کد خبر:25610
پ

چرا واردات سودآور باید جایگزین حمایت از تولید ملی شود؟

سخنان مسئولان از کمبودها نسبت به تامین روغن خام در صنعت روغن نباتی و واردات ۱۴۳ درصدی این محصول چه آینده‌ای برای تولید ملی رقم می‌زند؟

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، در حالی که امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از بحران جدی در زمینه تأمین روغن خام صحبت می‌کند و در نامه‌ای خطاب به عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از مشکل عدم تخصیص ارز (بیش از ۴۵ روز است تخصیص ارز صورت نگرفته) و عدم توزیع روغن خام توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به کارخانجات تولیدی روغن خوراکی (تا این تاریخ، در دی ماه توزیع انجام نشده است)می‌گوید معاون امور اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر از پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی حامل روغن نباتی با ظرفیت ۶۲ هزار تن در بندر شهید رجایی داده است.

معاون بندری و امور اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان به میزان واردات روغن خوراکی از ابتدای سال جاری تا نیمه دی‌ماه نیز اشاره‌ کرده و گفته است که طی این مدت ۵۷۱ هزار و ۷۱۵ تن روغن از طریق ۱۹ فروند کشتی وارد بندر شهید رجایی شده است.

این مقام مسئول می‌گوید که این میزان واردات روغن خوراکی در هم‌سنجی با مدت مشابه سال قبل ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

در این بین یکی از رسانه‌ها نیز درباره بازار روغن‌های خوراکی و واردات آن نوشته است: «روغن‌های خوراکی با یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۱۵۲ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۱ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۷ دلار و رشد ۱۰۲ درصدی در وزن و ۲۳۱ درصدی در ارزش در جایگاه دوم واردات کالاهای اساسی و انواع دانه‌های روغنی با یک میلیون و ۹۹۰ هزار و ۳۳۵ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۴ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۲۲۶ دلار و رشد ۸ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش، در رده پنجم واردات کالاهای اساسی در ۹ ماهه امسال قرار دارد. واردات این میزان روغن و دانه‌های روغنی در حالی است که بر اساس برنامه‌ای ۱۰ ساله از سال ۹۴ تا ۱۴۰۴ باید به خودکفایی ۷۰درصدی در تولید دانه‌های روغنی می‌رسیدیم، اما تنها ۱۰درصد از این برنامه محقق شد. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت خالی کارخانجات تولید روغن، افزایش تولید دانه‌های روغنی با پر کردن این ظرفیت خالی، نیاز به واردات روغن خوراکی را هم کاهش می‌داد.»

در پی اطلاعات بدست آمده و اخبار منتشر شده از ورود ۶۲ هزار تن روغن و مطرح شدن مشکلات موجود برای تأمین روغن خام، این سوال مطرح است که با افزایش واردات روغن خوراکی نسبت به سال قبل، آیا جایی برای رونق تولید داخلی خواهد ماند؟ آیا صنعت روغن نباتی و کارخانجات تولیدی در جریان تولید روغن نباتی می‌توانند رونق خود را حفظ کنند و بیش از این کمکار نشوند؟ واردات این حجم روغن که از افزایش ۱۴۳ درصدی می‌گوید چقدر به تولید ملی ضربه می‌زند و چرا باید با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن و دانه‌های روغنی، واردات بسیار سودآورتر از تولید شود؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری