کد خبر:54335
پ

کی‌یف هزینه بازسازی اوکراین را ۷۵۰ میلیارد دلار تخمین زد

نخست وزیر اوکراین شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس بین‌المللی در لوگانو اعلام کرد که برای بازسازی این کشور، حداقل به ۷۵۰ میلیارد دلار نیاز است

تحولات اوکراین| کی‌یف هزینه بازسازی اوکراین را 750 میلیارد دلار تخمین زد/ تحریم‌های جدید انگلیس علیه بلاروس

رئیس کمیسیون اروپا ایجاد یک پلت‌فرم بین‌المللی برای بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ را مطرح و گفت: اتحادیه اروپا تاکنون ۶.۲ میلیارد یورو به کی‌یف ارسال کرده و قصد سازماندهی یک کنفرانس جهانی در پاییز امسال با هدف کمک به بازسازی این کشور را دارد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، “دنیس اشمیگال” نخست وزیر اوکراین شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس بین‌المللی در لوگانو اعلام کرد که برای بازسازی این کشور، حداقل به ۷۵۰ میلیارد دلار نیاز است. وی گفت: «ما معتقدیم که دارایی‌های مصادره شده روسیه و الیگارش‌های روسی باید به منبع اصلی تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی اوکراین تبدیل شود. دارایی‌های مسدود شده روسیه بر اساس برآوردهای مختلف از ۳۰۰ میلیارد دلار تا ۵۰۰ میلیارد دلار است.»

 به گفته وی، همچنین تلاش خواهد شد تا کمک‌های بلاعوض، وام‌های ترجیحی از سازمان‌های مالی بین‌المللی، سرمایه گذاری‌ها و البته وجوهی از بودجه دولت برای احیای کشور جذب شود.

علاوه ر این، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز گذشته یادآور شد که این کمیسیون به اوکراین پیشنهاد کرده تا پس از پایان جنگ، یک پلت فرم بین‌المللی برای بازسازی این کشور ایجاد کند. وی همچنین گفت که اتحادیه اروپا در حال حاضر ۶٫۲ میلیارد یورو به دولت اوکراین ارسال کرده است و انتظار می‌رود کمک‌های بیشتری به صورت میان مدت و بلندمدت به کی‌یف ارسال شود.

این مقام اروپایی همچنین از برنامه‌هایی برای سازماندهی یک کنفرانس جهانی در پاییز سال جاری با هدف کمک به بازسازی اوکراین خبر داد و یادآور شد که کار به روی این رویداد به طور مشترک با اولاف شولز صدراعظم آلمان و دیگر شرکای بین‌المللی در حال انجام است. اورسولا فون در لاین تاکید کرد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از پایان درگیری‌ها، در بازسازی اوکراین مشارکت خواهند کرد.

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پیشنهاد کرده بود که اتحادیه اروپا از برخی مناطق این کشور به منظور بازسازی آنها حمایت کند. وی یادآور شده که این اقدام یک نمونه تاریخی از تعامل و مشارکت بین کشورها خواهد بود. زلنسکی همچنین گفته بود که کی‌یف از هم اکنون شروع به تهیه یک “طرح در مقیاس بزرگ برای بازسازی اوکراین” کرده و به حمایت راهبردی تمامی شرکای خارجی خود برای این اقدام نیاز دارد.

زلنسکی در یکی از سخنرانی‌های خود همچنین یادآور شد که دولت انگلیس آماده است تا در بازسازی شهر کی‌یف و کل استان کی‌یف نقش اصلی را ایفا کند.

اوکراین و سوئد سند همکاری دفاعی امضا کردند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد، روز دوشنبه بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن همکاری در بخش دفاعی و انرژی هسته‌ای و بهره وری انرژی و حمایت مالی از اوکراین به عنوان موضوعات اصلی روابط دوجانبه تعریف شده است.

زلنسکی یادآور شد که چنین سندی برای نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه بین اوکراین و سوئد امضا شده است. رهبران دو کشور همکاری‌های دوجانبه در بخش امنیتی اوکراین و توسعه قابلیت‌های پاکسازی میادین مین و همچنین مشارکت در تامین سوخت هسته‌ای برای کی‌یف را مورد توجه قرار دادند.

علاوه بر این، دو طرف در جریان مذاکرات خویش در کی‌یف، در خصوص حمایت سوئد از ادامه اجرای توافقنامه ارتباطی بین اوکراین و اتحادیه اروپا توافق کردند.

اوکراینی‌ها اجازه دریافت پاسپورت در لهستان را یافتند

دولت اوکراین قطعنامه‌ای را تصویب کرده است که به شهروندان این کشور اجازه می‌دهد کارت شناسایی (که به عنوان گذرنامه داخلی عمل می‌کند) و گذرنامه‌های بین‌المللی آنها در دفاتر خدمات مهاجرتی لهستان صادر شود.

دفتر مطبوعاتی دولت روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین پروژه آزمایشی در این زمینه در حال حاضر در پایتخت لهستان شروع به کار کرده است.اولین اسناد در اوایل ماه آگوست در دسترس خواهد بود. مدت زمان صدور آنها به نصف کاهش یافته و حداکثر ۲۰ روز خواهد بود.

پیش از این، مشخص شد که از تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه و آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین)، نیروهای گارد مرزبانی لهستان ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار نفر را در پست‌های بازرسی مرزی در مسیر اوکراین به لهستان ثبت نام کرده‌اند که بیش از ۲٫۵ میلیون نفر از آنها دیگر این کشور را به قصد رسیدن به سایر کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند.

انگلیس تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس اعلام کرد

لندن تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس اعمال می‌کند. وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه گزارش داد که این محدودیت‌های جدید مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی و کالاهای لوکس به این کشور است.

به ویژه یادآوری شده که تحریم‌های جدید انگلیس همچنین ممنوعیت واردات آهن و فولاد از بلاروس را در نظر گرفته است. علاوه بر این، مینسک از قرار دادن تعهدات بدهی خود در سیستم مالی لندن منع خواهد شد.

پیش از این، ماه گذشته دولت انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام کرده بود. آنها شامل ممنوعیت صادرات و عرضه کالاها و فناوری‌های مرتبط با تسلیحات  شیمیایی و بیولوژیکی و همچنین پالایش نفت هستند. علاوه بر این،  محدودیت‌ها در زمینه کالاها و فناوری‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی نیز گسترش یافته است.

پیش از این، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس ، گفته بود که دولت بریتانیا تا زمانی که تمامی نیروهای روسیه از خاک اوکراین خارج نشده باشند، تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرد که لندن به ارسال سلاح به اوکراین ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع روسیه از اقدامات تحریک آمیز ارتش اوکراین خبر داد

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، دوشنبه، گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز برای منفجر کردن پل‌های روی رودخانه کریگا در منطقه سومی هستند.

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز ملی کنترل دفاعی فدراسیون روسیه توضیح داد: «در منطقه سومی، نئونازی‌های اوکراینی پل‌هایی روی رودخانه کریگا را مین‌گذاری کرده‌اند که بر اساس سناریویی که از قبل طراحی شده بود و در رسانه‌های غربی و اوکراینی پوشش گسترده‌ای نیز یافته، آنها را منفجر کردند.».

به گفته وی، مشخص شده است که بعداً مقامات کی‌یف قصد دارند نیروهای مسلح روسیه را به حملات غیرمجاز به تأسیسات زیرساختاری مهم حمل و نقلی اوکراین متهم کند.

به گفته میزینتسیف، چنین اقداماتی از سوی اوکراین نشان دهنده بی تفاوتی آنها نسبت به مردم غیرنظامی ساکن این مناطق و عدم توجه به هنجارهای حقوقی در زمینه انسان دوستانه بین المللی است.

این مقام نظامی همچنین یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین تجهیزات نظامی سنگین را در محوطه ساختمان‌های مسکونی در شهر خارکوف مستقر کرده و به غیرنظامیان اجازه خروج به مناطق امن را نمی‌دهند. به گفته وی، هرگونه تلاش برای جابجایی غیرنظامیان به شدت سرکوب می‌شود. بدین ترتیب آنها از مردم ساکن این مناطق بعنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

گزارش شبکه تلویزیونی فرانسوی از شادی ساکنان لیسیچانسک پس از آزادسازی شهر

شبکه تلویزیونی فرانس-۲ روز گذشته، دوشنبه، تصاویری از شهر لیسیچانسک در منطقه لوهانسک را برای بینندگان خود نشان داد که در آن ساکنان شهر از آزاد شدن شهرشان از دست نیروهای مسلح اوکراین خوشحال هستند. به گفته خبرنگاران فرانسوی، مردم در راه رسیدن به شهر نزدیک جاده ایستاده و از نیروهای مردمی  لوهانسک استقبال می‌کنند.

گزارشگران فرانسوی با تعدادی از مردم صحبت کرده و خوشحالی آنها از اینکه دیگر میتوانند بار دیگر خود را روس تلقی کنند را به تصویر کشیدند.

برافراشته شدن پرچم اوکراین در جزیره “مار”

نیروهای مسلح اوکراین پرچم ملی این کشور را در جزیره “مار” در دریای سیاه نصب کردند.  ناتالیا گومنیوک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه با اعلام این موضوع  به خبرنگاران مدعی شد: «عملیات نظامی در این منطقه به پایان رسیده و اکنون این جزیره به حاکمیت حقوقی دولت اوکراین بازگردانده شده است.»

او جزئیاتی از “عملیات نیروهای مسلح اوکراین” ارائه نکرد و در عین حال مشخص نیست که آیا نیروهای نظامی اوکراینی اصلاً در این جزیره مستقر هستند یا خیر.

چند روز قبل وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به عنوان اقدامی از روی حسن‌نیت، نیروهای مسلح روسیه وظایف محوله خود را در جزیره مار در دریای سیاه تکمیل کرد و پادگان مستقر در آنجا را خارج کردند.

این وزارتخانه یادآور شد که طرف روسی با این اقدام به جامعه جهانی نشان داده که فدراسیون روسیه در تلاش‌های سازمان ملل برای سازماندهی یک کریدور انسان دوستانه برای صادرات محصولات کشاورزی از خاک اوکراین دخالتی نخواهد کرد

پس از انتشار بیانیه وزارت دفاع، الکسی گروموف، معاون عملیاتی رئیس ستاد کل ارتش اوکراین گفت که نیروهای مسلح این کشور قصد دارند دوباره بر جزیره مار کنترل یابند.

روسیه: اتحادیه اروپا مسئول عواقب حمایت از اقدامات ضدروسی کشورهای عضو است

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه تاکید کرد که حمایت بدون فکر از اقدامات ضدروسی تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مسئولیت عواقب آنها را بر عهده کل اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.

 زاخارووا یادآور شد که “ظاهراً برای مقامات اتحادیه اروپا بسیار مهم است که به هر قیمتی، همبستگی خود علیه روسیه را نشان دهند.” این در حالی است که این اقدامات برخلاف عقل سلیم و اخلاق حرفه‌ای انجام می‌شود و طبق منطق یک جانبه آنها، روسیه در حال حاضر مقصر همه چیز است.

این دیپلمات افزود که تصمیم صوفیه برای اعلام “عنصر نامطلوب” برای ۷۰ دیپلمات و کارمند نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در بلغارستان بدون دلیل و بدون کوچک‌ترین تلاش برای توجیه این تصمیم، اقدامی است که «بسیار فراتر از محدوده برخورد دیپلماتیک» است. زاخارووا خلاصه کرد: «اگر چنین «اقدام ابتکاری» در اتحادیه اروپا قابل قبول تلقی شود، پس ارزش آن را دارد که ما نیز به اصل عمل متقابل که زیربنای روابط دیپلماتیک است فکر کنیم.»

لاوروف: پس از اخراج دیپلمات‌ها، سفارت روسیه در بلغارستان قادر به کار نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که مقامات مسکو قطعاً به اخراج بی اساس ۷۰ دیپلمات روسی توسط صوفیه پاسخ خواهد داد.

لاوروف در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو افزود، طبق اطلاعات وزارت امور خارجه، سفارت روسیه در حال حاضر قادر به فعالیت عادی نیست. وی  گفت: «طبیعاً ما نیز با همتایان بلغاری خود برخوردی متقابل خواهیم داشت.»

بلغارستان دراواخر ماه ژوئن اعلام کرد که ۷۰ دیپلمات و کارمند فنی سفارت روسیه را از این کشور اخراج می‌کند. دلیل این تصمیم آن بود که دیپلمات‌های روسی ظاهراً برای سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری داشته و از فعالیت دیپلماتیک به عنوان پوششی برای اقدامات خود استفاده می‌کردند.

دیدار پوتین با وزیر دفاع روسیه پس از آزادسازی کل منطقه لوهانسک

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه بعد از ظهر روز دوشنبه در دیدار با سرگئی شایگو، وزیر دفاع این کشور یادآور شد که گزارش‌هایی مربوط به ادامه عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس را از فرماندهان گروه نظامی مرکزی و جنوبی نیروهای مسلح روسیه دریافت و مطالعه کرده است.

ولادیمیر پوتین در دیدار با ژنرال ارتش شایگو، آزادسازی کل قلمرو لوهانسک را به نیروهای مسلح  روسیه و نیروهای مردمی لوهانسک تبریک گفت. وی تاکید کرد که واحد‌های گروه‌های نظامی “مرکز” و  “جنوبی” نیروهایی که در آزادسازی شهر لیسیچانسک شرکت داشتند، اکنون باید به مرخصی رفته و استراحت کنند تا بتوانند توانایی‌های رزمی خود را افزایش دهند.

جزییات بیشتری از مسائل مورد بررسی در این نشست منتشر نشده است.

وزیر خارجه ونزوئلا: کاراکاس شاهد آمادگی روسیه برای مذاکره با اوکراین است

کارلوس فاریا، وزیر امور خارجه ونزوئلا روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی پس از مذاکراتش با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو اعلام کرد که ونزوئلا از روسیه در لزوم اجرای عملیات ویژه در اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی مسکو برای گفتگو و دستیابی به توافق صلح قابل قبول دوجانبه را مشاهده کرده است.

این دیپلمات گفت: از طرف دولت و رئیس جمهور ونزوئلا، ما حمایت خود را از روسیه در رابطه با اجرای عملیات ویژه در اوکراین در جریان مذاکرات امروز اعلام کردیم.  روسیه آماده  مذاکره با مقامات کی‌یف است. ما این را مشاهده و از این تلاش حمایت کرده و امیدواریم توافقاتی حاصل شود که منافع هر دو کشور فدراسیون روسیه و اوکراین را در نظر بگیرد.»

وزیر امور خارجه ونزوئلا واقعیت “پمپاژ کردن تجهیزات نظامی گسترده غربی به اوکراین به منظور طولانی کردن درگیری‌های نظامی” را مورد توجه قرار داد و افزود: «شخصاً این سخنان رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را تأیید می‌کند که فدراسیون روسیه امروز در حال دفاع از امنیت خود، امنیت سرزمین خود و مردم روسیه است و چاره‌ای جز اینکار برایش باقی نمانده است.»

فاریا در پایان گفت: «امیدواریم در آینده نزدیک اهداف عملیات ویژه محقق شود، اگرچه مخالفان ما سعی دارند تا هر چه بیشتر این درگیری را طولانی‌تر کنند.»

لاوروف: ضبط دارایی‌های کشورهای مستقل توسط آمریکا تنها یک دزدی آشکار نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با کارلوس فاریا، وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که طرح‌های ایالات متحده برای تضعیف پایه و اساس اقتصاد ونزوئلا محقق نخواهد شد و مسکو به حمایت خود از مقامات کاراکاس ادامه خواهد داد.

 به گزارش ۳۶۱ درجه ایران و به نقل از تسنیم، لاوروف همچنین یادآور شد، فدراسیون روسیه و ونزوئلا نیز بر این باورند که مسدود کردن دارایی‌های دولت‌های مستقل در حساب‌های خارجی توسط واشنگتن نه تنها یک دزدی آشکار است، بلکه نقض حقوق اجتماعی و اقتصادی شهروندان این کشورهاست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری