کد خبر:15028
پ

پیام روشن مجلس به رئیس دولت / عبور تدریجی از رودربایستی‌های مصلحتی – سیاسی

مایندگان مجلس با رای امروز خود نشان داده‌اند که کابینه دولت سیزدهم برای طی کردن مسیر ۴ ساله پیش رو، راه سخت و دشواری را پیش روی دارد.

یادداشت- تحریریه ۳۶۱ درجه ایران: عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دومین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش طی ۸۳ روز شکل‌گیری دولت آیت‌الله رئیسی، پیام‌های متعددی در متن و بطن خود دارد. به قول لسا‌ن‌الغیب حافظ شیرازی «‌… صالح و طالع متاع خویش نمودند تا که قبول افتد و که در نظر آید…»

الف) واقعیت این است که فرآیند انتخاب و انتصابات در دولت علاوه بر آهنگ کندی که دارد،‌ گلایه‌ها، نارضایتی‌ها و انتقادات پیدا و پنهان برخی از حضرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته است.

نمایندگان مردم در مجلس از این که دولت و دولتمردان در انتصابات استانی تعامل و همراهی مطلوبی با نمایندگان مردم استان‌های کشور ندارند، گلایه‌مندند.

شاید از این منظر بتوان بخشی از اظهارات امروز آیت‌الله رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی خود در مجلس را تلاش و پاسخ وی به این انتقادات تفسیر و تحلیل کرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: لازم است با نمایندگان نشست‌های مکرر داشته باشیم و ان‌شاءالله دوهفتۀ آینده نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت داشته باشیم و وزرا و نمایندگان حضور داشته باشند تا مسائلی که در نشست‌های استانی مطرح می‌شود، دنبال شود.

ب) نتیجه رای‌گیری امروز مجلس درباره مسعود فیاضی نشان داد که ارزیابی و تحلیل تیم‌های مشاوره، سیاسی و کمیته انتخاب گزینه‌های پیشنهادی آیت‌الله رئیسی از کف و صحن مجلس شورای اسلامی درست و صحیح نبوده است. زیرا یکی از علل تفوق و برتری گزینه فیاضی بر – آن‌گونه که آیت‌الله رئیسی اشاره کرد- ۲۰ گزینه پیشنهادی دیگر این وزارت‌خانه، برخورداری وی از انتساب به علیرضا زاکانی – برادر داماد وی- بوده است. تحلیل تیم‌های مذکور بر این بوده که طیف همسو با زاکانی در مجلس می‌توانند کفه رای به نفع وی را سنگین‌تر کنند. اما چنین پیش‌بینی درست از آب نیامد. البته در این باره گفتنی‌هایی است که در این مجال نمی‌گنجد.

کلام آخر این که پیام‌های امروز مجلس به رئیس دولت و دولتمردان کابینه را باید به درستی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. نمایندگان مجلس با رای امروز خود نشان داده‌اند که – برخلاف تصور و القای جریان رقیب مبنی بر همسویی و هماهنگی کامل مجلس و دولت- کابینه دولت سیزدهم برای طی کردن مسیر ۴ ساله پیش رو، راه سخت و دشواری را پیش روی دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری