کد خبر:40065
پ
تعدادی از پزشکان قبل از اعلام رسمی دولت حق ویزیت خود را افزایش دادند

پیش دستی مطب های خصوصی در اعلام غیرقانونی تعرفه های پزشکی

در حالی که تعرفه های پزشکی سال جدید هنوز از طرف دولت اعلام نشده است بسیاری از پزشکان و مطب های خصوصی برای افزایش حق ویزیت خود پیشقدم شده اند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حتما خیلی از ما کنار داروخانه ها و بیمارستان ها افرادی را دیده ایم که نسخه در دست، از رهگذران کمک مالی می خواهند. این افراد که  تعدادشان هم کم نیست توانایی پرداخت هزینه های درمان خود را ندارند. در بسیاری مواقع هم درمان خود را نصفه و نیمه رها می کنند. در حالی که سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای خواستار افزایش چند برابری تعرفه پزشکان شده بود وزرای بهداشت و رفاه به این درخواست روی خوش نشان ندادند.

با این حال یکی از موضوعات پر چالش ابتدای هر سال بالا رفتن تعرفه های پزشکی است.  امسال هم پیش دستی سازمان نظام پزشکی برای اعلام حق ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱ شروع شده است . معاون فنی و نظارت سازمان، در یک برنامه تلویزیونی، حق ویزیت پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص را برای سال ۱۴۰۱ اعلام می‌کند و همین موضوع، محل اختلاف می‌شود.

فشار اقتصادی مضاعف بر مردم

چندی پیش  سید جلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اعلام تعرفه پیشنهادی سازمان نظام پزشکی در رسانه‌ها، گفته بود : جایگاه قانونی تعیین و ابلاغ تعرفه پزشکی و خدمات درمانی، شورای عالی بیمه و هیئت دولت است. قبل از تعیین و تصویب نرخ تعرفه پیشنهادی نظام پزشکی، اعلام عمومی آن برای زمینه‌سازی دریافت پول خارج از عرف است. ۸۰ درصد مراجعات سرپایی مردم به مطب‌های خصوصی است، در نتیجه همه بار این افزایش تعرفه را مردم متحمل می‌شوند.

 پزشکان مقصر نیستند!

«معادله جالبی است. مردم توان پرداخت ندارند و لذا خدمات را باید ارزان دریافت کنند و این ارزانی باید از جیب پزشکان محقق شود، چرا که بیمه‌ها حاضر نیستند بهره‌وری خود را افزایش دهند.» این ها بخشی از صحبت های  سیدموید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، در واکنش به ادعای بیمه‌ است.

او ادامه داد:«  این سیکل معیوب هر سال تکرار می‌شود و دست‌های پشت پرده این ماجرا برای رسیدن به اهداف خود ابایی از ایجاد تقابل میان مردم و جامعه پزشکی ندارد. بیایید بی پرده سخن بگویم. مسئولان می‌گویند مردم پول ندارند، بیمه‌ها هم می‌گویند پول نداریم.» 

 علویان گفت:« سازمان نظام پزشکی معتقد است حل مشکل تعرفه‌ها تنها با اصلاح همه جانبه نظام سلامت بر مبنای اسناد بالادستی آن هم به طور جدی امکان‌پذیر است. اسناد بالادستی متولیان را ملزم به اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع و پایبندی به گایدلاین‌ها و کنترل مصارف و توجه به بیماری‌های صعب‌العلاج و حمایت بیشتر از فقرا و پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌ها توسط بیمه‌ها و تشکیل پرونده سلامت و مقدم نمودن پیشگیری بر درمان و…، نموده است.»

تعرفه ها از طرف نظام پزشکی اعلام نیم شود

اعلام زودهنگام تعرفه ها توسط سازمان نظام پزشکی با واکنش وزرای رفاه و بهداشت همواره بود، بهرام عین اللهی که چندی پیش در در دیداری که اخیراً با رئیس و معاونان سازمان نظام پزشکی کشور داشت؛ تاکید کرد که منزلت و جایگاه هر قشری از جامعه توسط خود آنها کاهش یا افزایش می‌یابد و تلاش همه ما باید تقویت جایگاه و سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی باشد.

مردم حواس جمع باشند، دولت تعرفه پزشکی را اعلام می کند !

اظهارات ضد و نقیض درخصوص افزایش چندبرابری تعرفه های پزشکی که باعث نگرانی مردم از بالارفتن هزینه های درمان شده است بار دیگر با واکنش وزیر بهداشت همراه شد و او این بار در اظهاراتی گفت که سازمان نظام پزشکی اجازه اعلام تعرفه های درمانی را ندارد و تعرفه ها باید توسط دولت تعیین و اعلام شود.وی افزود: رقمی توسط دولت اعلام می شود که در شورای عالی بیمه تصویب شده باشد. افزایش چند برابری تعرفه های پزشکی صحیح نیست.

کلیدواژه : پزشکیتعرفه پزشکی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری