کد خبر:28198
پ

کوهنوردی که به رسم جوانمردی تا پای جان ایستاد

پیکر کوهنورد فداکاری که برای نجات همطنابش جان باخت، به تهران بازگشت.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، چهارشنبه ۲۲ دی ماه امسال دو کوهنورد حرفه ای به نام عباس کلهر و حامد شاه حسینی برای صعود قله علم کوه وارد مسیر گرده آلمانها شدند که به دلیل وقوع حادثه جان خود را از دست دادند.
طبق اطلاعات به دست آمده عباس کلهر که از مربیان برف و یخ فدراسیون کوهنوردی بوده ، با زمین گیر شدن همنوردش و اطمینان از اوضاع وخیم وی در روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه چند مرتبه با اورژانس مازندران تماس می‌گیرد و ضمن اعلام شرایط و اوضاع وخیم همنوردش حامد شاه حسینی، درخواست امداد می‌کند. نیروهای امدادی در روز ۵ شنبه ۲۳ دی ماه با بالگرد، خود را به ارتفاعات علم کوه می‌رسانند و تیمی متشکل از ۳ کوهنورد داوطلب را در کنار جان پناه خرسان مستقر می‌کنند. این تیم با انجام کار فنی به این دو کوهنورد گرفتار می‌رسند و با پیکر بی جان مرحوم حامد شاه حسینی مواجه میشوند.

در این میان عباس کلهر که رسم پهلوانی و کوهنوردی را به خوبی آموخته بود، تا رسیدن نیروهای امدادی همطنابش را رها نمی‌کند و با اینکه توان فعالیت داشته است، به امید نجات شاه‌حسینی کنار بالینش می‌ماند تا با استفاده از مهارت‌های امدادی و دانسته های مربوط به پزشکی کوهستان، بتواند مانع از بروز مشکلات بعدی شود یا حداقل با دادن تغذیه و استفاده از امکانات موجود همطنابش را تا رسیدن نیروهای امدادی حفظ کند.

با رسیدن نیروهای امداد، ابتدا مقداری مایعات و خوراکی به عباس کلهر – که در آن زمان دچار سرمازدگی متوسط شده بوده – داده شده و سپس با زدن کارگاه فنی موجبات صعود وی فراهم شده و مصدوم توانسته چند ساعت برای صعود با ابزار تلاش کند، تا اینکه امدادگران با توجه به باد و سرمای شدید در منطقه و بیهوشی عباس کلهر بر روی طناب، تصمیم به بازگشت به جان پناه خرسان گرفتند اما به دلیل مواجه شدن با هوای نامناسب و عدم امکان پرواز بالگرد، شش روز در جان پناه ماندند تا اینکه در یک هوای مناسب با بالگرد به پایین بازگشتند.
با پیگیری خانواده‌ها و تلاش‌های انجام شده، تیم جدیدی متشکل از هفت نفر، که بدنه اصلی آنها کوهنورد حرفه‌ای داوطلب بوده‌اند، پس از رصد پنجره‌های هوایی مناسب در منطقه مستقر شدند و با تلاشی دو روزه توانستند پیکر کوهنورد فداکار و از جان گذشته عباس کلهر را به تهران منتقل کنند.

متاسفانه پیکر مرحوم حامد شاه حسینی هنوز در بلندای علم کوه و لا به لای گرده آلمانهاست و وضعیت آب و هوایی اجازه برگراندن وی را نداده است. امدادگران برای انتقال پیکر حامد شاه حسینی نیازمند ۴ روز هوای مناسب هستند که در چنین شرایطی بتوانند پیکر را منتقل کنند.

گفتنی است، زنده یادعباس کلهر متولد مهر ۱۳۶۳، تهران بود. وی مدرس رسمی برف و یخ و کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی و مربی باشگاه توچال بود و در طول سالها خدمت به جامعه کوهنوردی، شاگردان زیادی را در باشگاه های مختلف آموزش داده است.
زنده یاد کلهر به زبان انگلیسی تسلط داشت و به دلیل اطلاعات علمی و تجربیات عملی که طی سالها کسب کرده بود در میان کوهنوردان مشهور و به نیکی یاد می‌شد.

وی در تدوین کتاب کوهپیمایی و طبیعت گردی مشارکت فعال داشته و صعود در فصول مختلف به کوه های کمتر پیمایش شده، تسلط به قله های دور افتاده البرز مرکزی ، صعود زمستانه یال داغ دماوند و … را در کارنامه ی کوهنوردی خود ثبت کرده است.

این کوهنورد فداکار در حادثه ی دیماه سال ۹۹ نیز که منجر به مرگ تعدادی از کوهنوردان شد، فداکاری‌هایی برای نجات جاماندگان و سرمازدگان ارتفاعات کلکچال انجام داد و بر همین اساس آنچه عباس کلهر را منحصر به فرد کرده است نه مهارت او در صعودهای پرچالش و نه بسیاریِ کلاس های آموزشی با کیفیت اوست. اخلاق و منش و معرفت ایشان زبانزد خاص و عام بود

دیدگاه کاربران ۸ دیدگاه
  • بی نام ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۰
    2 0

    روحش شاد

  • زینب سادات ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۳
    2 0

    “گمنامی ” ، ” خوشنامی” می آورد ….
    این را بعد پرکشیدنت بیشتر از همیشه فهمیده ام عباس آقای کلهر !

  • نفیسه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۷
    3 0

    آقای عباس کلهر شما معرفت جوانمردی و انسانیت را به خوبی به ما آموختی قهرمان

  • سید مهدی ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۰
    2 0

    ای یکه سوارِ شرف ، ای مَرد تر از مَرد

  • zeinab ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۶
    1 0

    تیم اعزامی امداد بدون شک کوهنوردهای خوبی هستند و کار و مسولیت سختی رو بعهده گرفتن. این عزیزان نجات تکنیکال رو بلدن اما نجات مدیکال رو خیر. بدون شک مرحوم عباس کلهر دچار هیپوترمی گرید دو بوده و صد در صد هوشیار، طبق شرحی که جناب قهیه ای ( یکی از امدادگران این نجات) فرمودند( لایو در صفحه اینستاگرامی کوه گشت): ( به سوالات پاسخ دادند، وضعیت خودشون رو اعلام کردند و سعی در پوشیدن هارنس داشتند) حتی اگر تنها ارتباط کلامی رو برقرار میکردند هوشیار محسوب میشدند. حال باید دید آیا اقدامات انجام گرفته مناسب و کامل بوده یا نه!!!! بدون شک اقدامات کامل و صحیح نبوده اما نمیشود گفت اگر اقدامات صحیح بود صد در صد بهبود پیدا میکردند اما شانس نجات به وضوح وجود داشته است و قابل محاسبه می باشد. از طرفی مشکل در این است که بین نجاتگر کوهستان و کوهنورد تفاوت بسیار است و از طرفی مدیریت حادثه مشکل داشته در انتخاب تیم اعزامی امداد!!! منظور عدم توانایی دوستان امدادگر این حادثه نیست چرا که بسیار توانمند هستند در کوهنوردی اما این توانایی منجر به نجات نخواهد شد. تا زمانی که تصور شود کوهنورد بودن دلیل بر نجاتگر بودن است همین آش و کاسه است. سالیان زیادیست که این درد را به دل می کشیم از حوادث غار، دره تا کوهستانمان. امید به بهبودی از ریشه داریم که رسیدن به شاخه ها تزیینی بیش نیست. نقل از دکتر بهروز مقدسی پزشک و امدادگر کوهستان.

  • یگانه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۵
    1 0

    روحت قرین رحمت الهی که اینقدر زیبا از علم اربابت در علمکوه پاسداری کردی و اینقدر زیبا معنی ایثار را اثبات کردی

  • Ali ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۱
    1 0

    روحشون شاد استادان متواضع و با اخلاق کوهستان 😔

  • سرباز گمنام ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۰:۵۴
    0 0

    نام حضرت عباس را دوباره زنده کردی و نشان دادی مرام عباس راه و رسم زندگی تو است. شهادتت مبارک:)
    ای اهل حرم میر و علمدار نیامد…!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری