مقابله با تهدیدات روسیه و چین شدند.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، تراس وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از نشستی که روز شنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر ۱۴۰۰)، وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت در بریتانیا برگزار کردند از اینکه کشورهای شرکت کننده روابط عمیق تری در تجارت، سرمایه گذاری، فناوری و امنیت برقرار کنند و بتوانند از آزادی و دموکراسی در جهان دفاع کنند و آن را ترویج دهند، اظهار امیدواری کرد.

در این نشست وزاری امور خارجه کشورهای گروه هفت خواستار ایجاد یک جبهه متحد و مخالف با استبداد شدند و پاسخ به تهدید روسیه به حمله نظامی علیه اوکراین، پاسخ به قدرت فزاینده چین و حل بحران میانمار را اولویت‌های اصلی سخنانشان قرار دادند.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در این نشست رسمی بدون اشاره به کشور خاصی گفت: «ما باید محکم برای مبارزه با متجاوزانی که سعی در محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی دارند، متحد شویم. ما باید یک موضع کامل و یکپارچه داشته باشیم و باید مواضع اقتصادی و امنیتی خود را در سراسر جهان تقویت کنیم.» هنگامی که خبرگزاری فرانسه (AFP) از لیورپول این سخن تراس را گزارش داد، تحلیل ها بر این باور بود که این فراخوانی از سوی بریتانیا به جهان غرب است: ایجاد یک جبهه متحد در برابر تهدیدهای روسیه و چین.

تراس وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: غرب باید سخت کار کند تا به «وابستگی استراتژیک» کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​به مخالفان خود در زمینه های مختلف از انرژی گرفته تا فناوری پایان دهد.

در این اجلاس، تراس شرکت کنندگان را تشویق کرد تا بودجه بیشتری برای پروژه های زیرساختی و فناوری در این کشورها فراهم کنند. کشورهای گروه هفت و متحدان آنها باید «راهی برای جایگزینی بدهی های ناپایدار اقتصادهای غیر بازاری مانند چین» ارائه دهند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها در طی این جلسه، تراس همچنین ابتکاری را به رهبری بریتانیا راه اندازی کرد که شتاب دادن سرمایه گذاری انعطاف پذیر در آفریقا برای ترویج سرمایه گذاری مشارکتی در «آسیب پذیرترین بازار» و کمک به توسعه «یک سری فرصت های سرمایه گذاری» بود.

وزارت خارجه بریتانیا در این باره تاکید کرد: «این ابتکار به گروه هفت کمک می‌کند تا به وعده خود مبنی بر سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد دلار آمریکا در شرکت‌های خصوصی آفریقا در پنج سال آینده برای حمایت از بهبود و توسعه اقتصادی پایدار عمل کند.»

گفتنی است، تراس در سپتامبر سال جاری جانشین دومینیک راب به عنوان وزیر خارجه بریتانیا شد. او در سخنرانی مهم خود در روز چهارشنبه در مورد دیدگاه سیاست خارجی خود هشدار داد که حمله مسکو به اوکراین یک «خطای استراتژیک» خواهد بود. تراس پیش از این در نشست مجازی به پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود که در صورت حمله روسیه به اوکراین، روسیه با تحریم های بی سابقه ای روبرو خواهد شد.

لازم به ذکر است، در دوران میزبانی بریتانیا بر گروه هفت، این گروه بر پاسخگویی به قدرت فزاینده موضع بین‌المللی پکن و نقض گسترده حقوق بشر داخلی این کشور تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری