کد خبر:197563
پ

کاندیدای مورد حمایت احزاب مختلف چه کسانی هستند؟

برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری احزاب، چهره‌ها و کنشگران سیاسی را وارد وارد ماراتن نفسگیر انتخابات ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ کرده است و هر کدام گزینه‌ای را برای فرستادن به پاستور دارای صلاحیت لازم و کافی معرفی می‌کنند.

کاندیدای مورد حمایت احزاب مختلف چه کسانی هستند؟

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران؛ از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شده و تا دوشنبه ۱۴ خردادماه نیز ادامه دارد. تاکنون برخی احزاب و کاندیدهای احتمالی به صراحت درباره حضور در انتخابات اظهار نظر کرده‌اند، برخی افراد که از آن‌ها به عنوان کاندیدای احتمالی یاد می شد یک قدم جلوتر آمده‌اند و نام خود را در لیست این کارزار به ثبت رسانده‌اند اما برخی برخی دیگر فقط به اگر چنین شود چنان خواهد شده اکتفا کرده‌اند.

این روزها که بازار گمانه زنی‌ها درباره حضور کاندیدهای احتمالی داغ شده و هر حزب و گروهی از گزینه خاصی دعوت می‌کند تا وارد عرصه رقابت ها شود در فضای مجازی و حتی فضای رسانه‌ای هم هواداران کاندیداهای قطعی و احتمالی در برابر هم صف کشیده‌اند.

اما در این فضای پرالتهاب کدام احزاب و گروه‌ها کاندیدای خود را معرفی کرده‌اند؟

حزب مؤتلفه: اگر کاندیدا نداشته باشیم روی گزینه جبهه انقلاب اجماع می کنیم

اسدالله بادامچیان سخنگوی حزب مؤتلفه اسلامی گفته است: «کسی که بتواند با همان مشی مردمی مسائلی که در پیش رو دارد را مانند آقای رئیسی حل بکند، مورد استقبال توده‌های مردم و گروه های سیاسی قرار خواهد گرفت. در جلسه انتخاباتی اخیر شورای وحدت و حزب موتلفه هم همین موارد مطرح شد و باید بگویم هنوز وارد مصداق ها نشده ایم و حول گفتمان مباحث پیش می رود.»

وی پیش از اعلام کاندیداتوری علی لاریجانی نیز گفته بود: «اگر آقای لاریجانی ثبت نام کرد آن وقت با ایشان مذاکره خواهیم کرد و فضا را درباره ایشان بررسی می کنیم.»
با این حال حمیدرضا ترقی قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی، درباره گزینه مورد حمایت این حزب این گفته است: «شورای مرکزی از دو عضو حزب خواسته است تا در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کنند؛ با این وجود تصمیم با خود این افراد است و تا زمانی که ثبت‌نام نکرده‌اند قرار نیست این دو نفر رسانه‌ای شوند.

وی درباره رویکرد حزب موتلفه در صورت عدم ثبت‌نام کاندیدای اختصاصی هم اعلام کرده است: «در این صورت بر روی یک گزینه از جبهه انقلاب اجماع می‌کنیم.»

جبهه پایداری از جلیلی حمایت می‌کند یا فتاح؟

در جبهه پایداری از یکسو خبرها حاکی از آن است که بخشی از این جریان تصمیم گرفته سعید جلیلی را به عنوان کاندیدای خود به عنوان ادامه‌دهنده راه «شهیدجمهور» معرفی کند و از سوی دیگر خبرها از انتخاب پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام توسط گروه دیگری از اعضای این جریان به عنوان کاندیدای اصلح حکایت می‌کند.

برخی از اعضای دولت سیزدهم با محوریت مقداد نیلی تصمیم گرفته‌اند از کاندیداتوری فتاح حمایت کنند. مقداد نیلی، فرزند حسین نیلی‌ احمدآبادی، وزیر معادن و فلزات در اوایل دهه شصت و برادر میثم نیلی، سردبیر رجانیوز و از چهره‌های رسانه‌ای جبهه پایداری است. پرویز فتاح نیزرابطه بسیار نزدیکی با جبهه پایداری دارد. اما بخش دیگری از این جبهه با هدایت نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم و چهره شناخته شده جبهه پایداری از سعید جلیلی حمایت می‌کنند.

شریان: بذرپاش گزینه جدی ما در انتخابات است

رئیس ستاد انتخابات شریان نیز گفته است: «اگر کسی از میان یاران و همراهان و همکاران آقای رئیسی که با اقبال مردمی و نخبگانی هم روبرو باشد سر کار بیاید می‌تواند کار ناتمام دولت سیزدهم را به پایان برساند. آقای مهندس بذرپاش از گزینه‌های جدی و مطرح این انتخابات هستند.»
مصطفی پورمحمدی کاندیدای جامعه روحانیت مبارز می‌شود؟

سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفته است: «جامعه روحانیت مبارز بعد از شهادت رئیس‌جمهور شهید و هیئت همراه ایشان هیچ جلسه‌ای برای بررسی گزینه‌های احتمالی جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری نداشته است.

اما برخی خبرگزاری‌ها نوشته‌اند: «مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بعد از مشورت با نزدیکان و درخواست جمعی از فعالان سیاسی احتمالا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.»

حمایت جبهه تحول‌خواهان از کاندیداتوری زاکانی

جبهه تحول‌خواهان متشکل‌های سیاسی از جمله جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جمعیت اعتلاء نهادهای مردمی انقلاب اسلامی و جمعیت خدمتگزاران آبادانی است و اخیرا در بیانیه‌ای از شهردار تهران برای کاندیداتوری ریاست جمهوری دعوت کرده است.

حزب اعتدال و توسعه: با لاریجانی و جهانگیری صحبت کرده‌ایم

محمود واعظی؛ رئیس دفتر رئیس جمهور پیشین گفته است: «با چند نفر در داخل حزب و بیرون از آن صحبت کرده است. در داخل حزب بررسی صورت گرفته اما هنوز نهایی نشده، با بیرون از حزب هم صحبت‌هایی انجام شده است.»

وی در پاسخ به این سوال که حزب اعتدال و توسعه با آقای لاریجانی و جهانگیری هم صحبتی داشته است، گفته است: «با آقای لاریجانی صحبت کردیم با آقای جهانگیری هم بنای صحبت بوده است.»
پیش از این نیز جواد هروی؛ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از رایزنی این حزب با علی لاریجانی، محمود واعظی و محمدباقرنوبخت خبر داده بود.

حمایت حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری محسن هاشمی

شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم اولیه برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسیده است.محسن هاشمی درباره این تصمیم گفته است که مخالفتی با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. بر همین اساس، مقرر شده است که حزب کارگزاران جلساتی با جبهه اصلاحات داشته باشد تا در صورت توافق، کارگزاران با جبهه اصلاحات به یک گزینه برسند؛ کارگزاران منتظر است در جلسات آتی با جبهه اصلاحات به یک جمع بندی دربازه نامزد نهایی برسد.

جبهه اصلاحات: به صورت مشروط در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مشارکت می‌کنیم

در اولین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در انتخابات ثبت نام کرد اما باید دید کدام یک از کاندیداهای جبهه اصلاحات در روزهای آینده اعلام کاندیداتوری می‌کنند و موضع جبهه اصلاحات نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نیز مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود یا تغییر خواهد کرد؟

جبهه اصلاحات در آخرین موضع گیری اش نسبت به انتخابات پیش رو آن را مشروط کرده و اعلام کرده است: «به منظور بهبود وضعیت کشور به صورت مشروط در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مشارکت کند. این مشارکت با معرفی نامزد یا نامزدهای اختصاصی انجام می‌پذیرد. مشارکت جبهه در انتخابات منوط به تأیید صلاحیت حداقل یکی از نامزدهای اختصاصی خود خواهد بود.»

پیش‌تر نیز عمادالدین باقی درباره مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: « حق انتخاب، مقدم بر حق رای است لذا به انتخاب کسانی که رای می دهند و رای نمی دهند احترام می گذارم ولی از ایران دوستان استدعا دارم در تصمیم به رای نمی‌دهم شتاب نکنند، واقعگرا و دوراندیش باشند، خشم را ضابطه تصمیم نکنند و بدانند تحلیل مشخص از شرایط مشخص عین عقلانیت است.»

به گزارش ایسکانیوز در اولین روز انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمدرضا صباغیان بافقی، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی خوراسگانی، قدرتعلی حشمتی و سعید جلیلی ثبت نام کردند و در دومین روز هم علی لاریجانی، محمود احمدی‌بیغش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی داوطلب ثبت‌نام‌شده کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری