کد خبر:51564
پ

«چمران» چریکی که مرگ از او فرار می کرد!

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مصطفی چمران سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. وی که تحصیلات دوران متوسطه را در دارالفنون و دبیرستان البرز گذراند، در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. این دانشگاه یک سال افتخار تدریس چمران را داشت تا آن که در […]

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مصطفی چمران سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. وی که تحصیلات دوران متوسطه را در دارالفنون و دبیرستان البرز گذراند، در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. این دانشگاه یک سال افتخار تدریس چمران را داشت تا آن که در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام و با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد.

این دانشجوی مبارز در آمریکا، با همکاری بعضی دوستانش، برای نخستین بار «انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا» را پایه ریزی کرد. وی همچنین از موسسان انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا بود و به همین دلیل بورس تحصیلی او از سوی محمدرضا شاه پهلوی قطع شد. چمران پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ رهسپار مصر شد و مدت دو سال سخت ترین دوره های چریکی و پارتیزانی را آموخت. از او به عنوان بهترین شاگرد این دوره قدردانی شد و این رتبه، مسئولیت تعلیم چریک های مبارز ایرانی را بر عهده اش گذاشت.

وی که برای تعلیم چریک های مبارز ایرانی، ایجاد پایگاه چریکی مستقل را ضروری می دید، با هدف ایجاد این پایگاه به لبنان سفر کرد و توانست با کمک های امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمانی را به نام «امل» بر اساس اصول و مبانی اسلامی ایجاد کند. پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ مقدمه فعالیت هایش در ایران شد. وی پس از ۲۱ سال به ایران بازگشت تا تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت جمهوری اسلامی ایران به کار بندد.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، مصطفی چمران ، پس از درگیری با ضد انقلاب در پاوه با فرمان انقلابی امام خمینی (ره)، فرماندهی منطقه پاوه را بر عهده گرفت. درخشش وی در این زمینه او را عهده دار وزارت دفاع نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران کرد. وی پیش از این، نمایندگی مردم تهران در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندگی حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع را در کارنامه خود داشت.

شهریور ۱۳۹۵ که ناقوس جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به صدا درآمد، دکتر مصطفی چمران به جبهه های جنوب کشور رفت و «ستاد جنگ های نامنظم» را پایه گذاری کرد. ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ ترکش خمپاره ای به منطقه دهلاویه دکتر مصطفی چمران را آسمانی کرد.

معرفی چند کتاب درمورد شهید مصطفی چمران

نقاشی دیجیتال چهره شهید مصطفی چمران | نقاش دیجیتال

۱٫ زمزم عشق: شرح مفاهیم عرفانی در نیایش های شهید چمران/ اسماعیل منصوری لاریجانی/ شرکت چاپ و نشر بین الملل/ ۱۳۹۴٫

۲٫ آسوده اش نگذارید: دکتر مصطفی چمران

 مهدی میرکیایی؛ ویراستار: علی عابدی؛ تصویرگر:سیدحسام الدین طباطبایی/ امیرکبیر، کتاب های شکوفه/ سال ۱۳۹۴٫

۳٫ پرستوی دهلاویه: تاریخ شفاهی زندگانی و مبارزات شهید مصطفی چمران/ مجید نجف پور – مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات/ ۱۳۹۳٫

۴٫ مرد رویاها: سیدمهدی شجاعی/ کتاب نیستان/ ۱۳۹۲٫

۵٫ دلم برایش تنگ شده: براساس زندگی شهید مصطفی چمران/ محمدعلی جعفری/ امیرکبیر/ ۱۳۹۱٫

۶٫ مصطفی چمران: نگاهی به زندگی و مبارزات شهید چمران/ به اهتمام: امیر صادقی گیوی – میراث اهل قلم/ ۱۳۹۰٫

۷٫ همیشه مسافر: زندگی نامه داستانی شهید دکتر مصطفی چمران/حسین نصرالله زنجانی/ آل احمد (ع) / ۱۳۹۰٫

کلیدواژه : چمرانشهید چمران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری