کد خبر:104430
پ

کسری مخزن آبخوانهای استان کردستان هفت درصد جبران شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب زیرزمینی، کسری مخزن آبخوانهای استان هفت درصد جبران شد.

ذخیره آب‌های زیرزمینی کردستان هفت درصد افزایش یافت

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، آرش آریانژاد روز دوشنبه اظهار کرد: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان سال گذشته به صورت نسبی ۵۹ میلیون و ۲۲۰ هزار مترمکعب بود که اکنون به ۲۲ میلیون و ۲۹۰ هزار مترمکعب کاهش یافته و هفت درصد جبران شده است.

وی افزود: آمار ذکر شده نشان می دهد روند کسری آب مخازن سفره های زمینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده و میزان آب بیشتری به این منابع برگشت داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در سه ماهه ابتدایی امسال، ۱۱۶ حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان مسدود و ۳.۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب به مخازن منابع زیرزمینی برگشت داده شد.

آریانژاد تعداد چاه های آب مجاز استان را حدود ۱۵ هزار حلقه اعلام و اضافه کرد: حدود هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: بیشتر این چاه‌ها دارای عمقی بسیار کم هستند و بر منابع آب زیرزمینی تاثیری ندارند اما بدلیل عدم داشتن مجوز و پروانه بهره برداری، جزو چاه‌های غیرمجاز محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی شامل ۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

کردستان دارای ۹ دشت است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری