کد خبر:7431
پ

« چالشی بنام شهر هوشمند »

یادداشت: مهندس قاسم چراغعلی خانی کاندید شورای اسلامی شهر تهران مشکلات کلان شهر تهران شامل : گسترگی جغرافیایی، بلاتکلیفی حریم شهر تهران و فقدان طرح تفصیلی جامع ، ·         تراکم جمعیتی ، مهاجرت‌های بی‌رویه و حاشیه‌نشینی اطراف تهران ، ·         کمبود حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس، ترافیک سرسام‌آور و فرساینده روح و روان […]

یادداشت: مهندس قاسم چراغعلی خانی کاندید شورای اسلامی شهر تهران

مشکلات کلان شهر تهران شامل :

  • گسترگی جغرافیایی، بلاتکلیفی حریم شهر تهران و فقدان طرح تفصیلی جامع ،
  • ·         تراکم جمعیتی ، مهاجرت‌های بی‌رویه و حاشیه‌نشینی اطراف تهران ،
  • ·         کمبود حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس، ترافیک سرسام‌آور و فرساینده روح و روان مردم ،
  • آلودگی هوا و افزایش مرگ و میر ناشی از آن ،
  • ·         آلودگی صوتی ، وجود فرودگاه و ریل‌ را‌ه‌آهن ،
  • برج‌سازی‌های بی‌ضابطه ، غیرمنطبقی و عدم تطابق با ضوابط معماری و شهرسازی ،
  • وجود بافت مسکونی فرسوده و ساختمانهای غیراستاندارد ، حادثه‌خیز و ناامن همچون پلاسکو ویران شده ،
  • بحران جدی آب ، کمبود منابع آبی ، مصرف بی‌رویه آب و نابسامانی جمع آوری آبهای سطحی ،
  • وجود موش های مزاحم در محیط زیست شهری ، جمع آوری زباله و عدم بازیافت صحیح آن ،
  • آسیب‌های اجتماعی دختران خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار، متکدیان و معتادان متجاهر ،
  • فضای سبز ناکافی ، عدم کاشت درختان مثمر و عدم استفاده و بهینه آب در نگهداری فضای سبز ،
  • کمبود سرانه آموزشی ، ورزشی ، فقدان مراکز اجتماعات قانونی و تجمع‌های مسالمت‌آمیز می باشد .

این مشکلات با روش های مدیریت سنتی و جزیره ای قابل حل نیست و در صورت عدم مهندسی مجدد مدیریت شهری روز  بروز بر مشکلات شهرنشینی اضافه خواهد شد و رفاه اجتماعی شهروندان و سلامت ساکنین تهران را به مخاطره می اندازد .

لذا برنامه ریزان شهری مانند شورای اسلامی شهر و شهرداری بایستی بکوشند به منظور پاسخگویی به خواسته ها ، انتظارات و نیازهای جدید شهروندان با نگاهی یکپارچه به تمامی ابعاد شهرنشینی بهترین مدل و روش مدیریت نوین شهری را جهت مقابله با چالش های پیش رو اتخاذ کنند . یکی از مفاهیم جدید جهت مقابله با مشکلات کنونی شهرهای بزرگ در عرصه برنامه ریزی و مدیریت شهری، توسعه شهر هوشمند می باشد که در طول سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است .

اصطلاح هوشمند یک عبارت رایج در سیاست گذاری و اداره شهری است که بعد از سال ۲۰۰۰ در ادبیات مدیریت شهری به وجود آمد و در سال های اخیر به مدد فناوری های هوشمند تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های زندگی بشر به دنبال داشته و به عنوان بستری برای رشد و توسعه سایر بخش ها در ابعاد مختلف قلمداد شده است. این امر توجه بسیاری از کشورها را برای افزایش ظرفیت ها و کاهش مسایل و مشکلات شان به خود جلب کرده است. به طوری که آینده کشورها و شهرها در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ به میزان پذیرش مشتاقانه فناوری های دیجیتال وابسته گردیده و در واقع با استفاده از دنیای مجازی استفاده از تجهیزات و عرصه های واقعی ملموس شده و فضای مجازی به کمک فضای کالبدی شهر می شتابد و اشاره به استفاده هوشمند از فناوری اطلاعات برای بهبود بهره وری و کارایی خدمات و زیرساختهای شهری دارد . هوشمندی توانایی استفاده از اطلاعات در بستر اینترنت و تبدیل آن ها به دانش به منظور استفاده در برنامه های اجرایی و عملیات روزانه شهری است و در این میان یکی از پایه های اساسی شهر هوشمند دسترسی به اطلاعات در زمان واقعی در زمینه اقدامات و انتخاب های شهروندان است . دستیابی به اطلاعات در زمان واقعی در شهر هوشمند امکان تشخیص و شناسایی الگوهای رفتاری و هنجاری را در سطح کل شهر و در سطح فردی ممکن می سازد که بسیار ارزشمند است . اما هوشمند سازی فرایندهای شهری صرفاً به معنای الکترونیکی شدن کلیه فرایندهای شهری نیست بلکه هوشمند سازی استفاده از کلیه بسترهای موجود دنیای مجازی و واقعی در جهت ارتقاء کیفیت زندگی است و میتوان از فناوری اطلاعات ، دیجیتال و هوش مصنوعی به عنوان عوامل سرعت بخشیدن برای دستیابی به هدف شهر هوشمند استفاده کرد .

برای رسیدن به شهر هوشمند : توسعه شبکه های اینترنت و ارتباطات ، استفاده از توانایی شرکتهای دانش بنیان فن آور محور در هوشمند سازی زیر ساختها و پروژه های شهری و استفاده از هوش مصنوعی در یکپارچه سازی مدیریت شهری بایستی مد نظر مدیران قرار گیرد و این اقدامات برای تحقق شهر هوشمند گریز ناپذیر است .

شاید بهترین راه برون رفت از مشکلات سنواتی تهران بزرگ اجرای ابر پروژه شهر هوشمند باشد تا بتوان برای شهروندان محترم تهرانی با حداقل امکانات موجود به ارائه بهینه ترین خدمات شهری دست یافت .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری