کد خبر:130460
پ

پیامی که امیرعبداللهیان از مرزهای فلسطین به جهان مخابره کرد؛ دست مقاومت روی ماشه است

حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیروت و در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با غزه‌، به فاصله یک هفته از آغاز طوفان الاقصی و در حالی که جهان چشم خود را بر جنایات رژیم صهیونیستی بسته است، نشان می‌دهد که صدای تهران در حمایت از میدان مقاومت بی‌هیچ واهمه‌ای بالاست.

پیامی که امیرعبداللهیان از مرزهای فلسطین به جهان مخابره کرد؛ دست مقاومت روی ماشه است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایرنا، «ما در بیروت هستیم تا با صدای بلند اعلام کنیم همراه با کشورها و دولت‌های اسلامی جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را تحمل نمی‌کنیم»، این جملات را «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه در بدو ورود به فرودگاه بیروت لبنان و در جریان سفر منطقه‌ای خود به کشورهای حامی مقاومت اعلام کرد. سفری که ناظران بین‌المللی آن را در پاسخ به سفر مقامات آمریکا به اراضی اشغالی فلسطین و حمایت از رژیم صهیونیستی تحلیل می‌کنند. سفری که از حیث زمان و مقاصد انتخاب شده، بسیار مهم ارزیابی می‌شود و حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه بی‌هیچ واهمه‌ای از موشک‌های اسرائیل و در بحبوحه جنگی تمام عیار در منطقه، به نزدیک‌ترین نقطه از این جنگ یعنی سوریه و لبنان سفر می‌کند. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در یک هفته طوفانی منطقه و از زمان آغاز عملیات گردان‌های قسام در شهرک‌های صهیونیست، تلاش کرده است با تبیین زمینه‌های آغاز این طوفان و نقش جنایات رژیم صهیونیستی در آن، مقاومت را در میدان حمایت کند.

سفر دیپلماتیک در راستای حمایت از مقاومت در میدان

وزیر امور خارجه بعدازظهر پنجشنبه ۲۰ مهر در صدر هیأتی سیاسی عازم بغداد پایتخت عراق شد. امیرعبداللهیان در فرودگاه مهرآباد و پیش از آغاز سفر خود تصریح کرد: تداوم جنایات جنگی نتانیاهو و صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان غزه، محاصره و قطع آب و برق و عدم اجازه برای ورود دارو و غذا شرایط را به گونه‌ای کرده است که صهیونیست‌ها به‌دنبال قتل عام همه مردم غزه و فلسطینیان هستند.

وی در گفت‌وگو با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق مواضع جمهوری اسلامی درباره فلسطین روشن است و ما همواره از حقوق مسلم فلسطینیان حمایت کرده ایم، اما آنچه که در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی، خودجوش و در واکنش به جنایات مستمر و تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و تعرض مکرر به مسجد الاقصی بود».

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه کسی در منطقه برای گشایش جبهه‌های جدید از ما اجازه نمی‌گیرد، گفت: مقامات برخی کشورها در تماس با ما از احتمال باز شدن جبهه جدیدی در منطقه می‌پرسند؛ به آنها گفتیم که پاسخ روشن ما در خصوص احتمالات آتی این است که همه چیز بستگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دارد».

پیامی که امیرعبداللهیان از مرزهای فلسطین به جهان مخابره کرد؛ دست مقاومت روی ماشه است

وزیر امورخارجه به فاصله چند ساعت پس از حضور در بغداد و در ادامه سفر فشرده منطقه‌ای خود، شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهر، بغداد را به مقصد بیروت پایتخت لبنان ترک کرد. سفری که جزئیات آن از هواپیمایی که امیرعبداللهیان با آن سفر کرده تا دیدارهایی که در لبنان انجام شده، بسیار مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفت. امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری بدو ورود به فرودگاه بیروت بار دیگر به احتمال گشایش جبهه‌های جدید در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مقاومت ادامه خواهد داد. برخی از مقامات غربی از من پرسیدند آیا امکان گشایش جبهه‌های جدیدی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد. گفتم که در شرایط ادامه جنایت جنگی صهیونیست‌ها هر احتمالی از سوی دیگر جریان‌های مقاومت محتمل است».

وی روز جمعه ۲۱ مهرماه در دیدار با «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان، به یکی از مهمترین تاکتیک‌های اخیر آمریکا در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پرداخت و گفت: آمریکا همه را به خویشتنداری دعوت می کند جز إسرائیل و این غیرقابل قبول است. آنها همه را به خویشتنداری فرا می‌خوانند، اما به اسرائیل سلاح و کمک می‌دهند و دست نتانیاهو را برای ادامه جنایت باز گذاشته‌اند. آمریکا می‌خواهد به اسرائیل فرصت دهد که غزه را ویران کند و این خطای کامل آمریکاست و اگر آمریکائی‌ها بدنبال این هستند که جنگ در منطقه توسعه نیابد، باید اسرائیل را کنترل کنند».

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان هم، به تدبیر گروه‌های مقاومت برای ادامه جنگ اشاره کرد و گفت: برغم جنایات جنگی اسرائیل در غزه، مقاومت فلسطین اعلام کرده که امکانات بزرگی داریم که می توانیم تا مدتها در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کنیم و هنوز از بسیاری از امکانات خود استفاده نکرده‌ایم».

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه را اولویت اول و فوری دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این راستا پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را ارائه کرد و ضمن پیگیری این ایده، از ابتکارات کشورهای اسلامی حمایت می کند».

وی در ادامه دیدارهای خود در بیروت، با برخی از مسئولان عالی جنبش های حماس و جهاد اسلامی هم دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار مقاومت را حق مسلم ملت فلسطین در مقابل اشغالگری دانست و گفت: به اعتراف برخی مقامات غربی، طوفان الاقصی ثابت کرد که فلسطین زنده است و برخلاف برخی تصورها، با عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی، قضیه فلسطین تمام نمی‌شود».

یکی از مهمترین دیدارهای وزیر امورخارجه در لبنان، دیدار با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. دیداری که شرایط کنونی منطقه از دید تحلیلگران بین‌المللی اهمیت دوچندان می‌یابد از آن رو که جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان از مهمترین محورهای مقاومت در برابر زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند و موضع‌گیری در زمینه رویدادهای فلسطین از سوی امیرعبداللهیان و نصرالله می‌تواند آینده تحولات را روشن‌تر کرده و یا حتی تغییر دهد. در این دیدار که به نظر می‌رسد انجام آن مهمترین هدف سفر منطقه‌ای وزیر امورخارجه بوده باشد، امیرعبداللهیان و نصرالله بر حمایت از مقاومت فلسطین تأکید کردند و دبیرکل حزب‌الله لبنان از آمادگی برای همه سناریوهای پیش‌رو سخن گفت.

همزمان با حضور وزیر امور خارجه ایران در لبنان و جدی شدن سفر امیرعبداللهیان به سوریه، رژیم صهیونیستی در تجاوزی آشکار، فرودگاه دمشق را بمباران کرد. این اقدام تل‌آویو بسیاری از گعده‌های رسانه‌ای و تحلیلگران سیاسی را به این نتیجه رساند که امیرعبداللهیان از این سفر منصرف خواهد شد اما سفر زمینی دیپلمات ارشد ایران به سوریه و دیدار با بشار اسد در دمشق، نشان داد که عزم تهران برای حمایت از فلسطین، با موشک‌پراکنی اسرائیل خلل‌ناپذیر است.

وزیر امورخارجه در دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت که حمایت ایران و سوریه از مقاومت ملت فلسطین بر کسی پوشیده نیست اما عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک تصمیم، طراحی و اقدام کاملا فلسطینی بود». امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه گفت: در طول دهه‌های متمادی همواره حامی فلسطین بوده و همواره رسالت عربی و انسانی خود را در حمایت از فلسطین به نحو احسن انجام داده است».

مروری بر اقدامات وزارت امور خارجه از زمان آغاز بحران در غزه

بخشی از مهمترین اقدامات دیپلماتیک امیرعبداللهیان از آغاز بحران در سرزمین‌های اشغالی تماس با همتایان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود. نخستین تماس وزیر امورخارجه از همان شامگاه ۱۵ مهر و با همتای ترکیه‌ای خود آغاز شد، امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با «هاکان فیدان» حرکت مقاومت را خودجوش و نتیجه جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه فلسطین خواند و بر ضرورت انسجام کشورهای اسلامی در حمایت از قدس شریف و پشتیبانی از ملت مظلوم و مقاوم فلسطین تاکید کرد».

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان به نقض مکرر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، ادامه اشغال اراضی فلسطین و تداوم شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

امیر عبداللهیان و «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی پیرامون رویدادهای فلسطین بر ضرورت هماهنگی و انسجام کشورهای اسلامی در حمایت از ملت مظلوم این کشور و درخواست از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری نشست اضطراری برای بررسی تحولات جاری و حمایت از مسجدالاقصی در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تاکید کردند. این مواضع در گفت‌وگو با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم مورد تأکید قرار گرفت. امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با «سید بدرالبوسعیدی» وزیر امورخارجه عمان، به آمار تلخی از جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر علیه مردم فلسطین اشاره کرد: در ماه‌های اخیر ۲۶۰ فلسطینی از جمله ۴۰ کودک و ۱۱ زن توسط صهیونیست ها به شهادت رسیدند و بازداشت فلسطینیان در کرانه باختری تشدید شده و تعداد اسرای فلسطینی به حدود ۵ هزار نفر رسیده که حدود ۲۰۰ نفر آنان زنان و کودکان هستند».

پیامی که امیرعبداللهیان از مرزهای فلسطین به جهان مخابره کرد؛ دست مقاومت روی ماشه است

وزیر امور خارجه در تماس با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بی تفاوتی غرب نسبت به جنایات سیستماتیک رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان انتقاد کرد. امیرعبداللهیان در تماس با «طه حسین» دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی درباره فلسطین، خواستار اقدام عاجل از سوی همه کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین شد. وزیر امورخارجه همچنین در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تجاوزات و جنایات سبعانه در حال ارتکاب از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل در سرزمین فلسطین اشغالی ابراز نگرانی عمیق کرد. وی در گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه رویدادهای سرزمین‌های فلسطینی را پاسخی به تندروی و افراط‌گری نتانیاهو و ظلمی که در حق مردم فلسطین شده است؛ دانست. گفت‌وگو با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» همتای کویتی، «سامح شکری» وزیر امور خارجه جمهوری مصر، «میریانا اسپولیاریک ایگر»، رئیس صلیب سرخ جهانی، وزیر خارجه فلیپین، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، از مهمترین تماس‌های وزیر امور خارجه از روز آغاز جنگ در سرزمین‌های اشغالی بوده است. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده هم با ارسال یادداشت رسمی به دبیرخانه این سازمان آمادگی کشورمان جهت میزبانی نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را اعلام کرده است.

نکات مورد تأکید دستگاه دیپلماسی از زمان آغاز بحران در اراضی اشغالی

از صبح روز شنبه ۱۵ مهرماه (۷ اکتبر) که گردان‌های مقاومت فلسطین به جبران سال‌ها و دهه‌ها جنایت علیه غزه، عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرد، وزارت امورخارجه هم فعالیت خود را در مسیر تبیین اهداف و زمینه‌های این طوفان، در چند محور مشخص آغاز کرد.

ا- حق دفاع مشروع: یکی از مهمترین موضوعات مورد تأکید دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست آغاز درگیری در فلسطین اشغالی، موضوع خودجوش و فلسطینی بودن حرکت، گروه‌های مقاومت بود. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه هفتم مهرماه در اولین واکنش به رویدادهای شهرک‌های صهیونیست‌نشین، تصریح کرد: «عملیات طوفان الاقصی حرکت خودجوش گروه‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین در دفاع از حقوق مسلم و انکار ناپذیر خود و واکنش طبیعی آنان نسبت به سیاست‌های جنگ افروزانه، تحریک‌آمیز و آتش افروزانه صهیونیست‌ها بویژه نخست وزیر افراطی و ماجراجوی رژیم غاصب صهیونیستی است». وزیر امور خارجه هم در تماس با همتایان خود به آن اشاره و حمله گروه‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی را دفاع مشروع آن‌ها در برابر سال‌ها تجاوز توصیف کرد.

موضعی که رهبر معظم انقلاب هم ۱۸ مهرماه در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری، بر آن تأکید کردند: «کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین‌ را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند».

۲- ضرورت انسجام کشورهای اسلامی: یکی از مهمترین اهداف تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز درگیری منسجم‌سازی موضع‌گیری‌ها و اقدامات کشورهای اسلامی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی بود. واقعیت آن است که در حال حاضر غرب، اروپا و آمریکا تعارفات حقوق‌بشری خود را در قبال مردم فلسطین و غزه کنار گذشته‌ و در برابر درنده‌خویی تل‌آویو سکوت کرده‌اند و از این رو نیاز است تا کشورهای اسلامی همراه و همگام در مسیر نشان دادن جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند. تلاشی که بیانیه نه چندان امیدوارانه اتحادیه عرب در واکنش به رویدادهای فلسطین باید پررنگ‌تر از همیشه پیگیری شود

۳-هشدار درباره مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی: به فاصله ساعاتی از آغاز حمله گردان‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی، دستگاه پروپاگاندای رسانه‌ای در غرب و داخل سرزمین اشغالی به راه افتاد تا ضمن به حاشیه بردن دلایل وقوع طوفان‌الاقصی، با اتهام انجام اقدامات ضدانسانی به حماس، درباره این مهم، نخستین‌بار کنعانی و روز دوشنبه ۱۷ مهر در نشست خبری با خبرنگاران، مطرح و تصریح کرد: برخی از طرف‌های مشخص که همواره حامی جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده‌اند، اکنون هم در تلاش هستند تا در تحولات جدید جای ظالم و مظلوم را با یکدیگر عوض کنند. دولت‌های غربی، مشخصاً رژیم آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی همچنان از جنگ‌روانی و تبلیغاتی سنگین علیه ملت فلسطین استفاده می‌کنند. حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای هم با اشاره به تلاش رژیم خبیث برای مظلوم‌نمایی و کمک رسانه‌ها استکباری جهان برای القاء این موضوع در افکارعمومی جهانیان، گفتند: این مظلوم‌نمایی «صددرصد خلاف واقع و دروغ» است و هیچکس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت، چهره‌ای مظلوم بسازد. رهبرانقلاب هدف از مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی را توجیه جنایات این رژیم در حملات جاری به غزه و قتل عام مردم مظلوم این منطقه دانستند و تأکید کردند: محاسبه رژیم جعلی و حامیانش در این مسئله هم غلط است و سران و تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بدانند که این کارها بلای بزرگتری سرشان می‌آورد و ملت فلسطین با عزم راسخ‌تر، در واکنش به این جنایات، سیلی سنگین‌تری بر چهره زشت آنها خواهد زد.

۴- احتمال ایجاد جبهه جدید در منطقه: امیرعبداللهیان در جریان سفر منطقه‌ای خود و در گفت‌وگو با همتایان عراقی، سوری و لبنانی، گرچه موضوعات مورد تأکید فوق را مورد اشاره قرار داد اما تک‌جمله‌ای از او در این سفر درباره آینده تحولات منطقه می‌تواند مهم ارزیابی شود: «باز شدن جبهه جدید در منطقه». موضوعی که در نشست خبری خود در بیروت هم آن را رد نکرد اما گفت که همه چیز به تحولات میدان بستگی دارد. تحولاتی که به نظر می‌رسد با فروکش کردن تب و تاب ابتدایی حملات رژیم صهیونیستی در روزهای آینده می‌توان درباره ایجاد یا عدم ایجاد آن سخن گفت.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری