کد خبر:103644
پ

کیفیت هوا به علت وقوع گرد و غبار در شهرستان‌ سرایان بسیار ناسالم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوا به علت وقوع گرد و غبار در شهرستان‌ سرایان بسیار ناسالم و در شهرستان‌های بیرجند و نهبندان ناسالم است.

هوای سه شهرستان خراسان جنوبی ناسالم است

اسدالله حاتمی روز شنبه افزود: شاخص لحظه‌ای ساعت هشت صبح امروز از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در چهار شهرستان بیرجند، سرایان، نهبندان و زیرکوه نشان می‌دهد که همچنان گرد و غبار کیفیت هوای استان را کاهش داده است.

وی گفت: براساس شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در شهرستان بیرجند با عدد ۱۲۶ ناسالم برای گروه‌های حساس، شهرستان زیرکوه با شاخص ۸۱ قابل قبول و سرایان با ۲۱۵ بسیار ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: در شهرستان نهبندان نیز شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در صبح امروز ۱۷۰ بوده که برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وی با اشاره به اینکه ریزگردها مهمترین عامل آلودگی هوا در خراسان جنوبی هستند توصیه کرد: در چنین شرایطی کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی از تردد غیر ضروری خودداری کنند و سایر افراد با استفاده از ماسک مناسب در معابر حضور یابند.

با شروع وزش باد شدید از روز چهارشنبه هفته گذشته و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه بار دیگر کیفیت هوا در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که هوای مرکز استان نیز طی سه روز اخیر در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی براساس شاخص لحظه‌ای (ساعت ۱۴ دیروز)، کیفیت هوای سه شهرستان استان از جمله بیرجند ناسالم و یک شهرستان خطرناک بود.

براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، از امروز (شنبه) تا اواسط هفته جاری کماکان وزش باد شدید و گرد و خاک البته با شدت کمتر در استان تداوم دارد و همچنان طوفان گرد و خاک در مرز شرقی به ویژه شهرستان نهبندان پیش بینی می‌شود که در این زمینه هشدار نارنجی صادر شده است.

خراسان جنوبی در صدر استان‌های غبارخیز کشور قرار گرفته و بیش از یک سوم مساحت استان جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است اما شدیدترین کانون‌ها در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.

وزش باد شدید به ویژه در فصل بهار و تابستان باعث خیزش گرد و غبار در این استان کویری با ۱۱ شهرستان می‌شود.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری