کد خبر:27336
پ

پیام‌های تسلیت مسئولان به مناسبت رحلت آیت‌الله گلپایگانی

مقامات و شخصیت‌های کشوری در پیام‌های جداگانه رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفتند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مقامات و شخصیت‌های کشوری در پیام‌های جداگانه رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفتند.

محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، با صدور پیامی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

هو الحی الذی لا یموت
یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات

رحلت مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی اعلی‌الله مقامه فی الجنه را به حضرت ولی الله الاعظم، رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام، علمای اعلام و امت اسلامی تسلیت عرض می کنم.
 خداوند بر درجات آن عالم ربانی و فقیه صمدانی بیفزاید که عمر با برکت خود را در نشر مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، تربیت شاگردان فاضل، تالیف آثار ارزشمند و خدمت به نظام اسلامی از جمله دبیری شورای نگهبان و عضویت در مجلس خبرگان گذراند.
رحمت واسعه‌ی الهی و این بشارت قرانی شامل حال آن راحل عظیم القدر باشد که:
 لهم مایشاءون عند ربهم ذلک جزاء المحسنین.

سید محمد حسینی
معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس

با زبان گویای خود آموزه‌های اسلامی را بیان می‌کرد

علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، نوشت: ارتحال شیخ الفقهاء، مرجع عالیقدر و مدافع حریم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که همواره با زبان گویای خود آموزه‌های اسلامی را بیان می‌کرد را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما، اساتید، فضلای حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و مسلمانان به ویژه مقلدین آن مرجع تسلیت عرض کرده و از خداوند سبحان برای روح بلند ایشان که مشتاق لقای پروردگار عالم بود حشر و قرب با اولیای الهی خواهانم.

تلاش آیت‌الله صافی گلپایگانی در دفاع از شرع و قانون اساسی از باقیات صالحات این عالم پرهیزکار است

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درپی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی در توییتر نوشت: تلاش غیرتمندانه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه در دفاع از شرع مقدس و قانون اساسی در کسوت عضویت و دبیری شورای نگهبان، از باقیات صالحات این عالم پرهیزکار است. رحمت و رضوان و همنشینی با اولیاء الهی را برای این نگهبان غیور دین اسلام از خداوند مهربان مسالت داریم.

چون چراغی پرنور در بزنگاه‌های حساس راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود

مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تسلیت ارتحال ملکوتی فقیه بصیر آیت‌الله صافی گلپایگانی به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های دینی و مجامع علمی، بیت مکرم ایشان و شاگردان و همراهان و عموم ملت ایران، نوشت: عمر با برکت آن عالم عظیم الشان، در مجاهدت علمی و فعالیت انقلابی و حمایت از امامین انقلاب سپری شد و در تمامی بزنگاه‌های حساس کشور، همچون چراغی پرنور، راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود. امید است پرچم علمی و بصیرتی و دینی برافراشته شده به دست آن مرجع والامقام، توسط علما و شاگردان ممتاز ایشان همچنان در اهتزاز باشد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تلاش غیرتمندانه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه در دفاع از شرع مقدس و قانون اساسی در کسوت عضویت و دبیری شورای نگهبان، از باقیات صالحات این عالم پرهیزکار است. رحمت و رضوان و همنشینی با اولیای الهی را برای این نگهبان غیور دین اسلام از خداوند مهربان مسئلت داریم.

تلاش غیرتمندانه آیت الله صافی در دفاع از شرع و قانون

به نقل از دبیرخانه شورا، در پیام شمخانی با اشاره بیش از یک قرن عمر با برکت این عالم ربانی آمده است: آیت الله صافی با قلبی سلیم و سرشار از عشق به خدا، عمر شریف خود را با مجاهدت‌های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرد.

وی این ضایعه مولمه و مصیبت بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت، ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه، مقلدان و علاقمندن و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته و از درگاه ربوبی برای آن مرجع عالیقدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نموده است.

پیام تسلیت شمخانی به مناسبت ارتحال آیت الله صافی

 رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی گفت: وی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام داشت.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با صدور پیامی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد.

این عالم ربانی و فقیه صمدانی سال‌های جوانی خود را به تلمذ در محضر فحولی همچون حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و دیگر علمای برجسته در حوزه‌های علمیه قم المقدسه و نجف اشرف گذراند و خود به یکی از ستون‌های محکم حوزهٔ علمیه تبدیل شد. 

این روحانی جلیل القدر با عنایت به ضرورت اهمیت گسترش حوزه‌های فقهی و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و موسسات از جمله مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهرا(س) در زمینه دین پژوهی و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام در طول سال‌های گذشته داشتند، که حاصل آن تربیت روحانیون و چهره  برجسته در این عرصه بود.

ایشان در سراسر حیات پربرکت خویش بعنوان یکی از پرکارترین نویسندگان و اندیشمندان شیعی با انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف دنیا از جمله منتخب‌الاثر فی الامام الثانی عشر، بیان الاصول، فروغ زیارت، امامت و مهدویت و دیگر آثار، نقش موثری در توسعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و فقهی داشتند.

همچنین آن فقیه روشن‌ضمیر در بیان صریح مسائل مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در همه ادوار و دولت‌های مختلف اهتمام داشتند و پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره یار و یاور وفادار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانهٔ انقلاب بودند و با قبول مسئولیت‌هایی خطیر عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند. آن وجود مبارک، با جمع علم و عمل، هم منشأ نشر معارف حقهٔ اهل‌بیت (ع) شد و هم در صحنه و میدان گره از کار مردم گشود.
 
ضایعهٔ مؤلمۀ فقدان ایشان در جامعهٔ اسلامی را محضر صاحب‌العصر و الزمان حضرت بقیهالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم، و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی».

محمدباقر قالیباف

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند که متن پیام معظم له بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیه الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن، تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی

سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت. متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از همراهان مصمم حضرت امام (ره) و نهضت اسلامی موجب تاثر و تالم فراوان شد. این فقیه وارسته و مجاهد نستوه در زمره فق‌های برجسته تاریخ معاصر در عرصه‌های ترویج فرهنگ و معارف دینی و فقه اسلامی درخشید و آثار و تالیفات ارزشمند، پرشمار و ماندگار وی همواره گرمابخش مسیرحرکت حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون متعهد و اصیل خواهد بود.این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت شریف آن فقید سعید و مقلدان ارجمند ایشان در اقصی نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت برای ایشان علو درجات و همنشینی با پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و برای خانواده مکرم و یادگاران گرانقدر او صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌کنم. سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح.

در پی ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ
ضایعه ارتحال مرجع بزرگوار عالم تشیع، شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره) که ضایعه‌ای بزرگ برای شیعیان و حوزه‌های علمیه است، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.
بدون تردید رحلت این فقیه وارسته که همواره در راستای تقویت مبانی اسلام و تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و عظمت شیعیان جهان و نیز حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشید ثلمه‌ای سنگین و بزرگ بر پیکر عالم تشیع، مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران وارد ساخت.
این مرجع عالیقدر علاوه بر تألیف آثار گرانسنگ به ویژه در راستای ترویج مهدویت و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام، عضویت در خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان را نیز در کارنامه درخشان خود دارد و در زمره مراجع انقلابی و دغدغه‌مند و حامی نظام اسلامی به شمار می‌رفت و رحلت ایشان از این جهت نیز برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران و ضایعه محسوب می‌شود.
اینجانب این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الأعظم (ارواحنا فداه) مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه، همه علاقمندان و مقلدان ایشان، عموم شیعیان جهان و بیت شریف و معزز این مرجع عالی مقام، تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام را برای این دلباخته حضرت حجت (عج) مسئلت دارم.
احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان

احمد وحیدی وزیر کشور در پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر شیعیان جهان را به مقلدان، مردم انقلابی و ولایتمدار ایران اسلامی و پیروان صدیق ایشان تسلیت و تعزیت گفت. در متن پیام وی آمده است:

قال رسول الله (ص): مَوتُ العالِمِ مُصیبَهٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَهٌ لا تُسَدُّ

ارتحال حزن‌انگیز مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که عمری در مسیر ارزش‌های الهی و انقلاب اسلامی مجاهدت کرد، موجب تاثر و تالم همه مومنین شد.

آن عالم فقید در طول دوران عمر با برکت خود تلاش و کوشش ارزشمند و ماندگاری در تبیین اندیشه‌های والای اسلام و تربیت شاگردان مکتبی و دفاع از آرمان بلند انقلاب اسلامی داشت.

ایشان همچنین در مسئولیت‌ها و سمت‌های مختلف به خصوص در نهاد شورای نگهبان که نخستین دبیری این نهاد انقلابی را برعهده داشت؛ منشا آثار و برکات ماندگار شد و با داشتن روحیه مردمی و انقلابی اهتمام بالا به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت اندیشه‌های اسلامی و دینی در بطن و بستر جامعه داشت.

اینجانب به سهم خود فقدان تاثر برانگیز این روحانی عظیم الشان را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جامعه بزرگ روحانیت و مقلدان صدیق ایشان تسلیت عرض کرده و از خدای متعال برای آن عالم بزرگ علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌نمایم.

گفتنی است، آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید پس از دوره‌ای بیماری، بامداد روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن براثر ایست قلبی در قم به ملکوت اعلی پیوست.  

این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی هم در نجف اشرف از محضر محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.

آیت‌الله صافی، شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته است. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام‌خمینی(ره)، از جمله فعالیت‌های حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجا مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و  ثلاث رسائل فقیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری