کد خبر:33589
پ

کاشت درخت اهدای زندگی به زمین است/ مسئولان مانع آسیب به درختان شوند

رهبری درباره اهمیت درخت می‌فرمایند: گاهی شنیده می‌شود که مراکز پُردرختی را به‌خاطر احداث ساختمان و امثال اینها دچار آسیب می‌کنند، درختها را از بین می‌برند؛ دستگاه‌های مسئول کشور جدّاً باید در مقابل این بِایستند و نگذارند.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران،  نیمه اسفند به نام روز درختکاری نامگذاری شده است و معمولا در این روز مردم و برخی از مسئولان به کاشت نهال و اهمیت درختان بیشتر تأکید می‌کنند.

اگر بخواهیم به صورت اجمالی بر تاثیر درختان بر سلمت زندگی اشاره کنیم باید گفت که درختان باعث تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌‌ها می‌شوند،  ضمن تعدیل آب و هوا بر اکوتوریسم تاثیرگذار هستند. درختان بر روی زمین پاکیزگی هوا و در زیر زمین کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی را برعهده دارند.

جذب گونه‌های مختلف حیوانات به شهر‌ها، افزایش کیفیت آب و زیباسازی فضای شهری به واسطه درختان انجام می‌شود . درختان توانایی ذخیره آب را دارند و پناهگاهی برای جانوران محسوب می‌شوند.

در اهمیت درخت و درختکاری همین بس که محققان و دولت‌ها، طی سالهای متمادی از ایده کاشت درخت، به‌عنوان راه‌حلی برای تغییر آب‌وهوا حمایت می‌کنند. طی سالهای گذشته پیشنهاد کاشت یک تریلیون درخت برای کاهش دوسوم انتشار گازهای آلاینده‌ای که انسان تولید می‌کند، مطرح و اجرایی شده است.

گرانت دومکه، محقق اصلی این بررسی اظهار کرد: کاشت هدفمند درخت در زمین‌های جنگلی موجود، این توانایی را دارد که ظرفیت جنگل‌ها، برای ارائه بسیاری از خدمات اکوسیستم را افزایش دهد.

تمرکز کشت‌ها در مناطق پربار، با کمترین درخت، پتانسیل بیشتری برای افزایش جداسازی کربن، از توزیع همان تعداد درخت در مناطق بزرگ‌تر دارد.

درخت و درختکاری از نگاه رهبر معظم انقلاب هم امری پسندیده و حاپز اهمیت است. ایشان در این باره معتقدند: «روز درختکاری، هم مژده‌ی بهار است و هم یادآور اهمّیّت پوشش گیاهی در کشور است. عمده این است که در فرهنگ عمومی کشور، مسئله‌ی درخت و گیاه و پوشش گیاهی و جنگل و مرتع، جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. ما امروز از ناحیه‌ی بی‌اعتنائی به جنگل، بی‌اعتنائی به مرتع، عدم توجّه درست به پوشش گیاهی در سراسر کشور خسارتهایی را متحمّل می‌شویم و اگر چنانچه در فرهنگ عمومی، حفظ پوشش گیاهی، حفظ درخت، حفظ گیاه، حفظ سبزه جایگاه درست خود را پیدا بکند، به نظر من کشور بهره‌های بیشتری خواهد برد.

گاهی شنیده می‌شود که مراکز پُردرختی را به‌خاطر احداث ساختمان و امثال اینها دچار آسیب می‌کنند، درختها را از بین می‌برند؛ دستگاه‌های مسئول کشور جدّاً باید در مقابل این بِایستند و نگذارند. همچنان‌که گاهی شنیده می‌شود در مورد غرس برخی از نهال‌های مضر در بعضی از نقاط کشور بی‌توجّهی می‌شود؛ به این مسئله خیلی باید اهمیت داده بشود. شنیدیم در بعضی از مراکز کشور به‌خاطر جلوگیری از پیشرفت صحرا و بیابان‌زایی، برخی از نهالها و اصله‌هایی که مناسب نیست و مضر است، کاشته میشود! خیلی ضروری است که دستگاه‌های مسئول مراقبت کنند که چنین اتّفاقی نیفتد. متقابلاً، در حفظ مراتع و حفظ جنگلها بایستی جدّاً کوشید. دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله دستگاه‌های ناظر مثل دستگاه قضائی، در مورد تعرّض به جنگلها بایستی کمال اهتمام را داشته باشند.»

ایشان همچنین فرموده‌اند: «روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است؛ چون درخت و گیاه برای کشور، برای زندگی، برای مردم، برای تنفس، یک امر ضروری است. متأسفانه در طول سالهای متمادی، به مسئله‌ی درخت بی‌اعتنائی شده، البته حالا خوشبختانه مردم و مسئولین به درخت و محیط زیست توجه نشان می‌دهند، لیکن به نظر میرسد که هرچه بیشتر بایستی در این زمینه کار کرد. به نظر من خود مردم هم مؤثرترین و مهمترین بخش از این کار را بر عهده دارند: حفظ جنگلها، حفظ مرتع‌ها، حفظ زمین‌های حاصلخیز و حفظ باغات.

خب، حالا ما مثلاً یکی دو تا درخت می‌کاریم، مردم هم در سطح شهر و در سطح کشور مبالغ زیادی درخت می‌کارند؛ اما باید مراقب باشیم که درخت‌هائی را که موجود است، حفظ کنیم؛ یکی از کارهای مهم این است. انسان متأسفانه گاهی میبیند که به آنچه داریم، بی‌توجه می‌شود؛ درختها را قطع می‌کنند، باغها را خراب می‌کنند. ان‌شاءالله بایستی این مسائل مورد توجه قرار بگیرد. امیدواریم که سبزه و گیاه و نشاط و رویش در کشور ما و بین مردم ما روزافزون باشد.»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری