کد خبر:203166
پ

کاهش نرخ بیکاری و رشد نقدینگی در دولت سیزدهم/ رشد ۵۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سال گذشته

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهشی بوده است گفت: متغیر نرخ بیکاری از ۱۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران – صبح امروز دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳، نشست خبری مشترک علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهادری جهرمی گفت: در دوره آیت‌الله رئیسی نظام بانکی اقدامات مستمری برای رفع وضعیت ناترازی داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه وزارت مسکن نیز از رکود‌های این حوزه به سمت رشد پیش رفتیم.

کاهش ۱۶ درصدی تورم سالانه در دولت سیزدهم

در ادامه این نشست، رئیس کل بانک مرکزی به تشریح عملکرد دولت سیزدهم در ۳ سال گذشته پرداخت و گفت: نرخ رشد ناخالص داخلی در دوران دولت رئیسی ۴.۵ درصد بوده که از میانگین تمام دوره‌های قبل بسیار بالاتر است. در دولت سیزدهیم هرچه به پایان نزدیک شدیم شرایط بهتر و تورم کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: میانگین رشد صنعت در ده سال ۰.۷ بوده و در این دولت ۶.۵ درصد شده است. میانگین رشد مصرف خصوصی در ده سال منفی ۰.۳ بوده است در این دولت ۶.۳ شده است. میانگین رشد تشکیل سرمایه منفی ۷.۱ بوده و ۶.۴ شده است. متغیر‌های بخش واقعی اقتصاد در این دوران فاصله زیادی با گذشته دارد.

فرزین با بیان اینکه نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهشی بوده است گفت: متغیر نرخ بیکاری از ۱۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

فرزین گفت: رشد نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بود و حدود ۲۵ درصد شده است که نشان از موفقیت در این عرصه است.

وی ضمن اشاره به اینکه تورم سالانه ۱۶ درصد و تورم نقطه به نقطه ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است افزود: تورم نقطه به نقطه تولید کننده به ۲۳.۳ رسیده است این عدد قبل از این دولت به ۱۰۳ رسیده بوده است.

پس از فرزین، سخنگوی دولت در ادامه گفت: شاخص‌های اقتصاد کلان یک مسیر رشد را طی کرده است، اما برخی با وارونه کردن آمار سعی در سیاه‌نمایی دارند و این جای تعجب دارد.

احداث ۷ هزار و ۳۰۰ راه جدید روستایی

در ادامه نشست، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ایران‌راه گفت: این کلان پروژه در دوران شهید رئیس پیگیری می‌شد که در ذیل آن نیز پروژه‌های متعدد راهی و توسعه ناوگان و نرم‌افزار‌ها پیگیری می‌شود.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته در حوزه ترانزیت، ترانزیت جاده‌ای نسبت به ۱۴۰۱ رشد ۵۰ درصدی را شاهد بود.

بذرپاش گفت: مجموعه ۱۲ و نیم درصد به کل آزادراهی کشور اضافه شد و با رشد در این حوزه مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش راه روستایی ۷ هزار و ۳۰۰ راه جدید روستایی احداث شد و شاهد افزایش ۳۴ درصدی نسبت به دوره متناظر در دوره قبل هستیم.

وی ادامه داد: در بهره‌برداری از خطوط اصلی ریلی افزایش ۲۲۵ درصدی را نسبت به دوره متناظر دوره قبل شاهد هستیم.

وی افزود: در بخش مسکن شاخص‌های اقتصادی به درستی نشان می‌دهد به رشد مثبت ۷۱ در سال ۱۴۰۲ رسیدیم. به طور متوسط نسبت به رشد ۲۰ ساله و در دوره آیت‌الله رئیسی ۵۰ درصد افزایش رشد داشتیم.

۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رشد ۲۰ ساله بخش مسکن ۲.۱ درصد بوده است و در این دولت به ۳.۲ درصد رسیده است 

وی گفت: در نهضت ملی مسکن ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد آغاز شده و از این تعداد ۵۶۰ هزار واحد تحویل شده است و ظرف ۲ روز آینده ۶۰ هزار واحد تحویل داده می‌شود.

بذرپاش اظهار کرد: میانگین پروانه‌های بافت فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در این سه سال سالانه ۹۴ هزار پروانه. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی زمین روستایی داده نشده است اما در این دولت ۶۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین شده و ۱۰۰ هزار قطعه هم واگذار شده است.

وی گفت: ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان مالیات معرفی شده است.

اواخر این هفته یا ابتدای هفته آینده سقف مجاز اجاره‌بها ابلاغ می‌شود

بذرپاش در پاسخ به میزان درباره اینکه بعد از تعیین سقف اجاره‌بها در حال حاضر چه میزان از قراردادهای اجاره براساس این مصوبه پیش می‌رود و وضعیت بازار اجاره‌بها به چه صورت است؟ گفت: قبل از این قانون هیچ قانونی به این شکل برای مدیریت بازار وجود نداشت.

 وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اینکه سال اول اجرای قانون‌ است هنوز نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال داد اما می‌تواند فقدان‌ها در این بخش را جبران کند.

وی افزود: ابتدای هفته آینده یا اواخر این هفته سقف مجاز اجاره بها را به سراسر کشور ابلاغ خواهیم کرد.

 رکورد تعداد مسافر در دولت سیزدهم با وجود ناوگان فرسوده شکسته شد

وزیر راه و شهر سازی  ادامه داد: ۳۷۸ کیلومتر خطوط اصلی ریلی به بهره برداری رسیداین یعنی افزایش ۲۲۵ درصدی بهره برداری خطوط اصلی ریلی.

وی گفت: ۳۸۸۶ واگن باری در دولت سیزدهم  اضافه شد یعنی رشد ۱۴ درصدی. رکورد ۳۲ میلیون جابجایی مسافر در سال ۱۴۰۲ را داشته ایم. 
 

 در حوزه بنادر و دریانوردی رشد ۲۲ درصدی داشته‌ایم

بذرپاش گفت: در حوزه بنادر و دریانوردی افزایش ۲۸ میلیون تن تخلیه و بار گیری یعنی  رشد ۲۲ درصدی را داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: رشد ۴۰۰ درصدی در پرواز های بین المللی و رشد ۱۴۰ درصدی جابجایی مسافر در بنادر را شاهد بودیم.

 رکورد تعداد مسافر در دولت سیزدهم با وجود ناوگان فرسوده شکسته شد

وی گفت: ۳۷۸ کیلومتر خطوط اصلی ریلی به بهره برداری رسیداین یعنی افزایش ۲۲۵ درصدی بهره برداری خطوط اصلی ریلی.

 بذرپاش ادامه داد: ۳۸۸۶ واگن باری در دولت سیزدهم  اضافه شد یعنی رشد ۱۴ درصدی. رکورد ۳۲ میلیون جابجایی مسافر در سال ۱۴۰۲ را داشته ایم. 
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری